12 fællestræk ved verdens mest innovative virksomheder

De mest nytænkende virksomheder evner at indtænke bæredygtighed i kerneforretningen, de tør vente på den rigtige ide, og de drømmer stort. Det konkluderer det amerikanske iværksættermagasin Fast Company, som har analyseret innovationens dna i forbindelse med sin årlige kåring af verdens 50 mest innovative virksomheder. Analysen afdækker 12 fællestræk ved innovationsmestrene i 2014:

  1. De præsterer det exceptionelle. Få mål giver fokus, mens for mange ambitioner distraherer fra det rugbrødsarbejde, der gør visioner til virkelighed. Google har dog bevist, at de præsterer det exceptionelle, uanset hvad de kaster sig over. De arbejder med ideer, vi synes er tossede i dag, men som har potentialet til at ændre folks liv årtier ude i fremtiden. Derfor er de listens nummer et.
  2. De tjener penge. Vilde ideer er tryllebindende, men levedygtige virksomheder skal kunne stå selv. Airbnb, der lejer private boliger ud til turister over hele verden, er forelsket i eventyr. Men i modsætning til web-baserede virksomheder, hvis indtægter er afhængige af reklame, tjener de penge på at sælge et produkt med reel værdi. Og det vinder de på i sidste ende.
  3. De tager bæredygtighed seriøst. Energieffektivitet, alternative brændstoffer og genbrug er kerneforretning hos mange af de mest innovative foretagender. Det gælder f.eks. virksomheden XL Hybrids, der er kåret for sit innovative arbejde med at miljøopgradere Coca-Colas lastbiler med en elektrisk motor, et avanceret litiumbatteri og en smart kontrolsoftware, der opsamler bilens bremseenergi, så chaufføren sparer brændstof, når han accelererer.
  4. De er innovative i bølger. Kreativitet stiger og falder som ebbe og flod, men det er dem, der tør stole på ideen og arbejde den hjem, der vinder. Først efter at have udviklet på LED-pæren i 50 år fik Philips sit innovative forspring og en stigning i omsætningen på 261 pct. Det skete, da virksomheden koblede pæren med sit eget Hue-system, der giver brugerne mulighed for at ændre lysets farve fra deres smartphones.
  5. De udvikler globalt talent. Innovation kan også være at frembringe talent på nye måder. Det viser Kenyas svar på Silicon Valley, iHub, som er en hybrid mellem et arbejdsfællesskab og en universitetscampus. IHub har indtil videre opdyrket 152 virksomheder i sin petriskål og udklækker talenter til globale it-giganter som Microsoft og Intel, der har haft deres topchefer på talentjagt efter ingeniører og teknikere i Kenya.
  6. De satser på passion. De mest innovative forstår at vække passion hos deres kunder. Et eksempel på det er GoPro, hvis mini-kamera blev verdenskendt på onlinestreaming fra hovedet af en ørn, der cirklede over de franske alper. Det viste brugerne det fascinerende i at filme oplevelser og dele dem online her og nu. Nu deles 3 videoer med hashtag GoPro hvert minut på YouTube.
  7. De går uden om statsinstitutioner. De mest nytænkende vælger ofte at undgå offentlige samarbejdspartnere. Det gælder f.eks. Bloomberg Philanthropies, der har identificeret verdens 10 hyppigste dødsårsager og herefter har valgt at fokusere på rygning. Kampagner i udvalgte lande kunne bekæmpe 60 pct. af disse dødsårsager og hjælpe to tredjedele af verdens rygere. Et valg, som fonden næppe kunne have taget sammen med myndighederne i de pågældende lande.
  8. De er optagede af kundernes hverdag. De innovative virksomheder zoomer ind på kundens daglige behov. Vejviseren Yelp, der har 117 millioner månedlige brugere, har f.eks. specialiseret sig i at kombinere brugergenererede vurderinger af alt fra restauranter, tandlæger og yogastudier til frisører med muligheden for samtidig at købe det pågældende produkt eller reservere bord, tid eller hold.
  9. De laver software frem for hardware. Softwareudvikling er kilden til fremskridt i dag. En vare fremstår oftere og oftere som en applikation og ikke som et fysisk produkt. Med open-source-software har virksomheden GitHub f.eks. gjort det til sin mission at hjælpe mere end 4,5 millioner brugere med at skærme sig mod stormen af e-mail-vedhæftninger, der kan tappe energi fra fælles projektarbejde.
  10. De kan meget vel være kinesiske. ”Made in China” er ikke længere et udtryk for discount, men en blåstempling. Et godt eksempel er listens nummer 3, mobilselskabet Xiaomi, som lancerede fire nye smartphones sidste år og solgte næsten 19 millioner. Grundlæggeren, Lei Jun, sammenlignes med Steve Jobs, men deres virksomhedsstrategier kunne ikke være mere forskellige. Lei Jun sælger sine telefoner med lille fortjeneste, men opnår langsigtet indtjening fra software til de mange solgte telefoner.
  11. De kan ikke hamle op med Apple på app-fronten. App-markedet fremstår umætteligt, og med et app-salg, der rundede 10 milliarder i 2013, har ingen endnu vippet Apples App Store af pinden. Fingeraftryksfunktionen i iPhone 5S, der gør det nemmere for kunderne at bruge Apple-ID til download, viser, at virksomheden fortsat er stærkt innovativ.
  12. De drømmer stort. Philips forskede i LED-lys i 50 år, før den var der. Og General Electric skønner, at en bred anvendelse af big data på kun 20 år kan øge produktiviteten, så amerikanerne får 30 pct. mere i lønposen. Måske er det højt sat, men evnen til at tænke stort er det tolvte fællestræk ved verdens mest innovative virksomheder. The sky is the limit.

Kilde: ”Most innovative companies 2014”, Fast Company. http://www.fastcompany.com/section/most-innovative-companies-2014

Forrige artikel Kortsigtet profitjagt giver langsigtet tab Kortsigtet profitjagt giver langsigtet tab Næste artikel Virksomheder er for forfængelige til sociale medier
Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.

Succes – og begyndende frygt – for Koreas robotter

Succes – og begyndende frygt – for Koreas robotter

Siden 2000’erne har der i Sydkorea været kraftigt fokus på robot-teknologi, og i dag har landet verdens højeste tæthed af robotter - ikke kun i den industrielle produktion, men også indenfor industrier såsom MedTech, Gaming og service.
I takt med robotternes indtog kan der imidlertid spores en stigende bekymring fra befolkningens side, blandt andet i forhold til jobsikkerhed.

Globale fora undersøger ny regulering til den digitale tidsalder

Globale fora undersøger ny regulering til den digitale tidsalder

Digitaliseringen forandrer samfundet og økonomien så grundlæggende og hurtigt, at de sædvanlige måder at styre på kommer til kort. Sammen med FN og World Economic Forum er Danmark i høj grad med til at sætte rammerne for en ny type internationalt samarbejde om regulering af teknologi.