12 fællestræk ved verdens mest innovative virksomheder

De mest nytænkende virksomheder evner at indtænke bæredygtighed i kerneforretningen, de tør vente på den rigtige ide, og de drømmer stort. Det konkluderer det amerikanske iværksættermagasin Fast Company, som har analyseret innovationens dna i forbindelse med sin årlige kåring af verdens 50 mest innovative virksomheder. Analysen afdækker 12 fællestræk ved innovationsmestrene i 2014:

  1. De præsterer det exceptionelle. Få mål giver fokus, mens for mange ambitioner distraherer fra det rugbrødsarbejde, der gør visioner til virkelighed. Google har dog bevist, at de præsterer det exceptionelle, uanset hvad de kaster sig over. De arbejder med ideer, vi synes er tossede i dag, men som har potentialet til at ændre folks liv årtier ude i fremtiden. Derfor er de listens nummer et.
  2. De tjener penge. Vilde ideer er tryllebindende, men levedygtige virksomheder skal kunne stå selv. Airbnb, der lejer private boliger ud til turister over hele verden, er forelsket i eventyr. Men i modsætning til web-baserede virksomheder, hvis indtægter er afhængige af reklame, tjener de penge på at sælge et produkt med reel værdi. Og det vinder de på i sidste ende.
  3. De tager bæredygtighed seriøst. Energieffektivitet, alternative brændstoffer og genbrug er kerneforretning hos mange af de mest innovative foretagender. Det gælder f.eks. virksomheden XL Hybrids, der er kåret for sit innovative arbejde med at miljøopgradere Coca-Colas lastbiler med en elektrisk motor, et avanceret litiumbatteri og en smart kontrolsoftware, der opsamler bilens bremseenergi, så chaufføren sparer brændstof, når han accelererer.
  4. De er innovative i bølger. Kreativitet stiger og falder som ebbe og flod, men det er dem, der tør stole på ideen og arbejde den hjem, der vinder. Først efter at have udviklet på LED-pæren i 50 år fik Philips sit innovative forspring og en stigning i omsætningen på 261 pct. Det skete, da virksomheden koblede pæren med sit eget Hue-system, der giver brugerne mulighed for at ændre lysets farve fra deres smartphones.
  5. De udvikler globalt talent. Innovation kan også være at frembringe talent på nye måder. Det viser Kenyas svar på Silicon Valley, iHub, som er en hybrid mellem et arbejdsfællesskab og en universitetscampus. IHub har indtil videre opdyrket 152 virksomheder i sin petriskål og udklækker talenter til globale it-giganter som Microsoft og Intel, der har haft deres topchefer på talentjagt efter ingeniører og teknikere i Kenya.
  6. De satser på passion. De mest innovative forstår at vække passion hos deres kunder. Et eksempel på det er GoPro, hvis mini-kamera blev verdenskendt på onlinestreaming fra hovedet af en ørn, der cirklede over de franske alper. Det viste brugerne det fascinerende i at filme oplevelser og dele dem online her og nu. Nu deles 3 videoer med hashtag GoPro hvert minut på YouTube.
  7. De går uden om statsinstitutioner. De mest nytænkende vælger ofte at undgå offentlige samarbejdspartnere. Det gælder f.eks. Bloomberg Philanthropies, der har identificeret verdens 10 hyppigste dødsårsager og herefter har valgt at fokusere på rygning. Kampagner i udvalgte lande kunne bekæmpe 60 pct. af disse dødsårsager og hjælpe to tredjedele af verdens rygere. Et valg, som fonden næppe kunne have taget sammen med myndighederne i de pågældende lande.
  8. De er optagede af kundernes hverdag. De innovative virksomheder zoomer ind på kundens daglige behov. Vejviseren Yelp, der har 117 millioner månedlige brugere, har f.eks. specialiseret sig i at kombinere brugergenererede vurderinger af alt fra restauranter, tandlæger og yogastudier til frisører med muligheden for samtidig at købe det pågældende produkt eller reservere bord, tid eller hold.
  9. De laver software frem for hardware. Softwareudvikling er kilden til fremskridt i dag. En vare fremstår oftere og oftere som en applikation og ikke som et fysisk produkt. Med open-source-software har virksomheden GitHub f.eks. gjort det til sin mission at hjælpe mere end 4,5 millioner brugere med at skærme sig mod stormen af e-mail-vedhæftninger, der kan tappe energi fra fælles projektarbejde.
  10. De kan meget vel være kinesiske. ”Made in China” er ikke længere et udtryk for discount, men en blåstempling. Et godt eksempel er listens nummer 3, mobilselskabet Xiaomi, som lancerede fire nye smartphones sidste år og solgte næsten 19 millioner. Grundlæggeren, Lei Jun, sammenlignes med Steve Jobs, men deres virksomhedsstrategier kunne ikke være mere forskellige. Lei Jun sælger sine telefoner med lille fortjeneste, men opnår langsigtet indtjening fra software til de mange solgte telefoner.
  11. De kan ikke hamle op med Apple på app-fronten. App-markedet fremstår umætteligt, og med et app-salg, der rundede 10 milliarder i 2013, har ingen endnu vippet Apples App Store af pinden. Fingeraftryksfunktionen i iPhone 5S, der gør det nemmere for kunderne at bruge Apple-ID til download, viser, at virksomheden fortsat er stærkt innovativ.
  12. De drømmer stort. Philips forskede i LED-lys i 50 år, før den var der. Og General Electric skønner, at en bred anvendelse af big data på kun 20 år kan øge produktiviteten, så amerikanerne får 30 pct. mere i lønposen. Måske er det højt sat, men evnen til at tænke stort er det tolvte fællestræk ved verdens mest innovative virksomheder. The sky is the limit.

Kilde: ”Most innovative companies 2014”, Fast Company. http://www.fastcompany.com/section/most-innovative-companies-2014

Forrige artikel Kortsigtet profitjagt giver langsigtet tab Kortsigtet profitjagt giver langsigtet tab Næste artikel Virksomheder er for forfængelige til sociale medier
Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

En gren af adfærdsdesign handler om at skabe vaner hos brugeren. Når det virker, kan det skabe en langt stærkere forbindelse mellem virksomhed og kunde. Men effekten kan også være så stærk, at det nærmer sig afhængighed.