Velfærdens Innovationsdag 2020: Løsningsgalleri

Danmarks største konference om velfærdsinnovation

Om VI2020 | Årets tema | Program | Jocelyne Bourgon | Faglige spor | Udstilling | Løsningsgalleri | Kontakt

 

På Velfærdens Innovationsdag 2020 præsenterer vi i Løsningsgalleriet en lang række eksempler på innovativ velfærd og gode velfærdsløsninger gennem en blanding af speeddating og stopdans. Deltagerne får mulighed for at møde de mennesker, der står bag konkrete bud på, hvordan vi løser vigtige velfærdsopgaver på helt nye måder.

 

En god løsning er et nytænkende projekt, produkt eller en ny arbejdsgang, der er implementeret, og som har demonstreret eller sandsynliggjort effekt og dermed skabt merværdi.


Mød blandt andet:

Hverdagsaktivisterne, Venner af Captum
www.vennerafcaptum.com/frivillige

L1: Mangfoldighed skaber resultater
Hvordan skaber vi et samfund, som ser styrker og ressourcer i alle mennesker? Et samfund, hvor alle kan bidrage til- og drage nytte af fællesskabet? Det har Hverdagsaktivisterne et bud på. Hverdagsaktivisterne består af en gruppe borgere med fysisk/psykisk handicap samt frivillige støttepersoner - som på lige vis ønsker at yde en frivillig indsats i samfundet. Sammen samles Hverdagsaktivisterne om den gode sag og yder i fællesskab en aktiv indsats. 
Kontakt: Camilla Køhler Karlsson, Initiativtager og projektleder, Venner af Captum, [email protected]



Crowdio
www.crowdio.com/

L2: Inkluderende arbejdsstyrke
Mennesker med handicap bliver ekskluderet fra arbejdsstyrken, hvilket betyder at vores samfund går glip af store mængder intellektuel kapacitet. Derfor har Crowdio udviklet konceptet ’chatambassadører’, som skal gøre mennesker med handicap i stand til at varetage chats med henblik på at konvertere hjemmesidetrafik til kunder. Crowdio håndplukker deres chatambassadører, uddanner dem og informerer dem om din virksomhed, så de er klar til at varetage chatten og indhente kontaktinformationer på købsinteresserede besøgende på din hjemmeside. 
Kontakt: Søren Gøtterup-Tang, CEO, Crowdio, [email protected]

Demensven, Alzheimerforeningen
www.demensven.dk/

L3: Et demensvenligt Danmark
Cirka 89.000 mennesker har demens og antallet af mennesker med demens er markant stigende, men noget tyder på, at samfundet ikke kender nok til sygdommen. Patienter og pårørende fastslår, at en af de helt store udfordringer er, at folk ikke er oplyste om demens, og derfor opstår der tabuer og misforståelser. Det har Alzheimerforeningen forsøgt at imødekomme med ’Demensvenner’. Som Demensven bakker man op om mennesker med demens. Man er med til at udbrede viden, og rækker en hånd ud der, hvor man møder et menneske med demens. Alzheimerforeningen har allerede udbredt Demensven-kampagnen til mere end 100.000 danskere i samarbejde med udvalgte kommuner, frivillige og virksomheder.
Kontakt: Katrine van den Bos, Projektleder, Alzheimerforeningen, [email protected]

Uddannelsesstationer, ZEALAND
www.zealand.dk/

L4: Bedre balance i Danmark 
Regeringen har besluttet at oprette en række ”uddannelsesstationer”, som gør det muligt for unge at tage dele af en uddannelse væk fra det godkendte udbudssted. Et tiltag, der skaber uddannelser i områder, hvor der i dag ikke er mange tilbud. Gennem disse uddannelsesstationer sikrer vi, at virksomheder og borgere uden for store byer får adgang til uddannelse og kvalificeret arbejdskraft. Kom og hør hvordan Zealand har gjort dette i praksis.

Kontakt: Jens Lautrup Nørgaard, Udviklingschef, ZEALAND, [email protected]

MIR-skolerne, AskovFonden
www.skolenmir.dk/ 

L5: Alle børn og unge har ret til meningsfuld uddannelse?
Vi oplever en stigning i antallet af børn/unge der skolevægrer sig, børn og unge der har en høj grad af mistrivsel og ringe livsmestring. Flere børn og unge der er i kontakt med psykiatrien og flere der beskriver en hverdag med angst, depression og ensomhed/isolation
360 grader er et koncept, som tilbyder behandling til hele familien og hele vejen rundt om barnet/den unge i mistrivsel og med bekymrende skolefravær.
MIR skolerne har gennem 12 år arbejdet med at skabe trivsel, udvikling og meningsfulde sociale fællesskaber for særligt udsatte og psykisk sårbare børn og unge i en højt specialiseret skoleramme. Vi har nu brugt denne erfaring til at udvikle 360 grader, som er et koncept der tilbyder barnet/den unge en skræddersyet indsats med afsæt i de problematikker og den kompleksitet der ofte ligger til grund for bekymrende skolefravær og mistrivsel. 360 grader vil stoppe den bagvedliggende årsag til kontinuerligt bekymrende skolefravær og mistrivsel.
Kontakt: Lea Miriam Fick Køhn, Direktør for MIR skolerne, en del af AskovFonden, [email protected]



Småbørnsklubber, Red Barnet
www.redbarnet.dk/vores-arbejde/fattigdom-i-danmark/smaaboernsklubber/

L6: Alle børn har ret til en god start på livet
Livet kan tage en skæv drejning, inden det overhovedet er kommet rigtigt i gang. Sådan er virkeligheden for alt for mange små børn i familier, der lever udsat i Danmark. Red Barnet udvikler og etablerer indsatsen Småbørnsklubber i samarbejde med tre kommuner og Professionshøjskolen Absalon. I Småbørnsklubberne bliver familierne en del af et styrkende fællesskab, hvor de får viden, motivation og inspiration til rollen som småbørnsforældre. Klubberne drives af Red Barnets frivillige i samarbejde med fagpersoner i kommunerne.
Kontakt: Cecilie Jørring, Projektkoordinator, Red Barnet, [email protected]


Inmutouch.com

www.inmutouch.com/da/

L7 inmu'en: Et sanseredskab der gennem sit smukke design og sofistikerede sensorteknologi kan give ro og velvære.
inmu´en er en blød interaktiv pude som kombinerer musik, berøring og bevægelse, og herved stimulerer flere sanser samtidigt.
Musikken er unik. Det bliver komponeret, når du har inmu’en i dine hænder. Ved hjælp af en computer inde i inmu‘en, avanceret software og sensorteknologi, bliver din berøring og dine bevægelser omformet til stimulerende musik og blide vibrationer som følger musikken.
Kontakt: Fie Glem, Project Manager, InMu Touch, [email protected]



Psykiatriens Hus, Distriktspsykiatrien Næstved/Vordingborg
www.regionsjaelland.dk/sundhed/geo/psykiatrien/behandlingssteder/distriktspsykiatrien-naestved-vordingborg/Sider/default.aspx

L8: Én indgang for borgere med psykiske lidelser
I de senere år har man forsøgt at styrke det tværsektorielle samarbejde på psykiatriområdet. Et eksempel er Psykiatriens Hus i Næstved, hvor tilbud til borgere med psykiske lidelser om behandling, pleje, omsorg, bolig og jobmæssig rehabilitering udgår fra samme sted. Dette tværsektorielle samarbejde betyder, at der kun er én indgang for borgeren, som i samme hus møder forskellige fagspecialister.
Kontakt: Pernille Rømer Nielsen, Afdelingssygeplejerske, Distriktspsykiatrien Næstved/Vordingborg, [email protected]

Gentoftemodellen, Roskilde Universitet & Gentofte Kommune
www.altinget.dk/kommunal/artikel/professor-borgerhoeringer-og-borgerforslag-skaber-konflikt-fremfor-loesninger

L9: Gentoftemodellen – borgere og politikere tættere sammen
Gentofte Kommune bringer borgere og politikere tættere sammen i en fælles dialog om specifikke problemstillinger. Gentoftemodellen gør det muligt at skabe en fælles forståelse af problemet og et forslag til en løsning, som de folkevalgte politikere senere kan diskutere og vedtage. Denne metode sikrer innovative løsninger og fælles ejerskab, der gør, at de fælles løsninger faktisk bliver gennemført.
Kontakt: Jacob Torfing, Professor, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, Roskilde Universitet, [email protected] / Dorte McEwen, Chef for Strategi og Analyse, Gentofte Kommune, [email protected]



