10 signaler for fremtidens arbejdsmarked

Ingen kan svare entydigt på, hvordan fremtidens arbejdsmarked kommer til at se ud. Men i al usikkerheden, foranderligheden og støjen kan vi finde nogle signaler, der guider os til, hvor vi er på vej hen. Her er 10 af dem.

Af Thomas Winther Poulsen, souschef og eksportstipendiat ved Innovation Centre Denmark, Silicon Valley

Hvem, hvad, hvor, hvordan og hvorfor? De store hv-spørgsmål om fremtidens arbejdsmarked står i kø. Men selv om vi er mange, der arbejder med at belyse emnet fra alle mulige vinkler, kan de spørgsmål umuligt besvares kort og præcist.

Denne klumme er ikke et forsøg på at forudsige fremtiden, men handler om at vise, hvordan vi i Innovation Centre Denmark i Silicon Valley arbejder med signaler, trends og usikre data, som vi observerer i USA.  

Her er 10 signaler, der er relevante for den debat, der pågår om fremtidens arbejdsmarked – også i Danmark. 

#1: Alle får smartphones

Smartphones og tablets har drevet enorme ændringer på arbejdsmarkedet siden 2007 og vil fortsat påvirke vores måde at arbejde på mange år fremover. For bare 15 år siden kunne de fleste af os nok ikke forestille os, at smartphones ville blive hvermandseje. Men i indeværende år forventes verdenssamfundet at byde velkommen til bruger nummer 2.500.000.000, og tallet forventes at stige til over 5 milliarder mennesker inden 2030.

#2: Giganterne satser på AI

Virksomheder som Google, Apple, Amazon og Facebook køber solidt op af virksomheder, der arbejder med forskellige afarter af kunstig intelligens. Flere af disse er købt med et prisskilt på den pæne side af US$ 1 milliard. I 2017 blev der handlet 115 betydelige AI-virksomheder.

#3: … men AI-udviklingen er endnu kun på første trin

På nuværende tidspunkt er virksomhederne ifølge Michelle Zhou, ekspert i AI, kun på første trin: genkendelse af mønstre. Næste trin er kognition; at maskiner kan udlede konklusioner fra data. Sidste trin er et ”virtual human being”, som vi i dag kun kender fra film. Det kræver følelser, empati og kreativitet, hvilket teknologien stadig er langt fra at kunne levere. 

#4: Chatbots rykker ind på arbejdsmarkedet

Apple købte tilbage i 2010 Siri, og Amazon købte i 2013 det, der senere er blevet til Alexa. I 2011 forudsagde Gartner, at digitale assistenter, talegenkendelsesfunktionalitet og andre ubemandede løsninger ville håndtere 85 % af alle kundetransaktioner i 2020. I 2018 har hverken Alexa, Siri eller automatiserede check ud-systemer endnu kostet millioner af arbejdspladser på globalt plan. Udviklingen peger i dog retning af, at Gartner får ret, omend årstallet måske var vel optimistisk. 

#5: Investorerne satser på næste bølge af it

Teknologier som AI, VR og blockchain bliver konstant hypet til at være det nye, det epokesættende, det, som vil ændre vores hverdag. Ikke bare lidt, men markant.

Vi ser det i Silicon Valley; investorerne går med stor appetit og risikovillighed efter innovative virksomheder inden for f.eks. deleøkonomi, platforme, automatisering, digitalisering og kunstig intelligens.

Værdiansættelserne er høje, markedet er sultent og altopslugende. Spørgsmålet er, hvilke muligheder og udfordringer det vil give i fremtiden.

#6: Fra fast arbejde til løse opgaver

USA har gennem længere tid oplevet en eksplosiv udvikling i freelancearbejde. I dag arbejder 34 % af den amerikanske befolkning som freelancere, og det forventes, at tallet allerede i 2020 er steget til 43 %.

Et afledt spørgsmål må være, om det vil betyde, at virksomheder i fremtiden ikke længere har ansatte, men om alle arbejdstagere vil være freelancere, og om stillinger vil være brudt ned til delopgaver. Skal vi til at være bevidste om de færdigheder, vi besidder, på en ny måde, frem for at positionere os til bestridelse af en ”fuld” stilling? Vil det give nye muligheder for at udnytte nedgangsperioder og opgangsperioder, fordi ansatte i højere grad udgør en variabel omkostning?

Det vil stille alternative krav til organisationsstrukturer, ledelsesmetoder og informationsdeling. Det vil også afkræve nytænkning og tilpasning inden for rettigheder, pensionsordninger, sociale bidrag, skattebetaling og forsikringsforhold.

#7: Global forretning – lokalt tilpasset

Faktorer som globalisering og lokal ansvarlighed vil komme til at spille en væsentlig rolle for fremtidens arbejdsmarked og fremtidens ansatte.

Det er blevet nemmere at rejse ud og finde et job i et andet land, og det vil på sigt blive vanskeligt at forblive en lokal aktør, når store tech-virksomheder hastigt bevæger sig ind i nye industrier, der ved første øjekast kan virke ulogiske at engagere sig i.

