Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Peter Hesseldahl

I dansk detailhandel er det tiden før Amazon. Ingen ved hvornår den amerikanske gigant ruller sig ud i Norden, men alle antager at det er lige på trapperne.

I øjeblikket, tegner Amazon sig for 2% af nethandlen herhjemme og salget går gennem de tyske og engelske afdelinger. Men når giganten åbner websites, lagre og strømliner distribution i et land er effekten dramatisk: I USA står Amazon for 49% af al onlinehandel, I Tyskland er det 21%.

I denne uge fokuserer vi på Amazons forestående ankomst til Danmark. Anders Rostgaard og Klaus Dalgas gennemgår perspektiverne for dansk detailhandel, og taler bl.a. Pro-shop i Århus, der har investeret i robotter og automatisering for at stå rustet til konkurrencen.
 
Vi gennemgår Amazons forretningsmodel, der er en særdeles effektiv kombination af lave priser, særdeles attraktive loyalitetspakker, global størrelse og en villighed til at nøjes med hårfine avancer eller tab i perioder for at kunne erobre markeder og vokse på længere sigt.
 
Vi ser også på hvordan danske virksomheder kan undgå at blive ”amazoned”.
Industriens Fond, CBS og DI Handel er gået sammen om at skabe et forsknings- og undervisningsprojekt, der skal lære danske virksomheder, hvordan de bedre kan bruge de globale platform og klare sig imod de amerikanske og kinesiske giganter – eller i det mindste forstå at samarbejde og udnytte giganternes platform til at forbedre deres salg online.
 
3D print er et supersmart værktøj til designere, der lige skal have lavet en hurtig prototype. I stigende grad finder printerne også plads i fremstillingsvirksomheder, der har brug for at lave individualiserede og hastigt skiftende produkter.

Som Mads Kjøller Damkjær, leder af AM-hub, skriver i dagens klumme, er den vigtigste effekt af 3D printere imidlertid at teknologien åbner op for en fuldstændig nytænkning af den klassiske industrielle forretningsmodel.

Alle led i kæden udfordres: design, produktion, distribution, lager og service kan nytænkes – men det kræver at ledelsen, og ikke kun ingeniørerne, forstår spillereglerne for 3D print.
 
God fornøjelse med læsningen!


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu