kommunikation

Den digitale virkelighed sætter politikere under pres

Den digitale virkelighed sætter politikere under pres

Den digitale virkelighed stiller store krav til verdens politiske ledere, giver det åbne samfunds fjender nye våben og åbner nye muligheder for politiske startups, som i dag langt hurtigere kan gøre indhug i de eksisterende magtbastioner. ”Forretningsmodellen for politisk indflydelse og produktsalg er blevet en anden,” konstaterer professor Vincent Hendricks. Fra finanskrisen til flygtningekrisen tvinges politikere til at agere stadigt hurtigere på ekstremt komplekse problemstillinger. Mens Europa står i den største migrationskrise i mands minde, er det derfor uklogt at stille op til selfies på et jovialt vinsmagningsarrangement, sådan som Lars Løkke Rasmussen blev fanget i for nyligt. I løbet af få minutter skabte billedet furore på de sociale medier i en oppisket undren over landets politiske leders prioriteringer. Han blev overhalet af den digitale virkelighed, og det dur ikke i længden, hvis man vil lykkes som moderne politisk leder. ”Det rum, politik udspiller sig i, har forandret sig dramatisk. Internettet er en driver af disse forandringer og virker derved ikke altid som en velsignelse. Tværtimod,” siger den tyske finansminister Wolfgang Schäuble.

Borgerne tøver ved tastaturet

Om 2-3 år skal 80 procent af den kommunale kommunikation med borgerne ske på nettet. Men både unge og gamle foretrækker i høj grad stadig telefon eller personligt fremmøde, viser mere end 15 års erfaring fra Skat.dk. Et mere realistisk mål er 50 pct., siger ekspert.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next

CEO på Facebook og Twitter kan styrke bundlinjen

Salget går op, når direktøren viser virksomhedens ansigt på Facebook og Twitter. Det skaber tillid hos forbrugerne, viser nye undersøgelser.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next

Bæredygtighed i Babelstårnet

Bæredygtighed handler også om ord. Begreber som tredobbelt bundlinje, vugge-til-vugge, pyramidens bund, den cirkulære økonomi, adfærdsøkonomi, biomimetik og Zero Impact Economy skaber babelsk forvirring blandt aktører, der er på samme side i kampen for bæredygtighed. Der er brug for et fælles sprog, mener John Elkington, stifter af tænketankene Volans og SustainAbility.

Kræver adgang til Mandag Morgen | MM Next