Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

En gren af adfærdsdesign handler om at skabe vaner hos brugeren. Når det virker, kan det skabe en langt stærkere forbindelse mellem virksomhed og kunde. Men effekten kan også være så stærk, at det nærmer sig afhængighed.

Peter Hesseldahl

Godt nok har han skrevet en bog med titlen ’Hooked’, men Nir Eyal insisterer på, at den ikke handler om at gøre forbrugerne afhængige.

Nir Eyal er en af verdens førende rådgivere i design af adfærd på digitale platforme. Han arrangerer hvert år konferencen Habit Summit i San Francisco – den centrale begivenhed for alle, der arbejder med at gøre digitale tjenester til en uadskillelig del af forbrugernes liv.

Det, han forsøger at lære virksomheder, er at gøre brugen af deres produkter og tjenester til en vane – noget, forbrugerne bare gør, igen og igen, uden at tænke nærmere over det.

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu