Riget i Midten rykker på digitalisering

I 'new retail' smelter online- og offline-handel sammen. Alle data om kundernes køb registreres, og i Kina indgår de data i den sociale creditscore, som myndighederne vil vurdere borgernes troværdighed efter.

Man kan dårligt forstå, hvor langt Kina er kommet i løbet af de seneste 25 år.

På mange måder føles Kina som det nye USA: den unge nation, der nu har fået styrken til at præge verden økonomisk, teknologisk, politisk og måske med tiden også kulturelt. Det er imponerende, inspirerende, opmuntrende – men også skræmmende.

MM Next har været en tur i Kina for at se, hvordan de kinesiske virksomheders forretningsmodeller på mange måder er de mest avancerede i verden, når det handler om at udnytte digitaliseringens muligheder.

Internetgiganten Alibaba har startet en kæde af supermarkeder, hvor målet er, at online- og offline-shopping skal smelte fuldstændig sammen. Bestiller man over nettet, leveres varerne på 30 minutter – uden ekstra beregning.

Hema, som supermarkedet hedder, er det førende eksempel på det, som kaldes 'new retail'. Vi har en lang artikel om det og også en videoreportage om det kinesiske bud på fremtidens butik.

Alibaba dominerer fuldstændigt det kinesiske internet sammen med ærkerivalen Tencent, der bl.a. driver den uundværlige Wechat-tjeneste. For en dansker er det chokerende, hvor meget de to giganter indsamler af data om deres brugere – og ikke mindst, at den kinesiske stat har adgang til informationerne.

Som vi kan fortælle, vil Kina indføre en social credit score, hvor borgeres troværdighed opgøres som en score beregnet ud fra både myndighedernes og internetselskabernes data.

Alibaba og Tencent tegner sig for 86 pct. af kinesernes internethandel, og begge er i fuld færd med at udbrede butikker i den fysiske verden.

Mønsteret er det samme i blandt andet USA, Storbritannien, Tyskland og Italien, bortset fra at det dér, er Amazon, der dominerer. Foreløbig har giganten fra Seattle ikke for alvor rullet sig ud i Danmark – men det kan ikke vare længe. 

En vending, man hører igen og igen i den nye generation af kinesiske virksomheder, er, at det ikke handler om produktet, men om alle de tjenester, det kan give brugeren adgang til.

Efterhånden, som alting forsynes med sensorer og netforbindelse, bliver fremtidens forretningsmodel at skabe værdi ved at forbinde det i løsninger, der understøtter hele brugerens livsstil. Det fortæller den kinesiske designer Carl Liu.

Velkommen til vores Kina special! 

Peter Hesseldahl,

redaktør MM Next

Forrige artikel Ingen over Facebook :: Digital detox skal redde demokratiet :: Kinesiske penge i dødssynder Ingen over Facebook :: Digital detox skal redde demokratiet :: Kinesiske penge i dødssynder Næste artikel Lær kinesisk – start her: Xiaomi, Nio, Geely, Changan, BYD Lær kinesisk – start her: Xiaomi, Nio, Geely, Changan, BYD
Volvos nye liv som succesrig kineser

Volvos nye liv som succesrig kineser

Lone Fønss Schrøder har som næstformand i Volvos bestyrelse oplevet sammenlægningen af et aldrende svensk ikon og en kinesisk opkomling i bilindustrien på tæt hold. En lektion i markedsforståelse, forenkling og eksekvering – og hvordan ’goldplating’ kan være en fælde for de kvalitetsbevidste.

Halvdelen af klodens befolkning er nu på Internettet

Halvdelen af klodens befolkning er nu på Internettet

Microsoft er det mest værdifulde it-selskab. 39 procent af unge amerikanere er ”næsten konstant online”.

Det – og meget mere – kan man læse i den amerikanske investor Mary Meekers nyeste trendanalyse.

Vi klarer kun klimakrisen med fuld fart på grøn vækst

Vi klarer kun klimakrisen med fuld fart på grøn vækst

Økonomisk vækst og CO2-reduktioner er ikke modsætninger – tværtimod. Verden har brug for, at det går ekstremt stærkt med omstillingen af energien, transporten, byggeriet, landbruget osv. Derfor skal speederen i bund nu, lyder det fra både ngo'er, McKinsey og World Economic Forum.

Degrowth: En verden uden vækst

Degrowth: En verden uden vækst

Vi har travlt, hvis kloden skal være beboelig i år 2100. Derfor må vi stoppe udvindingen af naturressourcer, stoppe forbruget og stoppe stigningen i BNP. Væksten må aflyses, bremsen skal i bund. Det er ekstremt, men ekstremt nødvendigt, lyder det fra degrowth-bevægelsen og de økologiske økonomer, der står bag dem.

12 teknologier  der kan redde klimaet

12 teknologier der kan redde klimaet

Skal vi redde klimaet gennem grøn vækst, bliver en række nuværende og fremtidige teknologier helt afgørende for, om det lykkes. Her er 12 af dem.

10 veje til en vækstfri verden

10 veje til en vækstfri verden

Det kan ikke lade sig gøre at bremse væksten uden fundamentale ændringer af hele den måde, vi har indrettet vores samfund på, påpeger degrowth-folket.

Ny FN-rapport kræver barsk omstilling af virksomheder

Ny FN-rapport kræver barsk omstilling af virksomheder

Internationale forskere dokumenterer i en ny FN-rapport, at vi er ved at tabe verdensmålene, og foreslår en hurtig, barsk og effektiv genopretningsplan. Det konfronterer virksomheder i hele verden med skelsættende og eksistentielle valg.

Isen sprækker under BNP som mål for fremgang

Isen sprækker under BNP som mål for fremgang

Bruttonationalproduktet er i dag det vigtigste mål for, hvordan det går med økonomien i et land. Men der er voksende bevidsthed om problemerne med at styre efter et mål, som hverken afspejler miljøets tilstand, sociale forhold eller værdien af den hastigt voksende digitale økonomi. Flere steder, herunder i Danmark, arbejdes der på alternative eller supplerende mål.

Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

De fleste chefer tror, at de har alle svarene. Men de bedste chefer formår at stille spørgsmål, der inspirerer til nytænkning. Her er seks råd til, hvordan du kan stille bedre spørgsmål.  

Gør Danmark til talenternes stormagt

Gør Danmark til talenternes stormagt

KOMMENTAR: Visionen om Danmark som talenternes stormagt er et oplagt og nødvendigt “velfærdsløfte” til næste generation. Det er også en mulighed for at undgå en kompetencenedslidning af fremtidens arbejdskraft og bør være et hovedpunkt i næste regeringsgrundlag.

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

I et helt årti har Copenhagen Fashion Summit været modeindustriens eget internationale klimatopmøde. Men det har ikke for alvor gjort tøjbranchen mere bæredygtig, lyder kritikken fra en lang række forskere, som beskylder organisationen for greenwashing. Forskerne ser kun én vej frem: Færre varer af bedre kvalitet.

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

En af klodens største klimasyndere er stort set gået under radaren, når politikerne taler grønne afgifter og regulering. Men nu er alle Mette Frederiksens støttepartier klar til at bruge afgifter til at sætte en bremse på tøjforbruget.

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality er stadig en teknologi, der kæmper for at finde sin plads i dagligdagen.

Det er især tre anvendelser, der driver den professionelle brug af VR: Træning af medarbejdere, salg og demonstrationer af udstyr og brugen af VR-oplevelser som terapi.

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Jurister kritiserer ny lovgivning for at lade erhvervsfolk og privatpersoner i stikken, hvis de udsættes for falske påstande på Facebook. Anonyme injurier på de sociale medier er nemlig ikke længere en sag for politiet – medmindre de skader en politiker eller er særligt alvorligt strafbare.

Robotterne der leder lederne

Robotterne der leder lederne

Flere virksomheder bruger kunstigt intelligente apps, der hjælper nye chefer med påmindelser og tip til at skabe velfungerende arbejdspladser.