Kommentar af 
Tanja Nyrup Madsen
Jakob Nielsen

Vi fylder 30, og nu tager vi vores egen medicin

KOMMENTAR: I tre årtier har Mandag Morgen levet af at fortælle andre, hvordan de skulle omstille sig. Nu står vi selv midt i en stor omstilling, der skal sikre os 30 år mere som uundværligt værktøj for dem, der ikke møder op på arbejde for at passe et job, men som går forrest og arbejder for at forme fremtiden.

SOM CHEFREDAKTØR OG REDAKTIONSCHEF for Mandag Morgen møder vi ofte læsere, der taler om magasinets fortid. Om dengang, radioavisen altid begyndte ugen med en vigtig nyhed fra Mandag Morgen, som gerne prægede den politiske debat i både dage og uger.

Eller om dengang, Mandag Morgen stod bag erhvervslivets klimatopmøde i København med deltagelse af FN’s generalsekretær og USA’s forhenværende vicepræsident Al Gore.

Eller om dengang i 2010, da Mandag Morgen opfandt Velfærdens Innovationsdag – en konference, som næste år afholdes for 10. gang.

Eller om alle de gange, Mandag Morgen har sat fokus på, hvad Danmark egentlig skal leve af, og hvordan virksomhederne håndterer det tredobbelte krydspres fra marked, klima og teknologi.

MANDAG MORGEN HAR nået utrolige ting, selv om mediet først i denne uge runder de 30 år. Og lige siden det allerførste ugebrev udkom i november 1989 med maskinskrift på hæftede A4-sider, har Mandag Morgen haft en mission om at anspore læserne til at gå forrest og være med til at forme de store forandringer, der finder sted.

Som Mandag Morgens grundlægger, Erik Rasmussen, ynder at sige: Forskellen på en trussel og en mulighed er, hvornår du får øje på den.

Den mission er endnu mere relevant og endnu vigtigere i dag, end den var i 1989. Men i dag vil vi alligevel gøre noget andet. I stedet for at fortælle vores læsere, hvordan de skal forstå og håndtere fremtiden, vil vi vende blikket lidt indad. Se lidt på den omstilling, vi selv står midt i.

For vi er i gang med at tage vores egen medicin.

Vi står nemlig midt i en omstilling, som langt hen ad vejen er den samme, som de fleste af vores læsere står midt i. En omstilling, der stiller helt nye krav til den måde, vi praktiserer ledelse på. En omstilling, der sætter endnu skarpere fokus på bæredygtighed, og som tager den digitale udvikling endnu mere seriøst. Og en omstilling, der engagerer vores læsere og gør dem til sparringspartnere frem for kunder.

For selvfølgelig er medieverdenen i dag en helt anden end i 1989. Dengang stod Mandag Morgen næsten alene med den grundige, analytiske journalistik. I dag findes den heldigvis også mange andre steder. Og samtidig er mediebilledet blevet så mangfoldigt og komplekst, at en citathistorie i radioavisen ikke længere har samme betydning.

DENGANG VAR SUCCESKRITERIET at sætte dagsorden i andre medier. I dag er målet relevans for Mandag Morgens læsere, så de bedre bliver i stand til at sætte dagsorden.

Den verdensforandrende effekt af Mandag Morgen ligger i de mennesker, der engagerer sig med Mandag Morgens netværk, workshops og konferencer, fordyber sig i Ugebrevets MM Specials eller indtager Mandag Morgens analyser som en daglig vitaminpille i mailen.

Den dagsordensættende magt ligger i fællesskabet med læserne på åbne redaktionsmøder, hvor vi journalister lytter mere, end vi taler. Den ligger i journalistik, der vokser ud af læsernes brændende behov for at finde løsninger og skabe fremtiden.

Tiden er ikke til journalistik fra verdensfjerne piedestaler.

DERFOR HAR VI BRUGT det seneste år på en modernisering af vores journalistik. Vi er slet ikke i mål endnu, men resultaterne er begyndt at vise sig: Hver uge opdager nye læsere Mandag Morgen som et relevant sted at høre til. Og måned for måned bliver vi bedre til at spotte, sætte, fastholde og kvalificere de dagsordener, der virkelig betyder noget for dem.

I resten af dette jubilæumsnummer kigger vores journalister – både de nuværende og nogle af vores bedste forhenværende kolleger – sammen ind i fremtiden i et forsøg på at identificere nogle af tidens vigtigste spørgsmål. Og i de kommende måneder vil vi sammen med læserne gå i gang med at finde svarene på dem.

Tre ud af fire Mandag Morgen-læsere er ledere, og derfor er de dagsordener, vi sætter sammen med dem, med til at forme vores samfund.

DET ER EN GOD FORNEMMELSE at stå i spidsen for et ugebrev, der for første gang i mange år har sorte tal på bundlinjen. Men endnu vigtigere er det, at vi nu stadig oftere møder folk, der fortæller os, at de er er begyndt at læse Mandag Morgen. Igen eller for første gang.

