Kina


Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

KOMMENTAR: Kina bruger de amerikanske techselskabers krise med datalæk og fake news til at eksportere sin model for styring af internettet og software til kontrol og overvågning.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next 2
Danske butikker kan lære af Kinas new retail

Danske butikker kan lære af Kinas new retail

I Kina anvendes data fra onlineshopping til at give kunderne en mere personligt tilpasset shoppingoplevelse i de fysiske butikker. Dansk detailhandel kommer også til at tage new retail til sig, forudser Sarah Chu, der er tidligere marketingchef for Ecco Sko i Kina.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
Dansk onlinesalg i Kina er en stor succes

Dansk onlinesalg i Kina er en stor succes

Salget af danske forbrugsvarer på de store kinesiske platforme vokser hastigt. De danske produkter passer godt til kinesiske familier med børn, men der er hård kamp om opmærksomheden på Alibaba.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
Shenzhens myldrende markedsplads for elektronik

Shenzhens myldrende markedsplads for elektronik

På det enorme Huaqiangbei electronics market i Shenzhen i Kina er stemningen og mylderet som på en gammeldags markedsplads. Men frugt og grønt i kurvene er erstattet med mikrochips, kabler, skærme og sensorer.

Xiaomi – en kinesisk hybrid af Apple og IKEA

Xiaomi – en kinesisk hybrid af Apple og IKEA

Xiaomi er et af Kinas stærkeste og mest populære varemærker, men de færreste i Europa eller USA har hørt om det. Det kommer vi til. På under ti år er Xiaomi vokset til at være et af de mest innovative og værdifulde kinesiske selskaber og er nu i fuld færd med at udvide til resten af verden.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
Kinas svar på Tesla er ikke en bil

Kinas svar på Tesla er ikke en bil

Den mest cool af de nye kinesiske el-biler er uden tvivl NIO. Men egentlig er NIO slet ikke en bil, det er en livsstil.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
El-biler kan gøre Kinas bilindustri global

El-biler kan gøre Kinas bilindustri global

Vestlige bilfabrikanter nyder godt af, at Kinas vækst og voksende middelklasse har gjort landet til verdens største bilmarked. Men udviklingen kan vende, for når elektriske og selvkørende biler bliver normen, kan det meget vel blive kinesiske bilmærker, der dominerer på vejene – også i USA og Europa.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
Det handler ikke længere om produktet

Det handler ikke længere om produktet

En ny generation af internetselskaber har fokus på at skabe services oven på produkter. De binder digitale enheder sammen til større løsninger ud fra en ide om, at den værdi, de skaber, bunder ligeså meget i software som i hardware. Det er scooterproducenten NIU et eksempel på.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
Riget i Midten rykker på digitalisering

Riget i Midten rykker på digitalisering

I 'new retail' smelter online- og offline-handel sammen. Alle data om kundernes køb registreres, og i Kina indgår de data i den sociale creditscore, som myndighederne vil vurdere borgernes troværdighed efter.

'New retail' – online og offline handel smelter sammen

'New retail' – online og offline handel smelter sammen

Bestil dine dagligvarer, og få dem leveret inden for 30 minutter. I kinesiske supermarkeder kan kunderne få alle informationer om varerne, mens de handler. Til gengæld får butikken alle informationer om kunderne og deres køb. Mandag Morgen har været på indkøbstur i Shanghai – velkommen til new retail.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
I Kina får myndighederne alle data om dig. Alle data.

I Kina får myndighederne alle data om dig. Alle data.

Alt, hvad kineserne køber online. Deres betalinger i butikker, deres medieforbrug og de spil, de spiller på nettet. Deres posts på de sociale medier, transportvaner og steder, de har opholdt sig. I Kina havner det hele i den samme store pulje af data, som myndigheder også har adgang til.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
Silicon Valley? Meh … I Kina er misundelsens tid forbi

Silicon Valley? Meh … I Kina er misundelsens tid forbi

For en ny generation af kinesiske iværksættere er det ikke længere drømmen om Silicon Valley, der trækker. De ser USA som den tunge gigant og Kina som den agile startup – og måske er der noget om snakken.

Kina - fra piratkopist til førende inden for innovation

Kina - fra piratkopist til førende inden for innovation

For få år siden betød ’Made in China’, at produktet var billigt, lavet under betænkelige forhold og i mange tilfælde en direkte kopi af et vestligt produkt. I dag fremstilles mange af verdens mest avancerede produkter i Kina, og fremover vil vi se, at de væsentligste nye produkter bliver udviklet af kinesiske virksomheder.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
Kina – innovationsparadis eller frygtindgydende slagmark?

