Lean & green-bølgen er global

Verden over har stadig flere myndigheder, universiteter, NGO’er og konsulenthuse kastet sig over at konceptualisere lean & green som konkurrencemodel for virksomheder og regioner. Et eksempel er samarbejdet mellem den britiske lean-ekspert Peter Hines og den amerikanske bæredygtighedsguru Hunter Lovins om bogen ”Creating a Lean and Green Business System”. Særligt USA har tidligt udforsket mulighederne for…

Verden over har stadig flere myndigheder, universiteter, NGO’er og konsulenthuse kastet sig over at konceptualisere lean & green som konkurrencemodel for virksomheder og regioner.

Et eksempel er samarbejdet mellem den britiske lean-ekspert Peter Hines og den amerikanske bæredygtighedsguru Hunter Lovins om bogen ”Creating a Lean and Green Business System”. Særligt USA har tidligt udforsket mulighederne for at løfte amerikanske produktionsvirksomheders konkurrencedygtighed med lean & green-principper. Eksempelvis har det amerikanske miljøministerium, EPA, under programmet ”Lean and Environment”, i mange år arbejdet på at udvikle og udbrede værktøjer og teknikker, der kan hjælpe virksomhederne til at indarbejde miljømål og -perspektiver i deres arbejde med lean. Og i staten Washington har det såkaldte økologiministerium forpligtet sig selv til at bruge lean ”til at forbedre vores økonomi og miljø” i samarbejde med det lokale erhvervsliv.

Se Mandag Morgens videografik om Lean & Green

I nabolandet Canada er det lykkedes Brett Wills, en tidligere fabrikschef hos den canadiske transformerproducent Powersmiths, at etablere sig som lean & green-guru over for en stadig mere trængt nordamerikansk og canadisk industri. Brett Wills er chefarkitekten bag Powersmiths’ successtrategi om, at sikre, at ”kunderne aldrig betaler for spild, som kunne være undgået”. Den strategi har han siden forfinet og konceptualiseret, bl.a. med værktøjet ”green valuestream mapping”. Han ernærer sig i dag som konsulent inden for lean & green med sit selskab Green Enterprise Movement, som i stigende grad også finder kunder uden for Nordamerika.

Også i Europa er lean og green-bølgen ved at slå igennem. I Storbritannien er konsulenthuset S A Partners, med Peter Hines i spidsen, ved at etablere det som forretningsområde over for kunder i såvel Europa, som Asien og USA. Og særligt i Tyskland, dukker flere og flere initiativer op, som udforsker mulighederne for at gøre den store, tyske industrimaskine mere effektiv og grøn. Eksempelvis afholdes til november et såkaldt Lean and Green Summit i Sydtyskland, hvor der uddeles Lean & Green Efficiency-priser til de mest ressourceeffektive og grønne virksomheder i den tyske bilindustri og maskinbyggerbranche. Bag konferencen og prisen står en række tyske fagblade og konsulenthuse, heriblandt selskabet Growtth Consulting, der har gjort udforskning af lean & green-konceptet til en bærende del af sit forretningskoncept. Det er endda indbygget i navnet: Growtth er en forkortelse af Get Rid Of Waste Through Team Harmony.

Et andet interessant tiltag i Tyskland er Brunswicks Universitets såkaldte green learning factory. Her forskes i metoder, værktøjer og teknologier inden for energiøkonomi og ressourceeffektivitet, og en af ”fabrikkens” hovedmissioner er at skabe bevidsthed blandt fremtidige medarbejdere i tysk industri omkring deres egen magt som ”motorer” for grøn vækst.

”For flere og flere virksomheder er økologisk effektivitet en åbenlys forudsætning for økonomisk effektivitet,” erklærer en af initiativtagerne til ”fabrikken”, professor, dr.ing. Christoph Herrmann.