12 fællestræk ved verdens mest innovative virksomheder

De mest nytænkende virksomheder evner at indtænke bæredygtighed i kerneforretningen, de tør vente på den rigtige ide, og de drømmer stort. Det konkluderer det amerikanske iværksættermagasin Fast Company, som har analyseret innovationens dna i forbindelse med sin årlige kåring af verdens 50 mest innovative virksomheder. Analysen afdækker 12 fællestræk ved innovationsmestrene i 2014:

  1. De præsterer det exceptionelle. Få mål giver fokus, mens for mange ambitioner distraherer fra det rugbrødsarbejde, der gør visioner til virkelighed. Google har dog bevist, at de præsterer det exceptionelle, uanset hvad de kaster sig over. De arbejder med ideer, vi synes er tossede i dag, men som har potentialet til at ændre folks liv årtier ude i fremtiden. Derfor er de listens nummer et.
  2. De tjener penge. Vilde ideer er tryllebindende, men levedygtige virksomheder skal kunne stå selv. Airbnb, der lejer private boliger ud til turister over hele verden, er forelsket i eventyr. Men i modsætning til web-baserede virksomheder, hvis indtægter er afhængige af reklame, tjener de penge på at sælge et produkt med reel værdi. Og det vinder de på i sidste ende.
  3. De tager bæredygtighed seriøst. Energieffektivitet, alternative brændstoffer og genbrug er kerneforretning hos mange af de mest innovative foretagender. Det gælder f.eks. virksomheden XL Hybrids, der er kåret for sit innovative arbejde med at miljøopgradere Coca-Colas lastbiler med en elektrisk motor, et avanceret litiumbatteri og en smart kontrolsoftware, der opsamler bilens bremseenergi, så chaufføren sparer brændstof, når han accelererer.
  4. De er innovative i bølger. Kreativitet stiger og falder som ebbe og flod, men det er dem, der tør stole på ideen og arbejde den hjem, der vinder. Først efter at have udviklet på LED-pæren i 50 år fik Philips sit innovative forspring og en stigning i omsætningen på 261 pct. Det skete, da virksomheden koblede pæren med sit eget Hue-system, der giver brugerne mulighed for at ændre lysets farve fra deres smartphones.
  5. De udvikler globalt talent. Innovation kan også være at frembringe talent på nye måder. Det viser Kenyas svar på Silicon Valley, iHub, som er en hybrid mellem et arbejdsfællesskab og en universitetscampus. IHub har indtil videre opdyrket 152 virksomheder i sin petriskål og udklækker talenter til globale it-giganter som Microsoft og Intel, der har haft deres topchefer på talentjagt efter ingeniører og teknikere i Kenya.
  6. De satser på passion. De mest innovative forstår at vække passion hos deres kunder. Et eksempel på det er GoPro, hvis mini-kamera blev verdenskendt på onlinestreaming fra hovedet af en ørn, der cirklede over de franske alper. Det viste brugerne det fascinerende i at filme oplevelser og dele dem online her og nu. Nu deles 3 videoer med hashtag GoPro hvert minut på YouTube.
  7. De går uden om statsinstitutioner. De mest nytænkende vælger ofte at undgå offentlige samarbejdspartnere. Det gælder f.eks. Bloomberg Philanthropies, der har identificeret verdens 10 hyppigste dødsårsager og herefter har valgt at fokusere på rygning. Kampagner i udvalgte lande kunne bekæmpe 60 pct. af disse dødsårsager og hjælpe to tredjedele af verdens rygere. Et valg, som fonden næppe kunne have taget sammen med myndighederne i de pågældende lande.
  8. De er optagede af kundernes hverdag. De innovative virksomheder zoomer ind på kundens daglige behov. Vejviseren Yelp, der har 117 millioner månedlige brugere, har f.eks. specialiseret sig i at kombinere brugergenererede vurderinger af alt fra restauranter, tandlæger og yogastudier til frisører med muligheden for samtidig at købe det pågældende produkt eller reservere bord, tid eller hold.
  9. De laver software frem for hardware. Softwareudvikling er kilden til fremskridt i dag. En vare fremstår oftere og oftere som en applikation og ikke som et fysisk produkt. Med open-source-software har virksomheden GitHub f.eks. gjort det til sin mission at hjælpe mere end 4,5 millioner brugere med at skærme sig mod stormen af e-mail-vedhæftninger, der kan tappe energi fra fælles projektarbejde.
  10. De kan meget vel være kinesiske. ”Made in China” er ikke længere et udtryk for discount, men en blåstempling. Et godt eksempel er listens nummer 3, mobilselskabet Xiaomi, som lancerede fire nye smartphones sidste år og solgte næsten 19 millioner. Grundlæggeren, Lei Jun, sammenlignes med Steve Jobs, men deres virksomhedsstrategier kunne ikke være mere forskellige. Lei Jun sælger sine telefoner med lille fortjeneste, men opnår langsigtet indtjening fra software til de mange solgte telefoner.
  11. De kan ikke hamle op med Apple på app-fronten. App-markedet fremstår umætteligt, og med et app-salg, der rundede 10 milliarder i 2013, har ingen endnu vippet Apples App Store af pinden. Fingeraftryksfunktionen i iPhone 5S, der gør det nemmere for kunderne at bruge Apple-ID til download, viser, at virksomheden fortsat er stærkt innovativ.
  12. De drømmer stort. Philips forskede i LED-lys i 50 år, før den var der. Og General Electric skønner, at en bred anvendelse af big data på kun 20 år kan øge produktiviteten, så amerikanerne får 30 pct. mere i lønposen. Måske er det højt sat, men evnen til at tænke stort er det tolvte fællestræk ved verdens mest innovative virksomheder. The sky is the limit.

Kilde: ”Most innovative companies 2014”, Fast Company. http://www.fastcompany.com/section/most-innovative-companies-2014

Forrige artikel Kortsigtet profitjagt giver langsigtet tab Kortsigtet profitjagt giver langsigtet tab Næste artikel Virksomheder er for forfængelige til sociale medier
Vi klarer kun klimakrisen med fuld fart på grøn vækst

Vi klarer kun klimakrisen med fuld fart på grøn vækst

Økonomisk vækst og CO2-reduktioner er ikke modsætninger – tværtimod. Verden har brug for, at det går ekstremt stærkt med omstillingen af energien, transporten, byggeriet, landbruget osv. Derfor skal speederen i bund nu, lyder det fra både ngo'er, McKinsey og World Economic Forum.

Degrowth: En verden uden vækst

Degrowth: En verden uden vækst

Vi har travlt, hvis kloden skal være beboelig i år 2100. Derfor må vi stoppe udvindingen af naturressourcer, stoppe forbruget og stoppe stigningen i BNP. Væksten må aflyses, bremsen skal i bund. Det er ekstremt, men ekstremt nødvendigt, lyder det fra degrowth-bevægelsen og de økologiske økonomer, der står bag dem.

12 teknologier  der kan redde klimaet

12 teknologier der kan redde klimaet

Skal vi redde klimaet gennem grøn vækst, bliver en række nuværende og fremtidige teknologier helt afgørende for, om det lykkes. Her er 12 af dem.

10 veje til en vækstfri verden

10 veje til en vækstfri verden

Det kan ikke lade sig gøre at bremse væksten uden fundamentale ændringer af hele den måde, vi har indrettet vores samfund på, påpeger degrowth-folket.

Ny FN-rapport kræver barsk omstilling af virksomheder

Ny FN-rapport kræver barsk omstilling af virksomheder

Internationale forskere dokumenterer i en ny FN-rapport, at vi er ved at tabe verdensmålene, og foreslår en hurtig, barsk og effektiv genopretningsplan. Det konfronterer virksomheder i hele verden med skelsættende og eksistentielle valg.

Isen sprækker under BNP som mål for fremgang

Isen sprækker under BNP som mål for fremgang

Bruttonationalproduktet er i dag det vigtigste mål for, hvordan det går med økonomien i et land. Men der er voksende bevidsthed om problemerne med at styre efter et mål, som hverken afspejler miljøets tilstand, sociale forhold eller værdien af den hastigt voksende digitale økonomi. Flere steder, herunder i Danmark, arbejdes der på alternative eller supplerende mål.

Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

De fleste chefer tror, at de har alle svarene. Men de bedste chefer formår at stille spørgsmål, der inspirerer til nytænkning. Her er seks råd til, hvordan du kan stille bedre spørgsmål.  

Gør Danmark til talenternes stormagt

Gør Danmark til talenternes stormagt

KOMMENTAR: Visionen om Danmark som talenternes stormagt er et oplagt og nødvendigt “velfærdsløfte” til næste generation. Det er også en mulighed for at undgå en kompetencenedslidning af fremtidens arbejdskraft og bør være et hovedpunkt i næste regeringsgrundlag.

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

I et helt årti har Copenhagen Fashion Summit været modeindustriens eget internationale klimatopmøde. Men det har ikke for alvor gjort tøjbranchen mere bæredygtig, lyder kritikken fra en lang række forskere, som beskylder organisationen for greenwashing. Forskerne ser kun én vej frem: Færre varer af bedre kvalitet.

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

En af klodens største klimasyndere er stort set gået under radaren, når politikerne taler grønne afgifter og regulering. Men nu er alle Mette Frederiksens støttepartier klar til at bruge afgifter til at sætte en bremse på tøjforbruget.

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality er stadig en teknologi, der kæmper for at finde sin plads i dagligdagen.

Det er især tre anvendelser, der driver den professionelle brug af VR: Træning af medarbejdere, salg og demonstrationer af udstyr og brugen af VR-oplevelser som terapi.

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Jurister kritiserer ny lovgivning for at lade erhvervsfolk og privatpersoner i stikken, hvis de udsættes for falske påstande på Facebook. Anonyme injurier på de sociale medier er nemlig ikke længere en sag for politiet – medmindre de skader en politiker eller er særligt alvorligt strafbare.

Robotterne der leder lederne

Robotterne der leder lederne

Flere virksomheder bruger kunstigt intelligente apps, der hjælper nye chefer med påmindelser og tip til at skabe velfungerende arbejdspladser.

Danske startups skal turde at drømme stort

Danske startups skal turde at drømme stort

I 2019 kommer vi til at se nogle af de største børstnoteringer i Silicon Valleys historie –  ikke mindst Uber og Airbnb.  Tech startups byder stadig på et stort vækstpotentiale, og det potentiale skal også danske startups turde at gå efter.  Det er hårdt arbejde, men gevinsten kan være enorm. 

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Det er svært at finde bedre eksempler på radikal omstilling af en stor virksomhed end den, der på ti år forvandlede Dong fra et nationalt dansk energiselskab baseret på olie, gas og kul til Ørsted, en international kæmpe inden for vedvarende energi. Strategisk chef i Ørsted, Jakob Askou Bøss, fortæller i dette interview om vejen dertil.