Sidst i dette jubilæumsnummer kan du se, hvordan det gik med nogle af de mange forudsigelser, Mandag Morgen er kommet med i tidens løb. Om EU, klimaet, den politiske udvikling og meget andet. Her er vores egen spådom om medieverdenen: Fremtidens medier er dem, der er så væsentlige, unikke og relevante, at læserne ikke bare kan skifte dem ud med nogen andre. Og sådan et medie er Mandag Morgen ved at blive. Igen. Tak, fordi du læser med.

Her er Mandag Morgens løfter til læserne

Mandag Morgen skaber oplyste samtaler mellem mennesker med ansvar. Vi henvender os til ledere og andre, der er med til at tage ansvar for de store omstillinger, som globalisering, digitalisering og klimaudfordringen fører med sig. Vi bygger bro mellem det private erhvervsliv, den offentlige sektor og civilsamfundet. Vi har forsøgt at samle det i syv løfter til læserne:

1. Vi har respekt for din tid 

På Mandag Morgen skriver vi kun om det, der er relevant for vores læsere. Med Mandag Morgen kan du læse mindre og forstå mere.

2. Vi undersøger og dokumenterer 

På Mandag Morgen arbejder vi hellere grundigt end hurtigt. Vi arver ikke ukritisk præmisser, men undersøger altid fakta. Mandag Morgen giver dig troværdig viden.

3. Vi interesserer os for sammenhænge

På Mandag Morgen lader vi andre om at følge nyhedsstrømmen. Vi forsøger at fremkalde det store billede. Mandag Morgen giver dig dybde, perspektiv, udsyn og overblik. 

4. Vi undersøger også løsninger 

På Mandag Morgen interesserer vi os både for problemer og deres løsninger. Vi ser kritisk og konstruktiv journalistik som hinandens forudsætninger. Mandag Morgen holder fast i, at der er en tæt sammenhæng mellem risici og muligheder.

5. Vi dyrker nuancerne  

På Mandag Morgen sætter vi os grundigt ind i sagerne, og derfor ved vi, at de færreste problemstillinger kan beskrives i sort/hvid. Mandag Morgen gør dig klogere, fordi vi husker nuancerne. 

6. Vi er upartiske 

På Mandag Morgen har vi ingen hellige køer. Vi udfordrer kendte dogmer, tester nye tanker og dyrker den originale analyse. Mandag Morgen er et mødested for alle politiske holdninger.

7. Vi hylder åbenhed

På Mandag Morgen tilstræber vi transparens i alle dele af den journalistiske proces. Vi inviterer læserne indenfor, fordi det kvalificerer journalistikken. 

Det skriver vi om på Mandag Morgen

Mange medier forsøger at nå det hele. Nogle gange på den halve tid. Vi har for længst vedtaget, at der ikke er nogen pligthistorier i Mandag Morgen. Vi dækker aldrig en sag, bare fordi de andre gør. Vi vælger, og vi vælger fra. Og vi skriver kun en historie, hvis den på en eller anden måde handler om det, vi har valgt at kalde omstillingssamfundet.

Vi står midt i en transformation af samfundet. Forude venter den fossilfri fremtid, en fremtid præget af kunstig intelligens, nye forretningsmodeller, forandrede økonomiske tyngdelove og muligheden for en verden med større livskvalitet for flere mennesker. Den fremtid kræver en omstilling af dimensioner. Mandag Morgens mission er at give dig de bedste forudsætninger for at bidrage til den udvikling. 

Derfor handler alle Mandag Morgens fem fokusområder om omstilling: 

GRØN OMSTILLING / VERDENSMÅL

Mandag Morgen tror på, at bæredygtighed er præmissen for al sund forretnings-, organisations- og politikudvikling. Derfor fylder klimaspørgsmål og de øvrige verdensmål meget i Mandag Morgens univers.

POLITIK / OMSTILLING AF VELFÆRDSSAMFUNDET 

Mandag Morgen tror på fælles løsninger på tværs af den offentlige og private sektor og civilsamfundet og på tværs af landegrænser. Derfor afdækker og undersøger vi udviklingen af velfærdssamfundet med samme nysgerrige tilgang, uanset om løsningerne findes lokalt, globalt, privat eller offentligt.

ØKONOMISK OMSTILLING

Mandag Morgen tror på, at økonomisk bundlinje aldrig går af mode. Men grøn omstilling og digital omstilling ændrer grundvilkårene for økonomien. Derfor undersøger vi fordomsfrit nye økonomiske dogmer for nationaløkonomien og nye forretningsmuligheder for erhvervslivet.  

DIGITAL OMSTILLING

Mandag Morgen tror på, at ny viden og teknologi kan løse mange af menneskehedens problemer, hvis vi træffer kloge valg. Og vi ved, at alle ledere i dag er nødt til at forholde sig til digitalisering. Derfor afdækker vi de nye teknologiske muligheder med nysgerrighed og et kritisk øje på mål og midler.

LEDELSE

Mandag Morgen tror på vigtigheden af kompetent og ansvarligt lederskab. Derfor giver Mandag Morgen både konkrete ledelsesredskaber og den viden og det udsyn, det kræver at gå forrest som politisk eller strategisk leder i omstillingen af virksomheder, organisationer og myndigheder. 

 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu