10 teknologier sætter industrien under pres

Industrivirksomheder over hele verden står foran et digitalt udskilningsløb. Strategisk brug af teknologi er ikke længere kun en konkurrenceparameter for web-virksomheder. Det viser it-analysehuset Gartners kortlægning af 10 nye tech-trends. Kun virksomheder, der mestrer transformationen og lærer af store webvirksomheder som Amazon, Google og Facebook, vil klare sig i det, der betegnes som den digitale industrielle økonomi. Langtfra alle er godt forberedt, viser ny international undersøgelse fra Accenture.

Anders Rostgaard Birkmann

Virksomheder i industrien er nødt til at lære af webgiganter som Google, Facebook eller Amazon og flette it ind i forretningsstrategien.

En helt ny kortlægning af de strategiske teknologi-trends for 2014 fra it-analysehuset Gartner sætter den hidtil tykkeste streg under budskabet om, at it ikke længere kan håndteres som et baggårdsprojekt i virksomhederne. Se også tekstboksen i bunden af artiklen.

Budskabet formuleres meget direkte: Hvis du vil spille en rolle som virksomhed i 2020 – uanset om du sælger serviceydelser eller fysiske produkter – skal it være integreret i forretningsstrategien.

“Den digitale verden er over os. Ethvert budget er i dag et it-budget. Enhver virksomhed er i dag en teknologivirksomhed. Enhver forretningsleder bliver en digital leder,” lød det fra Gartners danske senior vice president, Peter Søndergaard, på en stor it-konference i Florida for nylig.

“Alle hjørner af virksomheden er udsat for de digitale kræfter. Det gælder måden, du når ud til dine kunder på, måden du kører dine fysiske anlæg på, og måden du genererer indtægter eller leverer tjenesteydelser på. Virksomheder, der udnytter mulighederne, vil føre an i den nye digitale industrielle økonomi.”

Budskabet hører til de hidtil skarpeste fra it-analysehuset, der i en årrække har prædiket, at it får en større strategisk betydning for virksomhederne.

Men hvor formaningen hidtil har handlet om at understøtte et effektivt produktionsapparat, handler den nu om frontlinjen og den direkte kontakt til markedet. Det skyldes, at den fysiske og digitale verden i stigende grad smelter sammen. I eksempelvis en ny bil er der allerede i dag op mod 80 processorer. Data bliver et eftertragtet råstof, og virksomhedernes opsamling af data fra produkter, der er forbundet til internettet, bliver en vigtig kilde til deres værdiskabelse.

Den transformation, som industrien står over for, har de finansielle brancher allerede gennemlevet. Blandt dem er Saxo Bank, der nikker genkendende til, at it-strategi er det samme som forretningsstrategi.

“Jeg er helt enig med Peter Søndergaard. I de seneste fire år har jeg internt sagt, at vi ikke længere har it-projekter, men forretningsprojekter. Og sådan vil det også blive i industrivirksomheder,” siger CIO og executive vice president Mikael Munck fra Saxo Bank.

Stærke it-kræfter

At den digitale økonomi langsomt trækkes ned over traditionelle industrielle virksomheder, skyldes ifølge Gartner en kombination af flere kræfter, som analysevirksomheden betegner som the nexus of forces.

Det kan være teknologier som cloud computing, der gør det nemt og billigt at købe sig til selv komplicerede it-ydelser på lejebasis hos leverandører over nettet. Eller det kan være de sociale medier, smartphone-udbredelsen og det såkaldte internet of things, der forener den fysiske og den virtuelle verden.

I 2009 var der ifølge Gartner 2,5 milliarder enheder forbundet til internettet med egen ip-adresse. De fleste var mobiltelefoner og computere. I 2020 vil der være 30 milliarder enheder på nettet, og på det tidspunkt vil de fleste være alle mulige former for ting og produkter. Det vil ifølge Gartner skabe et helt nyt marked til en samlet værdi på 1,9 billioner dollar og bidrage til væksten i en række sektorer såsom sundhedsvæsenet, detailhandlen og transportsektoren.

"Computere vil være billige og skjulte. Vi vil ikke vide, at de er der, men de vil være i vores smykker og i vores tøj. Vi vil kaste flere computere i vores vasketøjskurv i løbet af en uge, end vi indtil nu har brugt i hverdagen,” som Peter Søndergaard formulerer det.

Vanskeligt i mange virksomheder

Budskabet er ikke til at misforstå: Virksomheder, der ikke har gjort det endnu, må i gang med at hive it-afdelingen ud af stabsfunktionerne og helt frem i frontlinjen.

Men erfaring viser samtidig, at rejsen kan blive yderst vanskelig.

En ny rapport, "The CMO-CIO Disconnect", fra konsulenthuset Accenture, illustrerer udfordringernes kaliber. Den viser, at et stort flertal af virksomheder i dag forspilder muligheden for at forbedre deres kunderelationer, fordi it-ledelsen og marketing-ledelsen ikke arbejder godt sammen. Kun i hver tiende af de 450 undersøgte virksomheder blev det vurderet, at samarbejdet mellem de to funktioner fungerer godt.

Marketing er dog kun ét hjørne af en gennemført digital forretning, og der er god grund til at formode, at samme ”gab” findes mange andre steder i organisationerne.

Og på mange måder er forklaringen slet ikke så unaturlig. Lige siden dengang it gik under betegnelsen ”EDB”, har der hængt et baggårdsskær over it-funktionen. I takt med udbredelsen af internettet og opsamlingen af store datamængder er behovet for it-afdelingernes involvering i forretningsprocesserne vokset roligt, men markant. Og det er den udvikling, der nu, grundet nye teknologiske muligheder, kommer til at præge industrielle virksomheder.

Farvel til ”it-projekterne”

Mikael Munck fra Saxo Bank nikker genkendende til, at it og forretning i dag hænger sammen som ærtehalm. Og når man i traditionelle industrielle virksomheder skal lede efter inspiration, kan det være en god ide at kigge nærmere på, hvordan danske finansielle virksomheder tænker på it. Bl.a. refererer Mikael Munck direkte til bankens øverste ledelse.

Forklaringen er til at få øje på. Investeringsbankens kerneprodukt er handelsplatformen og it-programmet Saxo Trader. Det sælges ikke bare til bankens egne kunder – samme software anvendes af en række white label-partnere, der sætter deres logo i toppen og tilbyder platformen til deres egne kunder.

Uden en konstant udvikling af Saxo Trader var der ingen forretning, og derfor er man for flere år siden gået væk fra at tale om ”it-projekter” og opererer nu kun med ”forretningsprojekter”.

“Vores hovedprodukt er teknologi. Det har en konsekvens for den måde, vi strukturerer projekter på, vores projektmodeller og hele organisationen. Vi tænker it ind over alt,” siger Mikael Munck.

En række ikke-it-baserede industrier har nu taget hul på samme digitaliseringsrejse. Bilfabrikanterne bygger mere intelligente biler, der opsamler og anvender data på nye måder. Termostater fra Danfoss indeholder i stigende grad digitale teknologier. Og selv en pumpe fra Grundfos har i dag indlejret software.

Men for de fleste er det en lang rejse, der kun lige er begyndt. Og forude venter der mange flere muligheder end blot smarte produkter. Allerede nu kan de industrielt forankrede virksomheder med fordel forberede sig på at drage de fulde fordele ved at blive en del af et digitalt økosystem.

[graph title="Et digitalt økosystem vokser frem" caption="Figur 1  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/33b77-arb_etdigitaltokosystemvokserfrem.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/2748b-arb_etdigitaltokosystemvokserfrem.png" text="I den industrielle digitale økonomi kan det skabe værdi at åbne for interne datastrømme, så andre virksomheder kan bygge videre på dem. Denne form for åbenhed er en succesfaktor for f.eks. Twitter, der i dag har 10 gange så meget trafik fra eksterne virksomheders software som fra sit eget website."]Kilde: programmableweb.com. [/graph]

API-æraen

Digitaliseringen åbner bl.a. mulighed for, at de virksomheder, der tør og vil, kan drage nytte af et fænomen, der hidtil har været tech-virksomhedernes domæne. Fænomenet går under betegnelsen application programming interface  (API) og kan bedst sammenlignes med en slags software-stikkontakt, der giver tredjepart adgang til virksomhedens data. Det gør det muligt for eksterne softwareudviklere at "lege videre" med data – ofte med stor succes.

Et godt eksempel er det sociale medie Twitter. I begyndelsen var det bare et website. Men gennem API’er er det blevet muligt for en stribe andre softwarevirksomheder at bygge egne it-programmer oven på Twitters service – også til gavn for Twitters brugere, der af den grund har brugt Twitter endnu mere. Se også figur 1.

Biz Stone, medstifter af Twitter, har udtalt, at disse API’er genererer 10 gange mere trafik til Twitter end Twitters website. Auktionssitet eBays teknologidirektør, Mark Carges, har udtalt, at der gennem API’er handles for omkring 7 milliarder dollar på eBay.

Selv i techverdenen er API’er et ret nyt, men hastigt voksende, fænomen. Og det illustrerer, hvor vigtigt det er for industrielle virksomheder at tænkte alle muligheder med allerede fra begyndelsen.

Saxo Bank arbejder eksempelvis allerede struktureret med at åbne for sine “digitale software-stikkontakter” for at få andre til at udvikle for sig.

“Man kunne forestille sig, at vi laver en konkurrence: ’Næste generation af den mobile handelsplatform – hvordan ser den ud?’ Eller det kunne handle om, hvordan man får informationer fra Saxo Trader ud i en bil,” siger han.

“Jo mere adgang, du kan give til din digitale virksomhed, desto flere sammenhænge kan du indgå i. Og når det sker, kan du for alvor tænke i nye forretningsmodeller og levere helt nye services,” siger han.

“Men hvis man ikke tænker det igennem fra begyndelsen, risikerer man at blive savet over af dem, der gør det. For i modsætning til dig får de adgang til en global talentpool af softwareudviklere, der bruger deres feed af informationer,” siger han.

Behov for nye leverandører

Ifølge Gartners Peter Søndergaard skal virksomheder i øvrigt se bort fra de traditionelle it-leverandører, hvis de vil bevæge sig succesfuldt igennem den digitale transformation:

"Hvad mange traditionelle it-leverandører solgte til dig i fortiden, er sjældent det, du har brug for i den digitale fremtid. Deres kanal-strategi, salgsstyrke og partnerøkosystemer udfordres af konkurrenter, nye købsmetoder og ændrede forretningsmodeller. Mange af de leverandører, der er på toppen i dag, såsom Cisco, Oracle og Microsoft, kan ikke være ledere i den digitale industrielle økonomi.”

10 teknologiske trends

Analysehuset Gartner præsenterer årligt en liste over de 10 teknologiske trends, der vil have den største indflydelse på virksomhederne i de kommende tre år. Listen regnes i mange virksomheder for en af de mest autoritative.

Årets liste, der blev præsenteret tidligere på måneden, omfatter nedenstående 10 teknologier:

1) Digital mangfoldighedsledelse

Virksomhederne har i de senere år arbejdet strategisk med at gøre det muligt for medarbejderne at bruge egen hardware og software i arbejdsøjemed. Og det er en trend, der fortsætter. En ny og meget eftertragtet generation af it-indfødte kræver typisk at arbejde med deres egne it-værktøjer. Frem mod 2016 vil den typiske videnarbejder således benytte mellem tre og fem forskellige enheder for at løse sit arbejde, hvilket skaber en del kompleksitet. Derfor anbefaler Gartner, at virksomheder i højere grad definerer forventningerne til medarbejder-ejet hardware og finder balancen mellem fleksibilitet, fortrolighed og privatlivshensyn.

2) Mobile applikationer

Mange virksomheder står stadig over for udfordringen: Skal jeg kun udvikle applikationer til iPad- og iPhone-styresystemet iOS? Eller skal jeg også arbejde med Android? På den korte bane skal virksomhederne fortsat tænke alle platforme ind i deres udviklingsarbejde, lyder det fra Gartner. Men på den længere bane tyder meget på, at webstandarden HTML5 slår igennem. Den nye standard for websider gør det nemlig i stigende grad muligt at arbejde med billede- og lydfunktioner, der før var forbeholdt apps.