Kina – innovationsparadis eller frygtindgydende slagmark?

Kinas økonomi vil om få år være verdens største. Samtidig skaber Beijings klare prioriteringer gode muligheder for værdiskabelse og innovation for danske virksomheder. Her er tre strategiske tilgange til et potentielt kinesisk forretningseventyr for danske startups og smv’er.

Kinesiske droner dominerer luftrummet

Kinesiske droner dominerer luftrummet

Den kinesiske droneproducent DJI har flyttet droner fra niche til mainstream, og undervejs disrupter DJI de gamle magtforhold mellem Kina og Vesten.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next
Onlineudsalg i Kina: 256.000 salg – i sekundet

Onlineudsalg i Kina: 256.000 salg – i sekundet

Den årlige Singles’ Day i Kina er planetens suverænt største enkeltstående kommercielle begivenhed. På et enkelt døgn, den 11. november, blev der online solgt varer for 161 mia. kr. Nu vil Alibaba, det kinesiske onlinevarehus bag begivenheden, udvide Singles’ Day til resten af verden.

Kinas økonomi er dårligere end vi tror

Kinas økonomi er dårligere end vi tror

Den kinesiske økonomi klarer sig væsentligt dårligere, end bulletinerne fra Peking foregiver. Her lyder det officielle vækstmål på 6,9 pct., men lytter man til internationale eksperter havnede den kinesiske vækst i 2015 et sted mellem 2,5 og 4 pct. Væksten i Kinas økonomi er central for den globale økonomis sundhedstilstand. Ifølge en rapport fra storbanken Citi fra januar har Kina leveret 1 procentpoint om året til den globale vækst i de seneste 5 år. Kina står for 15 pct. af den globale økonomi. Tegnene på en svag vækst i Kina giver også uro på de globale finansmarkeder, og uroen er taget til siden årsskiftet. ”Der er generel usikkerhed om tallene, og om hvad politikerne i Kina vil. Det skaber en frygt hos udenlandske investorer. Det er frygten for, at Kina er ved at falde helt fra hinanden, og hvordan det vil påvirke danske og internationale virksomheder. Det kan ende i en katastrofe. Det er den frygt, man også kan se på det globale aktiemarked,” forklarer chefanalytiker Anders Svendsen i Nordea.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next

Udenlandske virksomheder under pres i Kina

Kina udsætter store udenlandske virksomheder for hårde metoder, når de bliver undersøgt af det nationale antimonopolbureau. Det internationale erhvervsliv føler sig presset og mistænker den kinesiske regering for at ville skabe plads til kinesiske virksomheder. Det truer det gode forretningsklima i Kina.

Opgør med forskelsbehandlingen – vil Kina miste magien?

Kinas reformiver nærmer sig fundamentet for det Kina, vi har kendt. Et Kina, der har taget hurtige beslutninger, har satset på specifikke sektorer, har turdet styre markederne og hvor forskelsbehandling har været i højsædet. Men mere marked og forskelsbehandling flugter dårligt i samme model. Det dynamiske Kina, vi kender, kan derfor være på vej mod enden.

Sprog, kultur og politisk tæft åbner porten til China Inc.

Statsministeren brugte sidste uge i Kina på at åbne døre og netværke for at øge dansk eksport til Kina og tiltrække kinesiske investeringer. Helle Thorning-Schmidt var flankeret af danske toperhvervsfolk, der også forsøger at åbne nye markeder, som f.eks. Kjeld Johannesen, CEO for Danish Crown, som gerne vil have flere danske grise på de kinesiske spisepinde. Men at få økonomisk succes kræver et godt kendskab til, hvordan Kina fungerer, og hvilke knapper man skal trykke på for at tackle den kinesiske virkelighed. Det drejer sig om at vide, hvordan man lobbyer China Inc. for at få en større del af det kinesiske vækst-eventyr.
 

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next

Dansk vækst på kinesisk

Det hjælpe ikke at frygte konkurrencen fra Kina eller andre vækstøkonomier. Men vi er nødt til at blive lige så attraktive for udenlandske investeringer, som de er.

Frygten for Kina er også vores håb

Vi må opgive troen på, at vi kan leve af at være klogere end de andre. Der er brug for at genstarte Danmark, og innovationspolitikken er et godt sted at begynde.