Borgerdesign, Region Midtjylland og kommunerne Aarhus, Silkeborg, Skive og Viborg
www.borgerdesign.dk/

L10: Borgerdesign kobler borgerperspektiver på strategisk ledelse
Vi tror på, at de store velfærdsproblemer ikke løses med mere systemsnak. Det handler om at skabe bedre velfærd, og det starter og slutter hos borgerne. Borgerne er også eksperter, og deres perspektiver kan påvirke strategiske ledere til at træffe nye og anderledes beslutninger. Vi går rundt i problemerne og samle de mange aktørers perspektiver. Den konstante bevægelse mellem borgerperspektiver og de faglige perspektiver giver en større forståelse af problemerne. Det kvalificerer beslutningsgrundlaget og giver bedre beslutninger, som giver bedre løsninger, der involverer de rigtige aktører.
Kontakt: Kirsten Engholm Jensen, Specialkonsulent på tværs af sektorer, [email protected] / [email protected]

Borgerservice to go, Bibliotek Frederiksberg
https://fkb.dk/section/borgerservice/borgerservice-go

L11: Digital vejledning ude hos borgeren
Frederiksberg Kommune har med bibliotekets borgerservice to-go ønsket at afhjælpe den stigende digitale eksklusion af især ikke-vestlige borgere, der udfordres af krav om selvbetjening. Borgerservice to-go drives af Bibliotek Frederiksberg, som tager ud i boligsociale områder, og tilbyder personlig vejledning i digital selvbetjening, såsom skat, e-Boks og platforme som AULA og rejsekort.dk. Udgangspunktet i det konkrete møde er den enkelte borgers aktuelle behov, mens målet og metoden sigter på at løfte borgeres digitale og administrative kompetencer generelt.
Kontakt: Anna de Boer Klitgaard-Lund, Projektleder, Biblioteket Frederiksberg, [email protected]



Pilotprojekt: Video i almen lægepraksis, MedCom
https://www.medcom.dk/projekter/video-i-almen-laegepraksis

L12: Video i almen lægepraksis
MedCom – den digitale rygrad i det samarbejdende sundhedsvæsen – afprøver video i almen praksis og enkelte speciallægepraksis. Et ønske regionerne har haft længe. Videokonference er ikke en ny teknologi, men det er nyt, at lægen har videokonsultationer med borgeren i eget hjem og/eller videokonferencer til fx plejehjem. Hver region har 7-10 praksis med som pilotdeltagere, og det er den enkelte læge, der vurderer, hvornår videoløsning giver mening.
Kontakt: Lone Høiberg, Konsulent, MedCom, [email protected]

Tid til læsning, Læseforeningen
http://www.laeseforeningen.dk/tid-til-lsning

L13: Tid til Læsning
Projektet Tid til Læsning består af guidet fælleslæsning skabt til at styrke den mentale sundhed hos mennesker, som for en stund har mistet fodfæstet i deres liv. Fælleslæsningen finder sted i ugentlige læsegrupper på på biblioteker, væresteder og i kultur- og beboerhuse, og er sat i værk af Læseforeningen. Hos Læseforeningen ser vi et stort og uudnyttet potentiale i at inddrage litteraturen i arbejdet med mental sundhed. Kig forbi og hør mere om litteraturens værdi.
Kontakt: Mette Steenberg, Daglig leder, Læseforeningen, [email protected]

Social Talks 
https://socialtalksonline.dk/

L14: Social Talks deler den bedste viden fra 0-6 års-området
Undersøgelser viser, at flere børn mistrives. Den gode forskning på det sociale område når sjældent ud til dem, der er i direkte kontakt med sårbare børn og familier. De bedste praksisser på tværs af landet bliver ikke delt mellem kommunerne. Fagprofessionelle savner kompetenceudvikling. Dét er et problem, mener Social Talks, som har skabt en tværprofessionel platform for videndeling til alle, der arbejder med børn i 0-6 års alderen. Social Talks vil dele den bedste viden fra forskning og praksis og dermed skabe en genvej til den nyeste viden, redskaber og inspirerende fortællinger fra feltet.
Kontakt: Niels Christian Barkholt, Leder, Social Talks, [email protected]



 

Det er ottende år i træk, at Løsningsgalleriet sætter fokus på innovative velfærdsløsninger. Se eller gense løsningerne fra 2018 her:

Se 47 konkrete velfærdsløsninger fra Velfærdens Innovationsdag 2018


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu