Alle vil gøre produktudvikling til en smal sag

Etablerede firmaer som Dropbox følger dem til punkt og prikke. Top­embedsmænd i USA’s regering nærer ønske om at omfavne dem endnu mere. Og i tech-mekkaet Silicon Valley er det nærmest blevet en dødssynd ikke at følge principperne i Eric Ries’ bestseller “The Lean Startup”.

“The Lean Startup”

Princip 1: Skab et levedygtigt minimumsprodukt

Eric Ries kalder det et minimum viable product – et produkt, der lige akkurat er levedygtigt nok til at komme på markedet, så man kan indhente erfaringer fra kunderne. Målet er hurtigt at teste forretningsideens holdbarhed og få reaktioner fra kunderne. Et eksempel er den hastigt voksende online-skoforretning Zappos. I stedet for at opbygge et kæmpe lager gik stifteren ned i den lokale skobutik, tog billeder af skoene og lagde dem på nettet. Da brugerne begyndte at bestille, gik han selv ned i butikken, købte skoene til fuld pris og sendte dem videre til sine onlinekunder.

Princip 2: Kontinuerlig udvikling

F.eks. softwarekoder skal straks og kontinuerligt udrulles til produkterne. Det skaber en meget hurtigere produkt­udviklingscyklus.

Princip 3: Split-test

Med split-test bliver det muligt at lære hurtigt. Det består i, at forskellige kunder bliver tilbudt forskellige produkter på samme tid, hvorefter deres adfærdsmønstre måles. Google excellerer i metoden ved at sende forskellige versioner af websider ud til sine millioner af brugere og efterfølgende spore, hvordan brugeradfærden ændrer sig. Når Google har et klart billede, udrulles den mest effektfulde version.

Princip 4: Find de rigtige parametre

Beslutninger skal bygge på de rigtige parametre. Mange virksomheder ser på, hvad Eric Ries kalder forfængelighedsparametre. Et eksempel er antallet af sidevisninger på et website. Eric Ries uddyber sin pointe i et blogindlæg: “Lad os sige, du har 10.000 sidevisninger. Hvad nu? Ved du virkelig, hvilken beslutning du tidligere har taget, der førte til det antal af sidevisninger? Og ved du virkelig, hvilken beslutning du skal træffe nu?”

Princip 5: Pivotér om nødvendigt

Pivotering er en struktureret tilgang til at finde ud af, om virksomhedens forretningsmodel fungerer. Det er et udtryk, der bruges om balletdansere, der drejer omkring deres egen akse. Et eksempel på metoden er kuponvirksomheden Groupon. Andre Mason havde oprindelig søsat en helt anden forretningskoncept, mend det fungerede ganske enkelt ikke. Han testede en anden idé på en enkel måde: Han oprettede en blog og tilbød rabatkuponer til pizzeriaet i lobbyen i selskabets kontorbygning. Reaktionerne overbeviste Mason om, at der var et potentiale.

Siden bogen kom på gaden for et år siden, er bevægelsen omkring Ries’ koncept svulmet op. Tankegangen om at udvikle nye produkter og services på en enklere måde er blevet modtaget som en længe savnet kur blandt virksomheder, der er truet af en dødbringende virus: en stadig mere kompliceret og omskiftelig verden.

Eric Ries’ svar på den udfordring er groft forenklet at overføre tankegangen bag kliniske forsøg til virksomheder. Formodninger skal testes nidkært. En af hans pointer er eksempelvis at teste et produkt på rigtige kunder så hurtigt som muligt og ikke – som Ries siger i et interview med magasinet Wired – på “en afsondret fokusgruppe”.

Tankegangen har efterhånden vundet udbredelse langt ud over iværksættervirksomheder, og det var også en af Eric Ries’ oprindelige visioner. Til magasinet Fast Company sagde han i fjor før sin bogudgivelse: “Denne bevægelse handler mindre om, hvordan man gør iværksættervirksomheder mere succesfulde og iværksættere rigere, end om en fundamental nytænkning af, hvordan vi skal arbejde i en kompliceret og hurtigere verden.”

Et af de steder, hvor bevægelsen har taget fart, er Silicon Valley, hvor det blandede folkefærd af konceptmagere og venturekapitalister. Selv etablerede og tunge virksomheder som General Electric har offentligt taget principperne til sig.

Filopbevaringstjenesten Dropbox, der selv var et lærebogseksempel på et “lean startup”, men nu er en etableret virksomhed, benytter stadig værktøjerne til at videreudvikle sin service til det evigt og stadig mere hektiske onlinemarked.

Ringene har også spredt sig til undervisningsmiljøet i USA. Et topuniversitet som Harvard University er med på bølgen med et kursus, der fører hundrede MBA-studerende gennem lean startup-principperne. Og omkring  80.000 personer har meldt sig til et ti-ugers onlinekursus hos Steve Blank, der også er en af guruerne inden for bevægelsen.

Selv det offentlige Amerika har grebet fænomenet. USA’s chief information officer, Steven VanRoekel, har offentligt erklæret, at han har en lean startup-tilgang til sit arbejde i regeringen. Og Tim O’Reilly, som er bestyrelsesmedlem i nonprofit-gruppen Code for America, hjælper med at få USA’s byer til at benytte tilgangen frem for de sædvanlige årelange udbudsprocesser.

Bølgen er også så småt nået til Danmark. Websitet leanstartup.dk opfordrer alle til at tage del i bevægelsen, og på netværkssitet LinkedIn samler en gruppe på danske erfaringer.

Målt på den hastige udbredelse hersker der ikke tvivl om, at Eric Ries og hans kolleger har ramt et eller andet. Men bevægelsen er heller ikke skudt i gang uden en del kritik fra toneangivende personer.

Den respekterede venturekapitalist Ben Horowitz har på sin blog argumenteret for, at lean-tilgangen nok er en farbar vej til succes, men ikke den eneste.

“Der er kun to prioriteter for en iværksættervirksomhed: at vinde markedet og ikke at løbe tør for kontanter,” siger han.

Abonner på analyser om det nye videnssamfund

Modtag en automatisk e-mail, hver gang Mandag Morgen publicerer nye analyser og artikler om det nye videnssamfund.

Log på mm.dk med din mail og adgangskode, og klik på Rediger profil for at vælge, hvilke dagsordener du ønsker at følge. Du kan også abonnere på bloggere.

Har du ikke allerede en profil til mm.dk, kan du oprette den gratis.

Han fortsætter sin argumentation med at sige, at lean ikke er et mål i sig selv,  ligesom det heller ikke er et mål at være en stor, fed og dyr virksomhed. Begge dele skal ses som forskellige taktikker til at vinde et slag, inden man løber tør for kontanter. Ifølge Horowitz er risikoen ved at køre den rene lean-strategi, som Eric Ries-doktrinen lyder, at man for tidligt taber markedet. Enten fordi man undlader at investere nok i den nødvendige forskning og udvikling til at opfinde produktet, eller fordi en konkurrent overhaler én indenom.

Forkæmpernes modsvar er klart: Modstand vil man altid møde i forhold til nye tanker. Lad tiden bevise, at tankegangen fungerer.

Og at måle på den stadig wwvoksende hype omkring konceptet tyder meget lidt på, at kritikken har taget momentum fra bevægelsen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu