4 veje til vækst i den socialøkonomiske virksomhed

Ofte ligger ideer om vækst, entreprenørskab og innovation langt fra de løsninger, der er på det sociale område, når det for eksempel handler om at inkludere udsatte mennesker på arbejdsmarkedet. Men sådan behøver det ikke at være.

Den socialøkonomiske virksomhed kan nemlig sagtens fungere på markedsvilkår, viser en ny analyse fra den britiske tænketank Nesta. Ifølge analysen er der mulighed for vækst i de socialøkonomiske virksomheder, præcis som der er i en hvilken som helst anden virksomhed, og man bør ikke tænke de to størrelser som væsensforskellige.

På baggrund af otte socialøkonomiske virksomheder i vækst har Nesta udarbejdet fire råd til, hvordan man får den socialøkonomiske virksomhed til at vokse.

1. Søg indflydelse og gode råd    

Lav kampagner i offentligheden gennem publikationer og sociale medier. Søg rådgivning fra politikere og konsulenter såvel som rådgivning fra andre. Det kan føre til vækst i virksomhedens ideer, værdier, processer, services, retningslinjer og programmer.

2. Byg et forsyningsnetværk

Ved at skabe forenings- og medlemsmodeller, franchises, licenser, leveringskontrakter og samarbejder kan du skabe vækst i forretningsforbindelserne, jeres viden og retningslinjer. Det kan skabe best practices og bygge bro til lokalsamfundet.

3. Skab strategiske partnerskaber              

Skab strategiske alliancer og partnerskaber med andre virksomheder, interager med den offentlige sektor, brug andre organisationers infrastruktur, fusioner og opkøb, samtidig med at du skaber fælles værdier og definerer en mission. Det vil udvikle dit program, dine produkter og service samt give en klarere rollefordeling.

4. Skab en organisation, der kan levere       

Øg leveringskapaciteten fra centralt hold, og skab nye underafdelinger af virksomheden. Opbyg et mandskab eller et team. Rejs ny kapital. Udvikl organisationskapaciteten og -systemet. Det vil være med til at få produkter og programmer ud og sikrer rollefordelingen.

Succes i Skovsgård

Et eksempel på en socialøkonomisk virksomhed, der formår at skabe en forretning, finder man i den nordjyske by Skovsgård. I 1990 gik det lokale hotel konkurs, i dag er Skovsgård Hotel et livligt hotel og spillested med en bæredygtig økonomi. De 20 beskæftigede er ud over arbejdsledere alle førtidspensionister. Hotellet løber rundt ved hjælp af betalende gæster, men også fordi hotellet har formået at engagere lokalmiljøet. Byens borgere kan være andelshavere i hotellet, og det bliver i dag flittigt brugt til forskellige arrangementer, som kulturhus og af byens forskellige foreninger.

Der er i dag i omegnen af 300 socialøkonomiske virksomheder i Danmark. Ifølge Socialstyrelsen er definitionen, at det er virksomheder, der fremmer sociale og samfundsgavnlige formål. Den socialøkonomiske virksomhed tjener penge som andre virksomheder og ser den socialt udsatte som en ressource. Det kan være at inkludere udsatte grupper på arbejdsmarkedet, at udvikle apps, der bidrager til at uddanne unge såvel som at lave udviklingsarbejde i Bangladesh.

Kilder: ”Making it Big – Strategies for scaling social innovations”, Nesta, 2014 & Skovsgård Hotel, 2014

Forrige artikel Regioner kan tage vækstens grønne førertrøje Næste artikel Virksomheder med sans for design tjener mere