Det kan komme til at betyde, at fastholdelse af ansatte bliver et helt nyt fokusområde, og at ansættelse af de rigtige vil være afgørende for fremtidsparatheden.

#8: Nye generationer har nye krav til arbejdspladsen

De kommende generationer på arbejdsmarkedet, generation Z, alpha og transition vil stille nye krav til arbejdsmarkedet og opgavestillere. De er vokset op med, set med nutidige øjne, avanceret teknologi i alle aspekter af deres liv, hvilket også kan betyde, at ny teknologi vil være en forventet og integreret del af deres arbejdsliv.

Hvorfor sende mails, når man kan sende en snap? De vil tagge memes og have alt information tilgængeligt ét sted, som på eksempelvis WeChat.

Meget indikerer også, at den kommende generation mere er bottom-up end top-down. Hvor ”crowd’en” bestemmer, hvad der er godt, frem for den enkelte it-chef, CIO, CTO eller service-desk.

#9: Vi vil have det godt på arbejdet

Relationer bliver vigtige. IBM har stoppet deres remote working-program og Apples nye faciliteter opfordrer til åbent samarbejde og deling af idéer.

Derudover fokuseres der på mental sundhed. Virksomheder som Fidelity og PwC investerer i programmer, som hjælper stressede medarbejdere eller andre, som bare har brug for at snakke, til at få det bedre og opnå mere end blot en fornuftig ”work-life balance”.

Der er kommet mere fokus på individets velbefindende, og det ser ikke ud til, at denne tendens bliver mindre i fremtiden.

#10: Den enkelte tager ansvar for løbende kompetenceudvikling

Den nye generation ser ud til at have et helt nyt forhold til læring, hvilket kommer til at stille nye krav til virksomhederne og opgavestillerne. Udvikling og læring er ikke længere kun forbeholdt institutioner, men er noget, som den fremtidige generation selv planlægger og tager ansvaret for. 

En voksende gruppe tilegner sig viden ved hjælp af MOOC-platforme, hvilket eksempelvis YouTube er i gang med at transformere sig hen imod. 82 % af den kommende generation har tilegnet sig viden af uddannelsesmæssig karakter via YouTube.

Selvstudiernes popularitet ses også ved, at virksomheder som Duolingo (sprogundervisning), Udacity (online undervisning) og Degreed (certificering af kompetencer) skyder frem. Læring og viden vil blive en forhandlingsfaktor på en helt ny måde.

Sammenkoblet med, at freelancearbejde vinder frem, og teknologi vil overtage rutineopgaver, gør dette, at organisationer får behov for at tænke udvikling og læring ind i de muligheder, som de tilbyder deres ansatte og arbejdstagere.

En ny normal?

Vi har muligvis svært ved at forstå alle signaler på nuværende tidspunkt. Kan vi begribe kommende teknologiers anvendelsesmuligheder, potentiale og anvendelse?

Det er tydeligt, at vi har svært ved at forudsige den påvirkning, som virtual reality, kunstig intelligens, robotter og blockchain – for bare for at nævne nogle eksempler – vil have på vores arbejdsmarkeds sammensætning og samfundet som helhed. Men ændringer er, som bekendt, det eneste konstante.

Vi skal lære at forstå, hvad alt det nye kan, hvordan det kan bruges mest optimalt, og hvornår det skal tages i brug. Vi skal også undersøge den effekt og de konsekvenser, som teknologierne vil have på og for virksomheder. Vil teknologierne udfase mange job? Hvilke? Opstår der nye? Er der nok til alle? Hvis ikke, hvad gør vi så?

Den teknologiske udvikling betyder også, at vi som mennesker ændrer adfærd i fremtiden. Så hvordan vil fremtidens arbejdsmarked og medarbejdere se ud? Vil vi nå til et plateau, hvor vi får lov at konsolidere, skabe overblik og samle ny energi, eller skal vi indstille os på, at hastigheden på de ændringer i menneskelig adfærd og teknologiske muligheder, vi oplever i dag, er den nye normaltilstand?   

Vi mener ikke, at vi fra vores udkigspost i Silicon Valley alene kan løse udfordringen og svare på spørgsmålene om fremtidens arbejdsmarked i Danmark. Men vi vil gerne deltage i debatten og derfor inviterer Innovation Center Denmark, Silicon Valley den 10. april til FUTURE OF WORK hackathon i København.

Her dykker vi endnu dybere ned i fremtidens arbejdsmarked og ser, om vi i fællesskab kan svare på nogle af de spørgsmål, som fremtidens arbejdsmarked kræver svar på. 

Læs mere her, og tilmeld dig ved at sende en mail til libope@um.dk

Forrige artikel Hvad Metallica kan lære os om innovation Hvad Metallica kan lære os om innovation Næste artikel Digitalisering handler om kultur, ikke teknologi Digitalisering handler om kultur, ikke teknologi
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.