300 iværksættere skal forløse Trygs innovation

Salg af traditionelle forsikringer er en solnedgangsforretning. Derfor lader Tryg sit hovedkontor invadere af flere hundrede startups med potentiale til at udvikle fremtidens forsikringsløsninger.
Marianne Kristensen Schacht

Man må gerne tegne med rød tusch på de ellers så noble glaspartier, der omkranser de små lokaler i den fløj af Trygs hovedkontor i Ballerup, der bærer navnet ’The Camp’. Man må også gerne plastre vægge og glas til med neonfarvede post-it-sedler. For her bor vel iværksættere.

Selv om de fleste af de foreløbige 141 beboere i The Camp har flere år på bagen som iværksættere, så er der stadig tale om startups, der arbejder fokuseret med lynhurtig udvikling af et såkaldt minimum viable product. Dvs. en hurtig og tidlig version af et produkt, som kastes direkte for løverne i form af de brugere, der skal vurdere, om vi har at gøre med en potentiel gamechanger eller en fiasko.

Bortset fra tuschtegninger og kulørte selvklæbende noter overalt ligner de 4.500 m2 i hjertet af Trygs i alt 64.000 m2 store hovedsæde i Ballerup mest af alt det, det også er: et veletableret forsikringsselskab. Som Christian Visti Larsen, adm. direktør for fintech-startuppen NewBanking, der bor i The Camp, udtrykker det, så emmer lokalerne mere af corporate end af pizza og cola.

”Det her er ikke et inkubatormiljø. Man skal have en vis modenhed for at sidde her. Alle, der bor her, har styr på det basale og har et stort netværk etableret. Der er en tyngde herude,” siger Christian Visti Larsen, hvis virksomhed, selv om den er en startup, allerede optræder som et af de 50 mest lovende nye fintech-selskaber på KPMG’s globale fintech-top-100-liste.

En revolution indefra

The Camp, der er et såkaldt co-working space, åbnede for en måned siden. Med plads til 300 iværksættere skal det være en fødekanal for innovation og disruption for Tryg. Og ikke mindst skal det være et nyt pulserende hjerteslag, der på sigt skal forene det 275 år gamle forsikringsselskab med en ny og mere dynamisk startup-kultur.

”Lige nu er der to hjerteslag i Tryg. Det eksisterende og The Camps. Målet er at få de to synkroniseret. Derfor har det fra start været afgørende, at The Camps hjerteslag er så kraftigt, at det ikke bliver kvalt,” siger Michael Juhler-Nøttrup, der er head of innovation i New Business & Customer Innovation, Tryg Insurance.

Michael Juhler-Nøttrup er idemanden bag The Camp. Han har længe fulgt startup-miljøet, og for godt halvandet år siden oplevede han, at der for alvor kom gang i det såkaldte insurtech-område, som er en gren af fintech og udvikler nye teknologiske løsninger inden for forsikringsbranchen. Men målet med The Camp er at etablere noget bredere.

”Vi har den fordel, at vi tilbyder forsikringer inden for alle områder. Derfor er det superinteressant at tage startups fra alle mulige brancher og se, om vi kan udvikle nye forsikringsløsninger omkring dem. Især tech-startups er frontløbere inden for nye områder,” siger Michael Juhler-Nøttrup.

Han var fra begyndelsen af planlægningen af The Camp meget bevidst om, at et iværksættermiljø i det etablerede selskab skulle være meget stort for ikke at blive opslugt af den eksisterende corporate-kultur, og at det fysisk skulle placeres i hjertet af Tryg. Selv om halvdelen af pladserne allerede er besat, ligger der stadig en stor opgave i at lade de to verdener mødes, erkender han.

”I stedet for at tage afstand og bekæmpe det, der får den gamle forretning til at forsvinde, så er det her en mere proaktiv tilgang. Men vi skal gøre en stor indsats nu for at skabe møder mellem det gamle og det nye,” siger han.

Ingen bindebånd

Der er ingen krav om, at de nye startups i The Camp skal samarbejde med Tryg. Og der er heller ingen bindinger, der f.eks. forhindrer iværksætterne i at gå til Trygs konkurrenter for en samarbejdsaftale. Den slags restriktioner ville kvæle The Camp fra starten, mener Anita Nordhild Olsen, der er kommunikations- og marketingschef hos Wuxus, som er en deleøkonomisk platform og infrastruktur for transport af gods.

”De nye selskaber er her for deres egen skyld – ikke for Trygs. Alt andet ville hive gulvtæppet væk under alle os startups. Og Tryg kan også lige så godt vælge at etablere samarbejde med en af vores konkurrenter som med os. Der er ingen bindinger, hverken den ene eller anden vej,” siger hun.

Forsikringsbranchen føler sig truet

Figur 1 | Forstør   Luk

Forsikringsbranchen ser på lange stræk sig selv som disruptionstruet, men de færreste handler endnu på det.

Note: 544 respondenter fra 46 lande.
Kilde: PwC Global FinTech Survey 2016.

Konkret er Tryg dog i gang med at lave samarbejder med både Christian Visti Larsens startup NewBanking og med Wuxus. Selv om der ikke er krav til hverken startups eller Tryg om, at de skal samarbejde, så opererer Tryg alligevel med målbare kriterier for, hvad der skal komme ud af at huse de mange startups. De siger bl.a., at der på to år skal være etableret ti partnerskaber med startups, der bor i The Camp, at der skal være skabt fem nye konkrete forsikringsløsninger, og så er der også sat mål på, hvor meget toplinjen i forsikringsselskabet skal vokse på baggrund af nye samarbejder.

”Forsikringsselskaber er ekstremt udfordrede, i forhold til hvad det er for en forretning, vi fremover skal drive. Den eksisterende forretning bliver mindre, og vi er nødt til at forholde os til, hvordan vi kan gøre den lønsom fremover,” lyder Michael Juhler-Nøttrups rationale bag etableringen af The Camp.

En global undersøgelse fra konsulenthuset PwC viser, at tre ud af fire forsikringsselskaber vurderer, at dele af deres forretning står over for at blive disruptet. Alligevel er det kun omkring en tredjedel af de etablerede selskaber, der arbejder med nye teknologiske løsninger, mens endnu færre er i gang med at undersøge samarbejdsmuligheder med nye startups. Se figur 1.

Med The Camp har Tryg etableret sig som et selskab, der er åbent over for samarbejder med startups. Og Michael Juhler-Nøttrup vil ikke afvise, at andre værktøjer som acceleratorforløb og corporate venture på sigt kan komme på tale.

”Det er fedt at gå ud i verden og møde startups. Men her har vi det helt tæt på. Ud over at understøtte ny forretning for Tryg, så handler det også om at skubbe til udviklingen af en ny kultur. Og her er The Camp et meget synligt udtryk for det nye,” siger han og slår fast:

”Corporates som os kan bruge år på at udvikle noget, det tager startups få måneder at lave. Den tilgang er fascinerende.”


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu