detailhandel


Planteprodukter vinder frem i supermarkederne

Planteprodukter vinder frem i supermarkederne

Kød- og mælkeprodukter bliver i stigende grad udfordret af plantebaserede alternativer, lyder meldingen fra danske supermarkeder.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
Amerikansk ekspert: Amazon er en gave til forbrugerne – og detailbranchen

Amerikansk ekspert: Amazon er en gave til forbrugerne – og detailbranchen

I kølvandet på Amazons indtog i USA er der opstået nye butikskoncepter, som udnytter e-handelsgigantens svagheder, og det er en gave til forbrugerne, mener amerikansk ekspert i detailhandel. De store varehusmiljøer kan dog godt begynde at se sig over skulderen.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
Dansk onlinesalg i Kina er en stor succes

Dansk onlinesalg i Kina er en stor succes

Salget af danske forbrugsvarer på de store kinesiske platforme vokser hastigt. De danske produkter passer godt til kinesiske familier med børn, men der er hård kamp om opmærksomheden på Alibaba.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
'New retail' – online og offline handel smelter sammen

'New retail' – online og offline handel smelter sammen

Bestil dine dagligvarer, og få dem leveret inden for 30 minutter. I kinesiske supermarkeder kan kunderne få alle informationer om varerne, mens de handler. Til gengæld får butikken alle informationer om kunderne og deres køb. Mandag Morgen har været på indkøbstur i Shanghai – velkommen til new retail.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
Detailhandlens digitale revolution splitter supermarkeder

Detailhandlens digitale revolution splitter supermarkeder

Dansk Supermarked og Coop ser vidt forskelligt på mulighederne for at gennemføre målrettet markedsføring ud fra kundernes forbrug og lave avancerede loyalitetsprogrammer knyttet an på betalingskortet. Det er ellers blevet muligt på grund af en ny betalingslov. Vi ser nærmere på de danske giganters strategier for loyalitetsprogrammer og markedsføring.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
De gamle butikker skal igen genopfinde sig selv 

De gamle butikker skal igen genopfinde sig selv 

Med stemmestyring af nettet bliver det langt lettere at handle døgnet rundt. ”Vi kommer i princippet til at shoppe hele tiden,” forudser Dorte Wimmer, direktør i Retail Institute Scandinavia.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
Butikker gør klar til fremtidens virtuelle shopping

Butikker gør klar til fremtidens virtuelle shopping

Fra svenske IKEA til kinesiske Alibaba eksperimenterer butikskæder og varehuse verden over med fremtidens shopping-universer, hvor købsoplevelsen sker i en kunstig virkelighed. Gennembruddet ventes med næste generation af mobiltelefoner, som får indbygget augmented reality.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next

Fremtidens handel er omnidimensional

De forretninger, der sørger for, at kunderne både kan handle online og i de fysiske butikker, har fremtidssikret deres gesjæft. Forbrugerne er klar, teknologierne er til stede. Det eneste, vi venter på, er, at brands og forretninger kommer med ind i den digitale tidsalder.