3) Alle tings internet

Internettet breder sig til alt – mennesker, ting, informationer og steder bliver koblet på det globale netværk. Gartner vurderer, at 25 milliarder “ting” vil være koblet til internettet i 2020, så vi eksempelvis, foruden intelligente kaffemaskiner, termostater og biler, vil få smarte bleer, der selv giver besked, når de skal skiftes, og meget andet. Udfordringen er, at mange producenter af traditionelle produkter fortsat mangler at skabe de operationelle og organisatoriske rammer for at kunne være med i det digitale game. Gartner understreger desuden, at det ikke kun handler om at koble ting til internettet, men om at forbinde alle hjørner af virksomheden – processer, informationer og folk – til nettet.

4) Fremtidssikret cloud computing

I en årrække har man i it-verdenen talt om cloud computing – eller ”skyen” – som den store forløsning, der gjorde alting lettere og billigere. Men der har også vist sig en række udfordringer, når flere og flere hjørner af virksomhederne køber sig til it-ydelser online. Derfor er det vigtigt, at services, der tilkøbes eksternt, er screenet, så de kan arbejde sammen med virksomhedens allerede eksisterende systemer. It-afdelingen har dermed en vigtig rolle som en slags “cloud broker”, som sørger for, at løsningerne kan tale sammen og bliver designet ordentligt fra begyndelsen.

5) Krav til båndbredden

I gamle dage kørte it-systemerne primært på computeren, mens en server i det fjerne leverede de rå datainput med jævne mellemrum. Men i en tidsalder med mange lette og mobile enheder kombineret med cloud computing er der i stigende grad brug for, at de bagvedliggende servere løser mere komplekse opgaver. Det stiller ekstra krav til båndbredden, ligesom det i stigende grad kræver, at serverne, der leverer input til de mobile enheder, er mere stabile og har en høj lagerkapacitet.

6) Den personlige sky

I mange år betød det en hel del, om man brugte pc eller mac. Siden er der kommet endnu flere enheder til i form af tablets og smartphones, og mange brugere arbejder i dag fra flere forskellige platforme næsten samtidig. De personlige data er derimod gemt i den “personlige sky”, som brugerne kan tilgå online overalt. Pc’en var tidligere en central “hub” for folk, men dens særstatus er ved at forsvinde.

7) Software definerer alt

I et forsøg på at sikre standarder for, hvordan forskellige systemer arbejder sammen og bygges op, florerer den engelske term "software-defined anything" i mange it-virksomheders marketingkampagner. Udgangspunktet er, at mange virksomheder oplever et øget behov for, at systemer i cloud-æraen kan tale sammen, og at de forskellige cloud-services kan bruges på kryds og tværs. Grundtanken er, at den gode software er udgangspunktet, og så må de bagvedliggende systemer følge med.

8) Samme skala som webgiganterne

I en æra med internetforbundne processer overalt vokser behovet for stærkere og mere holdbare it-løsninger. Virksomheder som Facebook, Google og Amazon Web Services bygger i dag deres forretninger på meget stærke datacentre, og mange andre virksomheder vil i de kommende år få behov for tilsvarende stabilitet og driftssikkerhed. I dag sidder de stabile, offentlige datacentre på 20 pct. af markedet, men andelen vil vokse betragteligt, vurderer Gartner.

9) Intelligente maskiner

Eksplosionen i big data, tingenes internet og nye algoritmer, der kan håndtere dyb læring, vil føre til en form for intelligente maskiner. Det kan være selvkørende køretøjer, intelligente robotter i en produktionshal eller en form for vismænd – IBM’s supercomputer, Watson, er et eksempel på sidstnævnte. Æraen for intelligente maskiner ligger stadig et par år ude i fremtiden, men når den først tager fart, vil maskinerne kunne klare ting, som vi i dag antager, at kun mennesker kan håndtere.

10) Udbredelsen af 3D-printere

Antallet af solgte 3D-printere forventes at vokse med 75 pct. i 2014 og yderligere 100 pct. i 2015. Hypen på forbrugermarkedet har gjort mange virksomheder opmærksomme på det faktum, at 3D-printning er et reelt, levedygtigt og omkostningseffektivt middel til at reducere omkostningerne gennem forbedret design, strømlinet prototyping og produktion i mindre serier.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu