Kina

Silicon Valley? Meh … I Kina er misundelsens tid forbi

Silicon Valley? Meh … I Kina er misundelsens tid forbi

For en ny generation af kinesiske iværksættere er det ikke længere drømmen om Silicon Valley, der trækker. De ser USA som den tunge gigant og Kina som den agile startup – og måske er der noget om snakken.

Kina - fra piratkopist til førende inden for innovation

Kina - fra piratkopist til førende inden for innovation

For få år siden betød ’Made in China’, at produktet var billigt, lavet under betænkelige forhold og i mange tilfælde en direkte kopi af et vestligt produkt. I dag fremstilles mange af verdens mest avancerede produkter i Kina, og fremover vil vi se, at de væsentligste nye produkter bliver udviklet af kinesiske virksomheder.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
Kina – innovationsparadis eller frygtindgydende slagmark?

Kina – innovationsparadis eller frygtindgydende slagmark?

Kinas økonomi vil om få år være verdens største. Samtidig skaber Beijings klare prioriteringer gode muligheder for værdiskabelse og innovation for danske virksomheder. Her er tre strategiske tilgange til et potentielt kinesisk forretningseventyr for danske startups og smv’er.

Kinesiske droner dominerer luftrummet

Kinesiske droner dominerer luftrummet

Den kinesiske droneproducent DJI har flyttet droner fra niche til mainstream, og undervejs disrupter DJI de gamle magtforhold mellem Kina og Vesten.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
Onlineudsalg i Kina: 256.000 salg – i sekundet

Onlineudsalg i Kina: 256.000 salg – i sekundet

Den årlige Singles’ Day i Kina er planetens suverænt største enkeltstående kommercielle begivenhed. På et enkelt døgn, den 11. november, blev der online solgt varer for 161 mia. kr. Nu vil Alibaba, det kinesiske onlinevarehus bag begivenheden, udvide Singles’ Day til resten af verden.

Kinas økonomi er dårligere end vi tror

Kinas økonomi er dårligere end vi tror

Den kinesiske økonomi klarer sig væsentligt dårligere, end bulletinerne fra Peking foregiver. Her lyder det officielle vækstmål på 6,9 pct., men lytter man til internationale eksperter havnede den kinesiske vækst i 2015 et sted mellem 2,5 og 4 pct. Væksten i Kinas økonomi er central for den globale økonomis sundhedstilstand. Ifølge en rapport fra storbanken Citi fra januar har Kina leveret 1 procentpoint om året til den globale vækst i de seneste 5 år. Kina står for 15 pct. af den globale økonomi. Tegnene på en svag vækst i Kina giver også uro på de globale finansmarkeder, og uroen er taget til siden årsskiftet. ”Der er generel usikkerhed om tallene, og om hvad politikerne i Kina vil. Det skaber en frygt hos udenlandske investorer. Det er frygten for, at Kina er ved at falde helt fra hinanden, og hvordan det vil påvirke danske og internationale virksomheder. Det kan ende i en katastrofe. Det er den frygt, man også kan se på det globale aktiemarked,” forklarer chefanalytiker Anders Svendsen i Nordea.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next

Udenlandske virksomheder under pres i Kina

Kina udsætter store udenlandske virksomheder for hårde metoder, når de bliver undersøgt af det nationale antimonopolbureau. Det internationale erhvervsliv føler sig presset og mistænker den kinesiske regering for at ville skabe plads til kinesiske virksomheder. Det truer det gode forretningsklima i Kina.

Opgør med forskelsbehandlingen – vil Kina miste magien?

Kinas reformiver nærmer sig fundamentet for det Kina, vi har kendt. Et Kina, der har taget hurtige beslutninger, har satset på specifikke sektorer, har turdet styre markederne og hvor forskelsbehandling har været i højsædet. Men mere marked og forskelsbehandling flugter dårligt i samme model. Det dynamiske Kina, vi kender, kan derfor være på vej mod enden.

Sprog, kultur og politisk tæft åbner porten til China Inc.

Statsministeren brugte sidste uge i Kina på at åbne døre og netværke for at øge dansk eksport til Kina og tiltrække kinesiske investeringer. Helle Thorning-Schmidt var flankeret af danske toperhvervsfolk, der også forsøger at åbne nye markeder, som f.eks. Kjeld Johannesen, CEO for Danish Crown, som gerne vil have flere danske grise på de kinesiske spisepinde. Men at få økonomisk succes kræver et godt kendskab til, hvordan Kina fungerer, og hvilke knapper man skal trykke på for at tackle den kinesiske virkelighed. Det drejer sig om at vide, hvordan man lobbyer China Inc. for at få en større del af det kinesiske vækst-eventyr.
 

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next

Dansk vækst på kinesisk

Det hjælpe ikke at frygte konkurrencen fra Kina eller andre vækstøkonomier. Men vi er nødt til at blive lige så attraktive for udenlandske investeringer, som de er.

Frygten for Kina er også vores håb

Vi må opgive troen på, at vi kan leve af at være klogere end de andre. Der er brug for at genstarte Danmark, og innovationspolitikken er et godt sted at begynde.