”Amazon vil lokke hele verden ind i deres økosystem”

De nye digitale butlere fra Amazon har ét overordnet formål: at binde folk til kun at handle et eneste sted – hos Amazon. Sådan lyder analysen fra Olivia LaVecchia, journalist og medforfatter til en rapport, der kortlægger Amazons stigende kontrol med forbrugernes valgmuligheder.

Umiddelbart kan det virke ganske tilforladeligt, at en støt stigende del af verdens befolkning er begyndt at tale til internettet via Amazons digitale butler, Alexa, og dermed shopper løs helt uden at røre en finger. Men bag Amazons massive satsning på stemmestyret computing, der om blot få år ventes at udgøre 30-50 pct. af al browsing på nettet, gemmer sig en målrettet plan om at få hele verden til at foretage deres indkøb direkte hos Amazon og samtidig sikre sig adgang til værdifulde data om forbrugerne.

”Amazons mål er at binde folk til sit omfattende økosystem af tjenester,” siger Olivia LaVecchia, der er journalist og researcher ved det uafhængige The Institute for Local Self-Reliance (ILSR) i Minneapolis, USA.

Sammen med kollegaen Stacy Mitchell har hun for nylig udarbejdet rapporten ’Amazon’s Stranglehold: How the Company’s Tightening Grip Is Stifling Competition, Eroding Jobs, and Threatening Communities’, der over 80 sider analyserer Amazons stigende kontrol med samtlige led i detailhandlen. En udvikling, som ifølge rapporten bl.a. indebærer, at Amazon bliver i stand til at monopolisere økonomien.

Det sker ved, at man skridt for skridt eliminerer enhver form for konkurrence, alt imens man sikrer sig magten over underleverandører, distributionssystem, salgsapparat, forbrugere og nu også selve måden, vi shopper på, ved at få flest mulige til at anskaffe sig Amazons digitale butler, Amazon Alexa. Den monopollignende dominans forstærkes af, at det er lykkedes at få et hav af andre centrale aktører til at integrere Alexa direkte i deres produkter og i alt fra hotelværelser, butikker og køleskabe til instrumentbrættet i de nyeste biler fra Ford, BMW og VW.

Hver anden amerikaner abonnerer

“Det er Jeff Bezos’ idé (Amazons stifter, red.) at gøre Alexa til det centrale nervesystem i vores dagligdag, sådan at Alexa til enhver tid står til rådighed for vores behov og klar til at tage imod ordrer, mens Amazon til gengæld får fuld og fri adgang til at indsamle data om alle vores køb og gøren og laden med henblik på systematisk kortlægning,” hedder det i rapporten.

Og Oliva LaVecchia uddyber:

”Amazons mål er hele tiden at udvikle nye produkter og tjenester, der sikrer, at folk i stigende grad bindes til Amazons økosystem og fastholdes heri. Derfor har Amazon også prissat sine stemmestyrede højttalere, Amazon Echo, lavere end selve produktionsprisen. Målet er nemlig ikke at tjene penge på de digitale butlere. Målet med Amazon Echo er at gøre shopping via Amazon til en vane og dermed minimere sandsynligheden for, at folk handler andre steder.”

ILSR, der er en politisk uafhængig ngo med fokus på bæredygtig udvikling og styrkelse af lokalsamfund, fremhæver, hvordan Amazon på meget få år har udviklet sig fra en mindre online-boghandel til nu at være verdens største e-handelsvirksomhed. Bemærkelsesværdigt i den sammenhæng er, at 52 pct. af alle amerikanske hjem nu abonnerer på Amazons omfattende loyalitetsprogram, Amazon Prime, som fastholder dem yderligere i Amazons univers med film, musik, gratis udbringning og et hav af andre tjenester, ligesom over halvdelen af alle online-køb starter direkte hos Amazon, hvorved Amazon høster næsten hver anden dollar, som amerikanerne bruger online. Amazon Prime er nu også kommet til Danmark.

Fortsætter den igangværende vækstrate for onlinehandel, vil 20 pct. af den samlede amerikanske detailhandelsomsætning nå op på 3,6 mia. dollar om 5 år, mens hele to tredjedele af det samlede salg tillige vil tilfalde Amazon i 2021.

”Efterhånden som folk bliver lokket ind i Amazons omfattende økosystem – fordi de allerede betaler for deres Prime-medlemskab, eller fordi de nu får en Amazon Echo-højttaler i deres hjem – så øges ikke blot Amazons dominans; det underminerer og eroderer også vores forhold og kendskab til lokale forretninger. Og dermed går det ud over vores naturlige tilskyndelse til at gå til de lokale først, når vi har brug for noget,” siger Olivia LaVecchia.

Kontrollerer infrastruktur

Men Amazons greb om detailhandlen og virksomhedens altdominerende position er i øvrigt kun en del af billedet. Firmaet er langt mere end en stor, aggressiv detailhandelsvirksomhed, noterer The Institute for Local Self-Reliance i rapporten.

Her påpeges det, at Amazon i stigende grad kontrollerer selve den underliggende infrastruktur i hele den amerikanske økonomi, hvilket sker på tre afgørende områder:

  • Ud over Amazons eget salg kontrollerer virksomheden også den dominerende platform for al digital handel, som mindre virksomheder og tredjepartshandlende benytter – Amazon Marketplace.
  • For det andet udgør Amazons webservice-afdeling den egentlige rygrad i cloud computing i langt det meste af USA og leverer cloud-computing-tjenester til selv de allerstørste – fra Netflix til CIA.
  • For det tredje er Amazons distributionsnetværk nu så omfattende, at det omfatter de største lagercentre og udbringningsafdelinger i næsten alle større amerikanske byer, og Amazon er samtidig stærkt på vej ind i alt fra shipping og dronetransport til udbringning af pakker for både sig selv og andre.

”Ved at kontrollere hele den centrale infrastruktur konkurrerer Amazon ikke alene med andre selskaber, men bestemmer også betingelserne for, hvordan alle konkurrenterne får adgang til markedet. Og lokalt ejede detailhandlere og små uafhængige producenter er nogle af dem, som er blevet hårdest ramt,” hedder det i rapporten.

Kritikløse forbrugere

ILSR vurderer, at Amazon meget behændigt er sluppet for forbrugernes kritik, fordi udbringningen af alverdens varer og produkter ved blot et enkelt klik på nettet – og nu også ved blot at tale direkte til Amazon Alexa – fungerer så gnidningsfrit og effektivt, at forbrugerne slet ikke bekymrer sig om virksomhedens snigende magt over infrastrukturen og den underliggende økonomi.

”Og det til trods for, at Amazons dominans tydeligvis har store konsekvenser for forbrugerne,” siger Olivia LaVecchia, som påpeger, at Amazon naturligvis har en interesse i at udnytte alle de data, som indsamles om Amazons brugere og medlemmer, hver gang der bliver søgt efter produkter på Amazon eller købt varer.

”De værdifulde data bruges blandt andet til at korrigere, hvad forbrugerne præsenteres for af varer, og til løbende justering af priserne. Og kontrollen over underleverandører og magten ved selv at producere betyder, at Amazon i stigende grad styrer vores alle sammens valg, hvad vi præsenteres for, og dikterer samtidig, hvilke produkter der kommer på markedet og klarer sig,” siger hun.

LÆS OGSÅ:

Stemmestyret shopping står foran gennembrud

De gamle butikker skal igen genopfinde sig selv

Når tale er guld: Amazons digitale butler tilter detailhandlen

MM MENER: Internettets nye monopolister

Forrige artikel Alle vækstpanelers moder Alle vækstpanelers moder Næste artikel De gamle butikker skal igen genopfinde sig selv  De gamle butikker skal igen genopfinde sig selv 
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.