”Amazon vil lokke hele verden ind i deres økosystem”

De nye digitale butlere fra Amazon har ét overordnet formål: at binde folk til kun at handle et eneste sted – hos Amazon. Sådan lyder analysen fra Olivia LaVecchia, journalist og medforfatter til en rapport, der kortlægger Amazons stigende kontrol med forbrugernes valgmuligheder.

Jens Jørgen Madsen

Umiddelbart kan det virke ganske tilforladeligt, at en støt stigende del af verdens befolkning er begyndt at tale til internettet via Amazons digitale butler, Alexa, og dermed shopper løs helt uden at røre en finger. Men bag Amazons massive satsning på stemmestyret computing, der om blot få år ventes at udgøre 30-50 pct. af al browsing på nettet, gemmer sig en målrettet plan om at få hele verden til at foretage deres indkøb direkte hos Amazon og samtidig sikre sig adgang til værdifulde data om forbrugerne.

”Amazons mål er at binde folk til sit omfattende økosystem af tjenester,” siger Olivia LaVecchia, der er journalist og researcher ved det uafhængige The Institute for Local Self-Reliance (ILSR) i Minneapolis, USA.

Sammen med kollegaen Stacy Mitchell har hun for nylig udarbejdet rapporten ’Amazon’s Stranglehold: How the Company’s Tightening Grip Is Stifling Competition, Eroding Jobs, and Threatening Communities’, der over 80 sider analyserer Amazons stigende kontrol med samtlige led i detailhandlen. En udvikling, som ifølge rapporten bl.a. indebærer, at Amazon bliver i stand til at monopolisere økonomien.

Det sker ved, at man skridt for skridt eliminerer enhver form for konkurrence, alt imens man sikrer sig magten over underleverandører, distributionssystem, salgsapparat, forbrugere og nu også selve måden, vi shopper på, ved at få flest mulige til at anskaffe sig Amazons digitale butler, Amazon Alexa. Den monopollignende dominans forstærkes af, at det er lykkedes at få et hav af andre centrale aktører til at integrere Alexa direkte i deres produkter og i alt fra hotelværelser, butikker og køleskabe til instrumentbrættet i de nyeste biler fra Ford, BMW og VW.

Hver anden amerikaner abonnerer

“Det er Jeff Bezos’ idé (Amazons stifter, red.) at gøre Alexa til det centrale nervesystem i vores dagligdag, sådan at Alexa til enhver tid står til rådighed for vores behov og klar til at tage imod ordrer, mens Amazon til gengæld får fuld og fri adgang til at indsamle data om alle vores køb og gøren og laden med henblik på systematisk kortlægning,” hedder det i rapporten.

Og Oliva LaVecchia uddyber:

”Amazons mål er hele tiden at udvikle nye produkter og tjenester, der sikrer, at folk i stigende grad bindes til Amazons økosystem og fastholdes heri. Derfor har Amazon også prissat sine stemmestyrede højttalere, Amazon Echo, lavere end selve produktionsprisen. Målet er nemlig ikke at tjene penge på de digitale butlere. Målet med Amazon Echo er at gøre shopping via Amazon til en vane og dermed minimere sandsynligheden for, at folk handler andre steder.”

ILSR, der er en politisk uafhængig ngo med fokus på bæredygtig udvikling og styrkelse af lokalsamfund, fremhæver, hvordan Amazon på meget få år har udviklet sig fra en mindre online-boghandel til nu at være verdens største e-handelsvirksomhed. Bemærkelsesværdigt i den sammenhæng er, at 52 pct. af alle amerikanske hjem nu abonnerer på Amazons omfattende loyalitetsprogram, Amazon Prime, som fastholder dem yderligere i Amazons univers med film, musik, gratis udbringning og et hav af andre tjenester, ligesom over halvdelen af alle online-køb starter direkte hos Amazon, hvorved Amazon høster næsten hver anden dollar, som amerikanerne bruger online. Amazon Prime er nu også kommet til Danmark.

Fortsætter den igangværende vækstrate for onlinehandel, vil 20 pct. af den samlede amerikanske detailhandelsomsætning nå op på 3,6 mia. dollar om 5 år, mens hele to tredjedele af det samlede salg tillige vil tilfalde Amazon i 2021.

”Efterhånden som folk bliver lokket ind i Amazons omfattende økosystem – fordi de allerede betaler for deres Prime-medlemskab, eller fordi de nu får en Amazon Echo-højttaler i deres hjem – så øges ikke blot Amazons dominans; det underminerer og eroderer også vores forhold og kendskab til lokale forretninger. Og dermed går det ud over vores naturlige tilskyndelse til at gå til de lokale først, når vi har brug for noget,” siger Olivia LaVecchia.

Kontrollerer infrastruktur

Men Amazons greb om detailhandlen og virksomhedens altdominerende position er i øvrigt kun en del af billedet. Firmaet er langt mere end en stor, aggressiv detailhandelsvirksomhed, noterer The Institute for Local Self-Reliance i rapporten.

Her påpeges det, at Amazon i stigende grad kontrollerer selve den underliggende infrastruktur i hele den amerikanske økonomi, hvilket sker på tre afgørende områder:

  • Ud over Amazons eget salg kontrollerer virksomheden også den dominerende platform for al digital handel, som mindre virksomheder og tredjepartshandlende benytter – Amazon Marketplace.
  • For det andet udgør Amazons webservice-afdeling den egentlige rygrad i cloud computing i langt det meste af USA og leverer cloud-computing-tjenester til selv de allerstørste – fra Netflix til CIA.
  • For det tredje er Amazons distributionsnetværk nu så omfattende, at det omfatter de største lagercentre og udbringningsafdelinger i næsten alle større amerikanske byer, og Amazon er samtidig stærkt på vej ind i alt fra shipping og dronetransport til udbringning af pakker for både sig selv og andre.

”Ved at kontrollere hele den centrale infrastruktur konkurrerer Amazon ikke alene med andre selskaber, men bestemmer også betingelserne for, hvordan alle konkurrenterne får adgang til markedet. Og lokalt ejede detailhandlere og små uafhængige producenter er nogle af dem, som er blevet hårdest ramt,” hedder det i rapporten.

Kritikløse forbrugere

ILSR vurderer, at Amazon meget behændigt er sluppet for forbrugernes kritik, fordi udbringningen af alverdens varer og produkter ved blot et enkelt klik på nettet – og nu også ved blot at tale direkte til Amazon Alexa – fungerer så gnidningsfrit og effektivt, at forbrugerne slet ikke bekymrer sig om virksomhedens snigende magt over infrastrukturen og den underliggende økonomi.

”Og det til trods for, at Amazons dominans tydeligvis har store konsekvenser for forbrugerne,” siger Olivia LaVecchia, som påpeger, at Amazon naturligvis har en interesse i at udnytte alle de data, som indsamles om Amazons brugere og medlemmer, hver gang der bliver søgt efter produkter på Amazon eller købt varer.

”De værdifulde data bruges blandt andet til at korrigere, hvad forbrugerne præsenteres for af varer, og til løbende justering af priserne. Og kontrollen over underleverandører og magten ved selv at producere betyder, at Amazon i stigende grad styrer vores alle sammens valg, hvad vi præsenteres for, og dikterer samtidig, hvilke produkter der kommer på markedet og klarer sig,” siger hun.

LÆS OGSÅ:

Stemmestyret shopping står foran gennembrud

De gamle butikker skal igen genopfinde sig selv

Når tale er guld: Amazons digitale butler tilter detailhandlen

MM MENER: Internettets nye monopolister


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu