Instagram får bunkerne i klædeskabet til at vokse

I den vestlige verden handler tøj ikke længere om behov. Det handler om lyst. Sociale medier giver forbrugerne et fuldstændigt præcist billede af, hvordan den lyst ser ud.

 

New York Fashion Week kom, og den gik, men ingen så noget til verdens største rapper og tøjdesigner Kayne West og hans Yeezy Season 6-kollektion. Modeugen i Paris passerede på samme måde; alle ventede på West, men han blev væk. Et par måneder senere dukkede et af verdens største internetfænomener, Wests kone Kim Kardashian, op i en beige jakke og beige tights på billeddelingsmediet Instagram. Nogle dage senere var sættet grønt, og Yeezy Season 6 var lanceret. Ikke på alverdens modeuger, men på den langt mere magtfulde platform Instagram, hvor Kim Kardashians egne 134 millioner følgere køber hendes produkter i samme øjeblik, de bliver sat til salg.

"Vi har aldrig set så informerede forbrugere som dem, vi ser nu," siger Achim Berg, der er global leder i McKinseys apparel, fashion og luxury-group, seniorpartner i McKinsey Frankfurt og hovedforfatter på McKinsey-rapporten ’The State of Fashion 2019’, der er lavet i samarbejde med mediet Business of Fashion og er branchens mest omfattende, verdensomspændende årlige statusrapport.

Login