Alle vil gøre produktudvikling til en smal sag

Etablerede firmaer som Dropbox følger dem til punkt og prikke. Top­embedsmænd i USA’s regering nærer ønske om at omfavne dem endnu mere. Og i tech-mekkaet Silicon Valley er det nærmest blevet en dødssynd ikke at følge principperne i Eric Ries’ bestseller “The Lean Startup”.

“The Lean Startup”

Siden bogen kom på gaden for et år siden, er bevægelsen omkring Ries’ koncept svulmet op. Tankegangen om at udvikle nye produkter og services på en enklere måde er blevet modtaget som en længe savnet kur blandt virksomheder, der er truet af en dødbringende virus: en stadig mere kompliceret og omskiftelig verden.

Eric Ries’ svar på den udfordring er groft forenklet at overføre tankegangen bag kliniske forsøg til virksomheder. Formodninger skal testes nidkært. En af hans pointer er eksempelvis at teste et produkt på rigtige kunder så hurtigt som muligt og ikke – som Ries siger i et interview med magasinet Wired – på “en afsondret fokusgruppe”.

Tankegangen har efterhånden vundet udbredelse langt ud over iværksættervirksomheder, og det var også en af Eric Ries’ oprindelige visioner. Til magasinet Fast Company sagde han i fjor før sin bogudgivelse: “Denne bevægelse handler mindre om, hvordan man gør iværksættervirksomheder mere succesfulde og iværksættere rigere, end om en fundamental nytænkning af, hvordan vi skal arbejde i en kompliceret og hurtigere verden.”

Et af de steder, hvor bevægelsen har taget fart, er Silicon Valley, hvor det blandede folkefærd af konceptmagere og venturekapitalister. Selv etablerede og tunge virksomheder som General Electric har offentligt taget principperne til sig.

Filopbevaringstjenesten Dropbox, der selv var et lærebogseksempel på et “lean startup”, men nu er en etableret virksomhed, benytter stadig værktøjerne til at videreudvikle sin service til det evigt og stadig mere hektiske onlinemarked.

Ringene har også spredt sig til undervisningsmiljøet i USA. Et topuniversitet som Harvard University er med på bølgen med et kursus, der fører hundrede MBA-studerende gennem lean startup-principperne. Og omkring  80.000 personer har meldt sig til et ti-ugers onlinekursus hos Steve Blank, der også er en af guruerne inden for bevægelsen.

Selv det offentlige Amerika har grebet fænomenet. USA’s chief information officer, Steven VanRoekel, har offentligt erklæret, at han har en lean startup-tilgang til sit arbejde i regeringen. Og Tim O’Reilly, som er bestyrelsesmedlem i nonprofit-gruppen Code for America, hjælper med at få USA’s byer til at benytte tilgangen frem for de sædvanlige årelange udbudsprocesser.

Bølgen er også så småt nået til Danmark. Websitet leanstartup.dk opfordrer alle til at tage del i bevægelsen, og på netværkssitet LinkedIn samler en gruppe på danske erfaringer.

Målt på den hastige udbredelse hersker der ikke tvivl om, at Eric Ries og hans kolleger har ramt et eller andet. Men bevægelsen er heller ikke skudt i gang uden en del kritik fra toneangivende personer.

Den respekterede venturekapitalist Ben Horowitz har på sin blog argumenteret for, at lean-tilgangen nok er en farbar vej til succes, men ikke den eneste.

“Der er kun to prioriteter for en iværksættervirksomhed: at vinde markedet og ikke at løbe tør for kontanter,” siger han.

Abonner på analyser om det nye videnssamfund

Han fortsætter sin argumentation med at sige, at lean ikke er et mål i sig selv,  ligesom det heller ikke er et mål at være en stor, fed og dyr virksomhed. Begge dele skal ses som forskellige taktikker til at vinde et slag, inden man løber tør for kontanter. Ifølge Horowitz er risikoen ved at køre den rene lean-strategi, som Eric Ries-doktrinen lyder, at man for tidligt taber markedet. Enten fordi man undlader at investere nok i den nødvendige forskning og udvikling til at opfinde produktet, eller fordi en konkurrent overhaler én indenom.

Forkæmpernes modsvar er klart: Modstand vil man altid møde i forhold til nye tanker. Lad tiden bevise, at tankegangen fungerer.

Og at måle på den stadig wwvoksende hype omkring konceptet tyder meget lidt på, at kritikken har taget momentum fra bevægelsen.

Forrige artikel En verden uden roamingafgifter Næste artikel Produktivitets-Forbrydelsen
Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

En gren af adfærdsdesign handler om at skabe vaner hos brugeren. Når det virker, kan det skabe en langt stærkere forbindelse mellem virksomhed og kunde. Men effekten kan også være så stærk, at det nærmer sig afhængighed.