Bag nyheden om Lisbeth Knudsens ansættelse på Mandag Morgen

Den hurtige nyhed. Torsdag d. 5. november kl. 12.25 kan mediernes specialmagasin MediaWatch fortælle, at Lisbeth Knudsen tiltræder som direktør for Mandag Morgens danske aktiviteter. Tre minutter efter står nyheden hos Berlingske Business. 12.45 ligger historien på DR Nyheders hjemmeside, og kl. 12.46 opdaterer Morgenavisen Jyllands-Posten for sidste gang historien.

Det er ikke altid, at medierne er lige omhyggelige med at indstille tidskoderne på deres hjemmesider. Konkurrencen om at være først med nyheder på nettet er meget hård. Og også i den her situation går det ekstremt hurtigt. Mandag Morgen offentliggør selv nyheden om Lisbeth Knudsens tiltrædelse på sin hjemmeside kl. 12.20, og samtidig tweeter ejer og adm. direktør Erik Rasmussen nyheden til sine følgere.

Historien om Lisbeth Knudsens tiltrædelse er et eksempel på, hvor hurtigt medierne bringer en nyhed. Det er ofte kun et spørgsmål om minutter, før ’det nye’ eller ’netop skete’ ligger på en hjemmeside.

Her kommer et paradoks. Langt de fleste journalister og redaktører vil i egen selvforståelse til enhver tid sætte et stort lighedstegn mellem journalistik og kritik. Men det er ganske enkelt ikke muligt at stille bare et enkelt kritisk spørgsmål, når tiden er så kort. Selv om de fleste danskere løbende følger nyhedsstrømmen, er det ikke et kapløb, Mandag Morgen skal deltage i.

Lisbeth Knudsen

Lisbeth Knudsen inddeler medierne i tre meget forskellige grupper.

”Alle medier følger nyhedsstrømmen med sekund til sekund- og minut til minut-historierne. Aviserne og de store tv-udsendelser tager de to til tre første spadestik fra netmedierne og begynder at grave ned i de dybere lag. De giver tid til fordybelse og perspektiv. Mandag Morgen skal kunne stikke spaden endnu dybere ned og have fokus på sammenhænge og perspektiv. Det er en kæmpeopgave,” siger hun.

Den opgave skal Lisbeth Knudsen stå i spidsen for som direktør fra 1. december. Der er tale om et karrierespring af de store. Indtil 1. oktober var hun ansvarshavende chefredaktør og koncernchef for Berlingske Media, et mediehus, der beskæftiger 1.770 medarbejdere. Mandag Morgens danske aktiviteter tegnes til sammenligning af 35 ansatte.

Den intelligente journalistik

Skridtet fra Berlingske til Mandag Morgen er stort, og det ligger derfor lige for at spørge Lisbeth Knudsen om, hvad der har bragt hende til netop Mandag Morgen.

”Det er, fordi Mandag Morgen har en original journalistisk ambition. Vi skal give den intelligente journalistik en chance og søge efter muligheder og løsninger og ikke bare lede efter konflikter og skandaler. Afdækningen af kritisable forhold er en del af journalistikkens DNA, men vi skal gå dybere og finde ud af, hvad der er gået galt, og ikke mindst hvad vi kan lære af det,” siger hun.

Man kan næsten forestille sig et hold journalister med en spade i hånden. Men det er også journalister, der smiler på vej til arbejde, for hvem vil ikke gerne beskæftige sig med intelligent journalistik?

For Lisbeth Knudsen bygger den intelligente journalistik oven på den konstruktive journalistik, som også andre medier arbejder med. Mandag Morgen står med andre ord ikke alene med ambitionerne om ikke bare at afdække og påpege kritisable forhold, men også at udpege løsningerne. Men for den nye direktør er det ikke nok at udpege en løsning. Også her skal Mandag Morgen stikke spaden lidt dybere ned.

”Konstruktiv journalistik er blevet lidt af et modeord. Det bruges for meget og for overfladisk til at sørge for, at vi ikke bliver alt for deprimerede af nyhedsstrømmen, ved at fortælle, at noget trods alt går godt. Der er lidt for meget feel good-tilgang over det. Mandag Morgen skal gennem sin journalistik hjælpe beslutningstagerne ved at sætte fingeren på et problem, en tendens eller en udfordring, der kræver fokus og opmærksomhed. Så vi alle kan lære af, hvad der er gået galt, og beslutningstagerne kan få inspiration og forberede sig bedst muligt til at finde nye løsninger,” siger hun.

Knudsens vision

Men der er en ting til. Lige som Lisbeth Knudsen vil bygge oven på den konstruktive journalistik, så ønsker hun også at bygge oven på det publicistiske ideal om, at medierne har en forpligtelse over for samfundet.

”Journalistikken på Mandag Morgen skal kunne berige den offentlige debat og tilføre ekstra nytteværdi. Vi skal ikke bare fokusere på taktisk spin og processtudier, som rigtig meget journalistik gør i dag. Vi skal ind til substansen og berige debatten med viden,” siger hun.

Og her kommer visionen ind. Lisbeth Knudsen tiltræder som chef, ikke bare for Ugebrevet Mandag Morgen, men også for husets anden danske aktivitet, Mandag Morgen Velfærd. Tænketanken formidler analyser, etablerer netværk og afholder konferencer om fornyelsen af velfærdssamfundet. De to, Ugebrevet og Velfærd, er i dag organiseret i to adskilte enheder, fremover skal de samles i en.

”Kombinationen af medie og videnscenter er noget helt unikt, som vi bør kunne udnytte i markedet. Som virksomhedsleder har jeg selv oplevet, hvordan man bliver overdænget med information, og derfor skal vi kuratere information, så vi kun præsenterer det vigtigste og mest væsentlige for vores publikum,” siger hun.

Samme betragtning har Erik Rasmussen lagt til grund for ansættelsen af den nye direktør.

Det internationale Mandag Morgen

”Jeg ser store potentialer på det danske marked for en ny type vidensvirksomhed, der satser på at formidle løsninger på de komplekse udfordringer, vi konfronteres med, og hvor den intelligente journalistik spiller en vigtig rolle. Jeg anser Lisbeth Knudsen for at være en af landets mest kompetente medieledere, og med hendes dybe indsigt i de kræfter, der former morgendagens samfund, er hun skræddersyet til at løfte den opgave,” siger Erik Rasmussen.

Digitalisering og forretningsmodellen

Omsætningen flytter til nettet. Lisbeth Knudsen har stået i spidsen for mediehuse i en tid, hvor brugernes medievaner har udviklet sig meget hurtigt. I de 8 år, hun stod i spidsen for Berlingske, er det trykte oplag gået tilbage med ca. 40 pct. Hvor avisen i 2007 havde et dagligt oplag på 125.000 er 2014-tallet ifølge Danmarks Statistik ca. 75.000.

Tilbagegangen er ikke exceptionel, men den udtrykker ret præcist udviklingen for de fleste danske printmedier. Mens Berlingske årsregnskaber med et oplag på 125.000 var i minus, var regnskabet med et oplag på 75.000 til gengæld i plus. Også på det område kan en tilsvarende udvikling genfindes i de fleste andre mediehuse. Medierne er begyndt at tjene penge på de digitale platforme, der ellers på et tidspunkt så ud til at true dem på livet.

Udviklingen er bestemt ikke slut, men den tjener som et eksempel på, hvordan digitaliseringen for alvor kan vende op og ned på en forretningsmodel.

”Jeg tror rigtigt meget på, at Mandag Morgen som en kombination af et medie og et videnscenter kan give vores primære publikum, beslutningstagere i den private og den offentlige sektor, værktøjerne til at håndtere digitaliseringen og dens disruptive kræfter, lige som vi selv i huset skal forholde os til de udfordringer,” siger hun.

Det første skridt bliver en transformation i huset Mandag Morgen. Fra og med nytår bliver en nyudviklet hjemmeside omdrejningspunktet for husets aktiviteter.

Forrige artikel Digital tillidsmaskine giver panderynken i bankerne Digital tillidsmaskine giver panderynken i bankerne Næste artikel Københavns digitale vækstmiljø er i den europæiske superliga Københavns digitale vækstmiljø er i den europæiske superliga
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.