Riget i Midten rykker på digitalisering

I 'new retail' smelter online- og offline-handel sammen. Alle data om kundernes køb registreres, og i Kina indgår de data i den sociale creditscore, som myndighederne vil vurdere borgernes troværdighed efter.

Peter Hesseldahl

Man kan dårligt forstå, hvor langt Kina er kommet i løbet af de seneste 25 år.

På mange måder føles Kina som det nye USA: den unge nation, der nu har fået styrken til at præge verden økonomisk, teknologisk, politisk og måske med tiden også kulturelt. Det er imponerende, inspirerende, opmuntrende – men også skræmmende.

MM Next har været en tur i Kina for at se, hvordan de kinesiske virksomheders forretningsmodeller på mange måder er de mest avancerede i verden, når det handler om at udnytte digitaliseringens muligheder.

Internetgiganten Alibaba har startet en kæde af supermarkeder, hvor målet er, at online- og offline-shopping skal smelte fuldstændig sammen. Bestiller man over nettet, leveres varerne på 30 minutter – uden ekstra beregning.

Hema, som supermarkedet hedder, er det førende eksempel på det, som kaldes 'new retail'. Vi har en lang artikel om det og også en videoreportage om det kinesiske bud på fremtidens butik.

Alibaba dominerer fuldstændigt det kinesiske internet sammen med ærkerivalen Tencent, der bl.a. driver den uundværlige Wechat-tjeneste. For en dansker er det chokerende, hvor meget de to giganter indsamler af data om deres brugere – og ikke mindst, at den kinesiske stat har adgang til informationerne.

Som vi kan fortælle, vil Kina indføre en social credit score, hvor borgeres troværdighed opgøres som en score beregnet ud fra både myndighedernes og internetselskabernes data.

Alibaba og Tencent tegner sig for 86 pct. af kinesernes internethandel, og begge er i fuld færd med at udbrede butikker i den fysiske verden.

Mønsteret er det samme i blandt andet USA, Storbritannien, Tyskland og Italien, bortset fra at det dér, er Amazon, der dominerer. Foreløbig har giganten fra Seattle ikke for alvor rullet sig ud i Danmark – men det kan ikke vare længe. 

En vending, man hører igen og igen i den nye generation af kinesiske virksomheder, er, at det ikke handler om produktet, men om alle de tjenester, det kan give brugeren adgang til.

Efterhånden, som alting forsynes med sensorer og netforbindelse, bliver fremtidens forretningsmodel at skabe værdi ved at forbinde det i løsninger, der understøtter hele brugerens livsstil. Det fortæller den kinesiske designer Carl Liu.

Velkommen til vores Kina special! 

Peter Hesseldahl,

redaktør MM Next


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu