Apple opruster på beskyttelse af privatlivet

Blandt Apples nye tilbud er et anonymt loginsystem og værktøjer til at forhindre, at apps følger med i, hvor man befinder sig.

Foto: Mason Trinca/Ritzau Scanpix

Af Tripp Mickle, Wall Street Journal

Apple markedsfører nu sig selv som digital privatlivsforkæmper med et anonymt loginsystem og funktioner, der forhindrer apps i at registrere brugeres lokalitet. Et træk, der skal differentiere Apple yderligere fra Google og Facebook, som har tjent formuer på at spore brugeraktivitet og -adfærd.  

Til et møde med cirka 6.000 softwareudviklere 3. juni bekendtgjorde selskabet bag iPhonen, at det mobilstyresystem, der kommer til efteråret, iOS 13, vil indeholde en særlig login-funktion, der gør, at man kan logge på apps uden at afgive nogen personlig information. Brugerne vil kunne generere automatiserede og tilfældige e-mailadresser leveret af Apple i stedet for at bruge deres egen.

”Det er en hurtig og let måde at logge ind uden al den sporing,” sagde Apples softwarechef, Craig Federighi, på scenen ved virksomhedens årlige Worldwide Developers Conference. Han præsenterede ’log ind med Apple’-funktionen ved siden af lignende tilbud fra Facebook og Google, der ifølge ham kan dele brugeroplysninger på en måde, der kompromitterer privatlivets fred.

Apple har oprustet på privatliv i løbet af det seneste år og slår sig op på det som svar på truslen fra de konkurrenter, der møver sig ind i Apples iPhone-kerneforretning.

I sidste måned sendte Google en smartphone til 400 dollar på markedet, som ifølge Google tilbyder de samme funktioner som en iPhone til en brøkdel af prisen, og Facebook arbejder på at udvikle private besked-, betalings- og e-handelstjenester, der kan mindske værdien af Apples iOS.

For Apple handler det også om yderligere at adskille sig fra sine nærmeste konkurrenter, imens den amerikanske regering intensiverer sine undersøgelser af techgiganternes magt. Som Wall Street Journal skrev for nylig, har de amerikanske konkurrencemyndigheder i form af justitsministeriet og den føderale handelskommission fordelt tilsynet med techvirksomheder som Google og Facebook mellem sig. Allerede nu står Facebook over for en handelskommissionsundersøgelse af problemer med privatlivsbeskyttelsen.

Midt i stridighederne om privatliv går Apple fra at være et iPhone-drevet selskab til et, der er drevet af et udvalg af indholdstjenester som abonnementer på musikstreaming, salg fra appbutik og mobilbetalinger. Ved sin udviklerkonference rettede Apple opmærksomheden væk fra iPhonen og over mod sine andre enheder og introducerede både ny software og nye tjenesteydelser for at gøre iPad-, smartwatch- og Mac-forretningen mere attraktiv. Apple har også styrket mange af sine apps, inklusive forbedringer af beskedfunktionen, som gør den til en mere direkte konkurrent til Facebooks apps.

Apples direktør, Tim Cook, har understreget sit fokus på privatliv ved at kritisere Google, Facebook og andre selskaber for at være skødesløse i deres indsamling af brugeroplysninger. Han har iscenesat Apple som privatlivsfortaler ved at sige, at Apple er på markedet for at sælge fysiske enheder, mens konkurrenterne er på markedet for at tjene penge på deres kunder ved at indsamle data og sælge annoncer.

Virksomheden har spredt budskabet ved at bruge over 54 millioner dollar på en tv-reklamekampagne, der promoverer iPhonens privatlivsfunktioner med mottoet ”Hvis privatliv betyder noget i dit liv, bør det betyde noget for den telefon, du har dit liv på.” Kampagnen har foreløbig udgjort halvdelen af Apples tv-annoncebudget for i år, ifølge annonceovervågningsvirksomheden iSpot.tv.

Facebook og Google har svaret igen med deres egne privatlivsløfter. Facebook meddelte i år, at de vil tilbyde krypterede beskeder og flytte brugerne over mod chat i mindre grupper. Googles direktør, Sundar Pichai, kom med kras kritik af Apple i en kronik i New York Times, hvor han skrev, at ”privatliv bør ikke være en luksusvare”, som kun er tilgængelig for dem, der køber dyre enheder.  

Apple oplyser, at det nye mobilstyresystem vil give brugerne mere kontrol med, hvordan de deler lokationsdata med apps, inklusive muligheden for kun at dele lokationsdata én gang.

Bragt i Wall Street Journal 3. juni 2019. Oversat til dansk af Maria Bierbaum Oehlenschläger. Artiklen er forkortet af Mandag Morgens redaktion.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu