Tryg-handel er kunstigt åndedræt til fagforeningerne

Det var Tryg, som rendte med sejren efter en budrunde om Alka. Det var især Gjensidige, som var med til at presse prisen, som endte på 8,2 mia. kroner. De mange penge giver fagforeningerne en meget værdsat indtægt.

Tryg er Danmarks største forsikringsselskab, og når de er sammensmeltet med Alka, vil markedsandelen runde tyve procent.

Ejerne bag Alka scorede kassen, og det er noget, som luner godt hos fagforeningerne i en tid, hvor antallet af medlemmer siver. Alka-guldægget kommer derfor til at give kunstigt åndedræt i en periode, hvor der er desperat brug for indtægter.

Det betyder, at en yderligere konsolidering i fagbevægelsen er blevet udskudt. Til gengæld bliver medlemmerne i første omgang forsikringskunder hos Tryg. Og til stigende præmier.

Den voldsomme pris for Alka skal betales. Uanset om koncernchef Morten Hübbe ved flere lejligheder har været ude med budskabet om, at kunderne ikke vil opleve præmiestigninger, så vil det ske på et eller andet tidspunkt.

Der er endvidere forventninger om en fusionsgevinst på 300 millioner kroner i løbet af de kommende år. Der vil være sammenlægninger af stabsfunktioner og bedre kapacitetsudnyttelse.

Umiddelbart vil det være en god idé, men et prismærke på den voldsomme side af otte milliarder kroner gør det svært at forrente. En udfordring er, at fusionsgevinsterne aftager efterhånden, som tiden går. Det haster derfor med at få taget de gevinster så hurtigt som muligt. 

Selvom Alka har en velfungerende teknologisk platform, så er det ikke et afgørende teknologisk forspring i forhold til Tryg. Det største aktiv i Alka er kundebasen og endnu flere data, således at man får mulighed for at udvikle endnu flere algoritmer til at udvikle en forretningsmodel, som er bedre end konkurrenternes.

Big data er en afgørende konkurrencefordel i branchen. I fremtiden er det ikke alene markedsandele, der er afgørende. Det bliver forsikringsselskabernes evne til at udlede mønstre af de store mængder data.

Alka forsvinder 

Spørgsmålet er, om Alka-navnet får lov til at leve videre. Da Danske Bank købte BG Bank/Bikuben var strategien, at den gamle identitet skulle leve videre. Det skete ikke.

Realkredit Danmark blev også opslugt af den bankgigant, og er i dag en meget mindre virksomhed med lige omkring 250 medarbejdere. Et ordentligt hug i forhold til dengang, der var mere end 1.000 medarbejdere. Derfor er det mest sandsynligt, at navnet Alka vil blive udfaset i løbet af en kort årrække. 

Lige nu gælder det om at holde ro blandt medarbejderne. Især de nye medarbejdere, der nu skal finde sig til rette i en ny organisation. Enhver overtagelse skaber altid usikkerhed i den overgang, der ikke skal fortsætte. Medarbejderne bliver utrygge i forhold til egen position og fremtid. Det kan give medarbejderflugt.

Den første indikation af, om Tryg har betalt for meget for Alka, kan aflæses i Alkas regnskab for 2017. Hvis det viser sig, at tallene er dårligere end de tidligere regnskaber, burde det udløse panderynken i Trygs hovedkvarter i Ballerup. 

Morten Hübbe har betalt alt for meget for Alka. I første omgang kommer aktionærerne til at mærke et sug i pengetanken. TryghedsGruppen ejer 60 procent af aktierne.

Fonde er normalt meget tålmodige ejere. Men de massive kapitaltilførsler til det kriseramte Falck betyder, at viljen til at vente alt for lang tid er mindre, end den normalt ville være. 

Derfor er der udsigt til faldende indtjening i 2018 og de kommende år, medmindre præmieindtægten bliver større, eller forretningsmodellen bliver ændret til at være mere effektiv end tidligere. 

Morten Hübbes fremtid

Morten Hübbe har været koncernchef siden 2011, hvor han overtog roret efter Stine Bosse. Han er 46 år gammel, og derfor vil det være meget sandsynligt, at han vil søge nye karriereveje inden alt for mange år. Også fordi arbejdsgiveren har heddet Tryg siden 2002. Derfor vil hans store projekt være at overbevise bestyrelsen i Tryg og TryghedsGruppen om, at investeringen i Alka har været en god investering.

Hvis ikke det lykkes, vil hammeren falde hårdt, og Morten Hübbe vil være fortid. Hvis det går godt, og resultaterne vokser, vil det også være et godt tidspunkt at forlade virksomheden på. En succes er altid det bedste udgangspunkt for et nyt job,

Alka-kunderne vil være meget opmærksomme på udviklingen i deres betingelser. Hvis de oplever, at betingelserne bliver dårligere end dengang, de var ejet af fagforeningerne, så er omkostningerne ved at skifte fra et forsikringsselskab til et andet meget små. Derfor vil Alka få lov til at fortsætte med selvstændig profil i en kort årrække, før Alka-navnet forsvinder. Noget, som er sket for stort set alle de kooperative virksomheder.

Kunderne hos Alka har været forkælede. Kunderne har fået gode priser. Det er især, fordi fagforeningerne har været meget langmodige ejere, uden der blev sat krav til selskabet.

Det kan blive en brat opvågning for ledelsen at blive stillet overfor nye spilleregler. Også kulturelt er der udsigt til store justeringer. Tryg er et firma, hvor man lægger vægt på ordentlighed.

Sådan er det også hos Alka, men det er mere en fandenivoldsk kultur, der hersker. Det kan kunderne godt lide. Deres kundetilfredshed er blandt de højeste i branchen.

Det afgørende spørgsmål bliver, hvordan den pæne regnearkskultur fra Tryg får absorberet Alkas mere direkte facon.

Forrige artikel B&O: Lillebror vil overhale storebror B&O: Lillebror vil overhale storebror Næste artikel Det er tid til en modfortælling om den offentlige leder Det er tid til en modfortælling om den offentlige leder