12 fællestræk ved verdens mest innovative virksomheder

De mest nytænkende virksomheder evner at indtænke bæredygtighed i kerneforretningen, de tør vente på den rigtige ide, og de drømmer stort. Det konkluderer det amerikanske iværksættermagasin Fast Company, som har analyseret innovationens dna i forbindelse med sin årlige kåring af verdens 50 mest innovative virksomheder. Analysen afdækker 12 fællestræk ved innovationsmestrene i 2014:

  1. De præsterer det exceptionelle. Få mål giver fokus, mens for mange ambitioner distraherer fra det rugbrødsarbejde, der gør visioner til virkelighed. Google har dog bevist, at de præsterer det exceptionelle, uanset hvad de kaster sig over. De arbejder med ideer, vi synes er tossede i dag, men som har potentialet til at ændre folks liv årtier ude i fremtiden. Derfor er de listens nummer et.
  2. De tjener penge. Vilde ideer er tryllebindende, men levedygtige virksomheder skal kunne stå selv. Airbnb, der lejer private boliger ud til turister over hele verden, er forelsket i eventyr. Men i modsætning til web-baserede virksomheder, hvis indtægter er afhængige af reklame, tjener de penge på at sælge et produkt med reel værdi. Og det vinder de på i sidste ende.
  3. De tager bæredygtighed seriøst. Energieffektivitet, alternative brændstoffer og genbrug er kerneforretning hos mange af de mest innovative foretagender. Det gælder f.eks. virksomheden XL Hybrids, der er kåret for sit innovative arbejde med at miljøopgradere Coca-Colas lastbiler med en elektrisk motor, et avanceret litiumbatteri og en smart kontrolsoftware, der opsamler bilens bremseenergi, så chaufføren sparer brændstof, når han accelererer.
  4. De er innovative i bølger. Kreativitet stiger og falder som ebbe og flod, men det er dem, der tør stole på ideen og arbejde den hjem, der vinder. Først efter at have udviklet på LED-pæren i 50 år fik Philips sit innovative forspring og en stigning i omsætningen på 261 pct. Det skete, da virksomheden koblede pæren med sit eget Hue-system, der giver brugerne mulighed for at ændre lysets farve fra deres smartphones.
  5. De udvikler globalt talent. Innovation kan også være at frembringe talent på nye måder. Det viser Kenyas svar på Silicon Valley, iHub, som er en hybrid mellem et arbejdsfællesskab og en universitetscampus. IHub har indtil videre opdyrket 152 virksomheder i sin petriskål og udklækker talenter til globale it-giganter som Microsoft og Intel, der har haft deres topchefer på talentjagt efter ingeniører og teknikere i Kenya.
  6. De satser på passion. De mest innovative forstår at vække passion hos deres kunder. Et eksempel på det er GoPro, hvis mini-kamera blev verdenskendt på onlinestreaming fra hovedet af en ørn, der cirklede over de franske alper. Det viste brugerne det fascinerende i at filme oplevelser og dele dem online her og nu. Nu deles 3 videoer med hashtag GoPro hvert minut på YouTube.
  7. De går uden om statsinstitutioner. De mest nytænkende vælger ofte at undgå offentlige samarbejdspartnere. Det gælder f.eks. Bloomberg Philanthropies, der har identificeret verdens 10 hyppigste dødsårsager og herefter har valgt at fokusere på rygning. Kampagner i udvalgte lande kunne bekæmpe 60 pct. af disse dødsårsager og hjælpe to tredjedele af verdens rygere. Et valg, som fonden næppe kunne have taget sammen med myndighederne i de pågældende lande.
  8. De er optagede af kundernes hverdag. De innovative virksomheder zoomer ind på kundens daglige behov. Vejviseren Yelp, der har 117 millioner månedlige brugere, har f.eks. specialiseret sig i at kombinere brugergenererede vurderinger af alt fra restauranter, tandlæger og yogastudier til frisører med muligheden for samtidig at købe det pågældende produkt eller reservere bord, tid eller hold.
  9. De laver software frem for hardware. Softwareudvikling er kilden til fremskridt i dag. En vare fremstår oftere og oftere som en applikation og ikke som et fysisk produkt. Med open-source-software har virksomheden GitHub f.eks. gjort det til sin mission at hjælpe mere end 4,5 millioner brugere med at skærme sig mod stormen af e-mail-vedhæftninger, der kan tappe energi fra fælles projektarbejde.
  10. De kan meget vel være kinesiske. ”Made in China” er ikke længere et udtryk for discount, men en blåstempling. Et godt eksempel er listens nummer 3, mobilselskabet Xiaomi, som lancerede fire nye smartphones sidste år og solgte næsten 19 millioner. Grundlæggeren, Lei Jun, sammenlignes med Steve Jobs, men deres virksomhedsstrategier kunne ikke være mere forskellige. Lei Jun sælger sine telefoner med lille fortjeneste, men opnår langsigtet indtjening fra software til de mange solgte telefoner.
  11. De kan ikke hamle op med Apple på app-fronten. App-markedet fremstår umætteligt, og med et app-salg, der rundede 10 milliarder i 2013, har ingen endnu vippet Apples App Store af pinden. Fingeraftryksfunktionen i iPhone 5S, der gør det nemmere for kunderne at bruge Apple-ID til download, viser, at virksomheden fortsat er stærkt innovativ.
  12. De drømmer stort. Philips forskede i LED-lys i 50 år, før den var der. Og General Electric skønner, at en bred anvendelse af big data på kun 20 år kan øge produktiviteten, så amerikanerne får 30 pct. mere i lønposen. Måske er det højt sat, men evnen til at tænke stort er det tolvte fællestræk ved verdens mest innovative virksomheder. The sky is the limit.

Kilde: ”Most innovative companies 2014”, Fast Company. http://www.fastcompany.com/section/most-innovative-companies-2014

Forrige artikel Kortsigtet profitjagt giver langsigtet tab Kortsigtet profitjagt giver langsigtet tab Næste artikel Virksomheder er for forfængelige til sociale medier