Borgeren bliver, hvad han klikker

Vores brug af smartphones, tablets og diverse andre former for bærbare og stationære computere vil fremover sige mere om os og vores personlighed end vores job, alder, etnicitet eller religion. Og det er en udvikling, som offentlige myndigheder og politikere også er nødt til at tage højde for.

Det eksplosivt voksende onlineunivers af tjenester som Facebook, Twitter og World of Warcraft giver os i stigende grad mulighed for at forme multiple identiteter i stedet for blot én. Det vil udfordre lovgivningssystemet, som i de kommende år står over for store muligheder i forhold til at målrette politik til den enkelte borger, men også udfordringer i forbindelse med at fastslå og beskytte den enkeltes identitet.

Det konkluderer en ny rapport, ”Future Identities”, fra Storbritanniens forskningsstyrelse. Styrelsen har undersøgt, hvordan udviklingen inden for teknologi, demografi, økonomi og geopolitik kan forventes at påvirke britiske borgeres identitetsfølelse og adfærd over de kommende 10 år. Og den forudser, at vi går en tid i møde, hvor den nye generation vil være flasket op i et onlineunivers med ”hyperconnectivity”, som vil sætte nye standarder for interaktion mellem mennesker. Det vil også påvirke borgernes fornemmelse for tilhørsforhold og identifikation med forskellige fællesskaber.

”Rapporten viser, at identitet ikke er en entydig størrelse,” sagde den britiske regerings videnskabelige chefrådgiver, professor John Beddington, til BBC, da rapporten blev offentliggjort i januar.

”Folk kan have mange forskellige overlappende identiteter, som er fundamentale for deres individualitet,”  sagde han.
Han mener, at den erkendelse bør afspejles i den fremtidige politikudvikling inden for eksempelvis social integration, mobilitet, uddannelse, sundhed og kriminalitetsbekæmpelse.

Ifølge rapporten vil internettet de kommende 10 år fungere som teknologisk driver for omfattende samfundsmæssige forandringer. Den pointerer, at mens der i dag er koblet omkring 7 milliarder computere og apparater på internettet, vil der i 2015 være over det dobbelte antal.

”Hyperconnectivity vil drive sociale forandringer og forventninger og bringe folk sammen på nye måder,” konkluderer rapporten.

Teknologien vil, i takt med at borgerne udvikler onlineidentiteter, gøre det muligt at dokumentere alle aspekter af borgernes liv og forsyne både regeringen og den private sektor med tonsvis af personlige data. Men det vil samtidig også øge mulighederne for cyberkriminalitet, for at skabe falske identiteter og for at stjæle andres identitet. Blandt andet derfor anbefaler forfatterne, at offentlige myndigheder udvikler den måde, de identificerer og kommunikerer med borgerne på online. Herunder hvordan de afkoder og påvirker borgernes identifikation og opbakning til forskellige samfundsmæssige fællesskaber.

Kilde: Government Office for Science: “Future Identities – Changing identities in the UK: the next 10 years”, januar 2013.

Forrige artikel Giv byens fremtid en tur i computeren Næste artikel Velfærdsteknologisk klondike i kommunerne
Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

En gren af adfærdsdesign handler om at skabe vaner hos brugeren. Når det virker, kan det skabe en langt stærkere forbindelse mellem virksomhed og kunde. Men effekten kan også være så stærk, at det nærmer sig afhængighed.