3 danske virksomheder der gør disruption til forretning

Mandag Morgen har bedt tre mellemstore danske frontløbere fortælle om deres arbejde med disruption i praksis. I Lunderskov insisterer Dykon på at blive ved med at producere dyner i Danmark ved hjælp af automatisering og it. Hos Deif i Skive udvikler virksomheden sin næste forretningsmodel gennem brug af big data. Hos TRESU Group i Kolding gør man op med effektivitetsparadigmet i branchen og ruster i stedet virksomheden til at blive mere agil og innovativ. ”Det er vores måde at forberede os på den dynamiske verden omkring os. For det giver os en forståelse for, hvad vi kan møde i markedet,” siger adm. direktør Søren Maarssø fra virksomheden TRESU Group.

Virksomheden DEIF i Skive producerer styringssystemer til bl.a. vindmølleindustrien. Virksomheden sælger controllere og tilknyttet service, hvor kunderne selv anvender de data, der opsamles. Sådan er forretningsmodellen i hvert fald i dag. Men de mange data, som genereres af DEIF’s teknologi ude hos kunderne, bliver ikke samlet op og brugt. Produkterne bliver i højere grad forbundet via internettet, og der ligger uudnyttede forretningsmuligheder i at samle data og omsætte viden her fra til forretning. Big data er en af de drivere, der i øjeblikket disrupter forretningsmodeller verden over. Hos DEIF kalder man det digital innovation. Næste skridt for virksomheden er at bruge data til at lave en ny forretningsmodel.

”Airbnb, Uber og selvkørende biler ligger umiddelbart meget langt fra vores hverdag. Men vi er alligevel nødt til at se, hvor vores virksomhed kan blive ramt og stille os selv den udfordring at overveje, om der kan komme helt andre vilkår for den forretning, vi står med,” siger Toke Foss, der er adm. direktør og ejer af DEIF.

Login