Brasilien kan blive nyt dansk eksporteventyr

Brasilien er allerede verdens sjettestørste økonomi, og vil ifølge prognoser vokse hurtigere end Danmarks traditionelle eksportmarkeder. Det er dog intet udviklingsland. Brasiliens voksende middelklasse er motoren i den økonomisk vækst, der gør det brasilianske marked interessant for en række af de brancher, hvor dansk erhvervsliv står stærkt. Mandag Morgen har talt med en lang række af de virksomheder, der kender det brasilianske marked bedst. Konklusionen er entydig: Markedet er for stort og for lovende til ikke at satse på det. Det er dog ikke noget nemt marked, så derfor skal man grundigt overveje sin strategi og lære af andres erfaringer.

Brasilien kan blive rammen om et nyt dansk eksporteventyr. Om få dage pakker en stor dansk erhvervsdelegation kufferterne for at drage over Atlanten. Den får følgeskab af kronprinsparret, der skal hjælpe med at skabe opmærksomhed om Danmark og åbne de rigtige brasilianske døre for de danske virksomheder.

For størstedelen af dansk erhvervsliv er Brasilien stadig en hvid plet på verdenskortet. Landet er verdens sjettestørste økonomi, men tegner sig blot for 0,7 pct. af Danmarks eksport. Det er cirka samme niveau som eksporten til Færøerne. Hvis Brasiliens andel af eksporten var lige så høj som i Tyskland og Sverige, ville det løfte Danmarks eksport med 2,6 milliarder kr. årligt. Se figur 1.

Eksportefterslæb" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/73537-mje_fig00_verdens-storste-okonomier.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/13d20-mje_fig00_verdens-storste-okonomier.png | Forstør   Luk

Brasilien er verdens sjettestørste økonomi. Velstandsniveauet er markant højere end i Kina og Indien.

Kilde: trademap.org, International Trade Centre. [/graph]

Brasilien er sluppet nådigt ud af krisen. Og med en eksplosivt voksende middelklasse, et olieeventyr i støbeskeen og to kommende megabegivenheder på brasiliansk grund er grunden lagt for et nyt vækstboom. Prognoserne er forsigtige, men regeringen satser nu på at booste økonomien ved at stimulere den indenlandske efterspørgsel. Det skaber nye forretningsmuligheder også for danske virksomheder.

Mandag Morgen har talt med en række danske erhvervsledere med erfaringer fra det brasilianske marked. De bekræfter samstemmende, at Brasilien er en hård nød at knække.  “Brasilien er på mange måder enormt fascinerende, men det er ikke det letteste land at operere i,” siger Jesper Højland, senior vice president og chef for International Operations i Novo Nordisk, med ansvar for firmaets indsats i 140 af verdens lande.

Derfor er det også nu, man skal rykke, hvis man vil have del i et fremtidigt brasiliansk eventyr. At etablere sig eller operere i Brasilien kræver først og fremmest tålmodighed. Erfaringen viser, at det nemt kan tage 5 eller 10 år at få fodfæste. Ikke kun på grund af et omstændeligt, uigennemsigtigt og langsomt arbejdende bureaukrati. Se tekstboks nederst på siden. Men også fordi det tager tid at bygge de netværk og etablere de kontakter, der er afgørende for succes på den lange bane.

Ikke et udviklingsland

Brasilien er i dag verdens sjettestørste økonomi – større end G8-landene Storbritannien, Rusland, Italien og Canada. BNP pr. indbygger er på samme niveau med Rusland, mere end dobbelt så højt som i Kina og ni gange så højt som i Indien. Se figur 2.

[graph title="Verdens sjettestørste økonomi" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: IMF 2011. 

Den langt mere udviklede økonomi gør, at Brasilien ikke uden visse forbehold kan sammenlignes med andre BRIK-lande såsom Indien og Kina. Flere af Mandag Morgens kilder kalder det “en udbredt misforståelse” at se på Brasilien som et udviklingsland. “Det er helt forfejlet. De sender jo satellitter op og bygger biler. De er en ligeværdig partner,” siger Michael C. Hjorth, managing director i danske NOV Flexibles, der har hårdt tilkæmpede erfaringer med det brasilianske marked.

Efter 10 års bestræbelser på at blive underleverandør til det nationale olieselskab Petrobras, kunne virksomheden sidste år lukke en ordre på godt 10 milliarder kr.

Brasilien er heller ikke som Kina et land, hvor man placerer produktion til global eksport. Det er produktionsomkostningerne for høje til. “Hvis man skal til Brasilien, er det for at sælge i Brasilien”, siger Niels Uhrbrand, CEO for nordsjællandske Accoat, som leverer belægninger og overfladeløsninger til forskellige industrielle formål og i 2010 fulgte med en af sine største danske kunder til Brasilien.

Også vækststrategien er anderledes end de øvrige BRIK-landes. Den økonomiske politik under først Lula og nu Dilma Rousseff har været fokuseret på at udvikle økonomien ved at stimulere den indenlandske efterspørgsel. Det har løftet store grupper af brasilianere ud af fattigdom, og landet står i dag med en stor og købekraftig middelklasse. Se figur 3.

Den voksende middelklasse" caption="Figur 3  

Figur 4  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/acc1c-mje_fig00_faycebook.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/074a8-mje_fig00_faycebook.png | Forstør   Luk

Brasilien er det land i verden med næstflest Facebook-brugere. Andelen af brugere er næsten den samme som i Tyskland.

Kilde: McKinsey: Consumer and Shopper Insights, januar 2012. [/graph]

Nye forretningsmuligheder

Dermed er forbrugervaner og forbrugskultur også helt anderledes end i udviklingsøkonomierne. Brasilien er f.eks. det land i verden med næstflest facebookbrugere, kun overgået af USA. Se figur 4.

“Brasilianerne er også begyndt at rejse mere. Besøger man f.eks. Florida, er der mange brasilianere på indkøbstur. Den horisont, de tager med hjem fra Europa eller krydstogt, smitter af på f.eks. deres fødevareforbrug,” siger Sten Estrup. Han er senior vice president i Chr. Hansen, der arbejder med netop videreudvikling af fødevareproduktionen i Brasilien. Firmaet oplever bl.a., at kunderne efterspørger mere moderne og sunde produkter – også fordi velstandsstigningen har medført samme boom i de livsstilssygdomme, der kendes i den vestlige verden.

Den voksende middelklasse fører ikke kun til vækst i privatforbruget. Et væsentligt element i Brasiliens økonomiske strategi er en kraftig udbygning af hospitalsvæsenet. Daintel, der udvikler it-værktøjer til hospitalsvæsenet, har særligt kig på Brasilien som et udviklingsmarked. “Vi ser et stort potentiale i det brasilianske sundhedsvæsen, som allerede nu har en høj kvalitet”, siger Troels Bierman Mortensen, COO for Daintel. En anden dansk producent af medicinaludstyr, Linak, etablerede allerede i 2005 et brasiliansk datterselskab.

[graph title="Brasilianerne er på Facebook" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: socialbakers.com. 

Mens resten af verden slås med følgerne af finanskrisen, er Brasilien næsten gået fri. “Det er forbavsende, hvor godt Brasilien og Latinamerika har klaret sig ud af den økonomiske krise,” siger Jesper Højland.

Godt nok måtte Brasilien i sidste måned vedtage en stimulus-pakke og nedjustere vækstprognosen til 3 pct. Men Mandag Morgens kilder tager nedjusteringen med sindsro. Stimuluspakken forudses bl.a. at bane vej for investeringer i landets skrantende infrastruktur. “Infrastrukturen er i øjeblikket en af de absolut største begrænsninger for den brasilianske vækst,” vurderer Danmarks generalkonsul i Sao Paulo, Nicolai Prytz.

Meningen er, at de statslige investeringer skal geares ved at åbne for offentlig-private samarbejder, der supplerer statens midler med privat investeringskapital. Dette er en lille men vigtig reform af landets økonomiske politik, som flere internationale analytikere noterer sig med tilfredshed.

Brasilianske udfordringer

Danske erhvervsfolk med erfaringer fra Brasilien fremhæver alle, at landet er en stor mundfuld. Det kræver grundig research og planlægning at etablere sig. Se også tekstboks.

“Brasilien er svært gennemskueligt udefra. Til tider er det bureaukratisk og tungt at navigere i. Det kræver tilstedeværelse og tid, før man begynder at forstå, hvorfor tingene er, som de er, og hvordan man navigerer i sådan en verden. Det er svært, når man første gang lander dernede”, siger Jacob Søndergaard, der i flere år arbejdede i FLSmidths brasilianske datterselskab.

En anden virksomhed, der har mærket udfordringerne, er det danske eksportlokomotiv Novo Nordisk.  Særligt har det været en udfordring at forstå kulturen og at finde de rette medarbejdere. “På det punkt er Latinamerika nok den region, hvor Novo Nordisk har haft det sværest,” siger Jesper Højland.

Ikke desto mindre oplever firmaet i øjeblikket voldsom omsætningsvækst i Brasilien. “Det er helt klart et af vores lokomotiver med en vækstrate på over 20 pct.,” siger Jesper Højland. Han vurderer, at Brasiliens andel af Novo Nordisks marked inden for 3-5 år vil overhale lande som Australien, Tyrkiet og Indien.

“Det interessante er også, at Brasilien er et meget innovativt marked: Nye og bedre produkter vinder meget hurtigt frem,” siger Jesper Højland.

Et meget stort segment af de brasilianske forbrugere er mindst lige så kvalitetsbevidste og købestærke som forbrugerne i Europa eller Nordamerika. “Det gælder om at have en moderne produktpalet,” siger Sten Estrup fra Chr. Hansen, der først og fremmest eksporterer teknologi til kvalitetsforbedringer i Brasiliens store fødevareproduktion.

Ifølge generalkonsul Nicolai Prytz er det en erkendelse, der med fordel kan bruges på andre områder. “Der er et kæmpe potentiale for eksport af luksusgoder som f.eks. dansk møbeldesign,” siger han.

Et væsentligt element i den danske erhvervsdelegations besøg er da også eksportfremstødet “Cool Denmark”, hvor kreative danske erhverv viser sig frem. Kombinationen af kultur, turisme og eksport skal vise et integreret billede af, hvad der rykker i Danmark.

“Set fra min stol er det ikke det grå guld, men det unge og midaldrende segment, vi bør gå efter. Det er altså ikke Den Lille Havfrue, vi skal markedsføre os på, men mode, arkitektur og livsstil,” siger Peter Mørk, adm. direktør i Volcano Concepts, der har udviklet konceptet med VisitDenmark og Eksportrådet som partnere.

Den nationale kronjuvel

Én branche nyder særstatus i Brasiliens økonomi og erhvervsliv: Olie og gasudvinding. Og den vigtigste del af det danske erhvervsfremstød er DIs og generalkonsulatets stand på den store energimesse Rio Oil & Gas. Standen er resultatet af flere års stigende interesse fra danske firmaer. “Olie- og gasindustrien boomer i disse år,” siger Luis Costa, landeansvarlig for Brasilien i Maersk Oil.

Generalkonsul Nicolai Prytz påpeger, at messen vil give danske firmaer en fantastisk mulighed for at skabe sig et netværk blandt nøgleaktørerne – først og fremmest den delvist statsejede energigigant Petrobras.

Med en årlig omsætning på næsten 140 milliarder dollar er Petrobras den fjerdestørste virksomhed i verden og den suverænt største i Brasilien. Petrobras planlægger at investere næsten 1.400 milliarder kr. i den indenlandske produktion over de næste 4 år, og målet er i 2020 at producere 5,2 millioner tønder olie årligt inden for landets grænser. Dette gør Brasilien til et meget interessant marked for en dansk olie- og gasindustri, hvis hjemmebane i Nordsøen sandsynligvis har toppet.

Et skridt foran" caption="Figur 5  

 " align="center" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/36c22-tekstboks_custo-brazil.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/0582c-tekstboks_custo-brazil.png | Forstør   Luk

Kilde: IMS. [/graph]

For at få det maksimale ud af olieeventyret har Brasiliens regering indført strenge krav om, at lokalt forankrede virksomheder skal udgøre en bestemt andel af industriens leverandørkæde.

Som Niels Uhrbrand fra Accoat siger: “De har vurderet, at de hellere vil have en lavere vækst end arbejdsløse brasilianere. Sådan sikrer de også, at den teknologiske viden bliver i landet.” Forhåbningen er, at man på denne måde kan tiltrække investeringer i teknologi og viden til Brasilien.

Reglerne favoriserer ikke nødvendigvis brasilianske virksomheder. Kravet er blot, at en vis andel af virksomhederne skal være forankret lokalt. Ved at etablere sig i Brasilien kan internationale virksomheder derfor komme til at byde ind på opgaverne på lige fod.  “Der er ikke så meget tale om nationalisme som en ambition om at sikre langsigtet økonomisk vækst til landet”, vurderer Luis Costa fra Maersk Oil.

Kravet om lokal forankring medfører dog alligevel visse problemer for industrien, da det kan være svært at finde leverandører, som kan løfte de store opgaver. “Når de f.eks. skal bore på de dybe felter ud for Santos, skal de bruge særlige skibe, og dem vil de selv bygge. Men deres værfter har slet ikke kapaciteten nu,” fortæller Niels Uhrbrand.

Derudover giver staten målrettet støtte til at opbygge de nødvendige kompetencer: “Man kan inden for særlige brancher få en skattereduktion svarende til det beløb, man bruger på at støtte akademisk forskning. Det har ført til, at de universiteter, der samarbejder med Petrobras eller andre, har state-of-the-art-udstyr,” beretter Niels Uhrbrand.

Grundlæggende handler kravene om, at virksomhederne viser langsigtet engagement i det lokale samfunds udvikling. “Det er vigtigt at vise, at man ikke bare er der for at suge værdi ud af landet,” siger Michael C. Hjorth.

Det betyder, at man som virksomhed skal arbejde målrettet med sin lokale profil, sådan at man ses som en integreret del af samfundet. “For at lave noget i Brasilien skal du være brasilianer. Det vil sige, at du skal være der, og du skal kunne tale portugisisk”, siger Niels Uhrbrand. “Hvis man vil noget i Brasilien, skal man også ville det lokalt,” tilføjer Michael C. Hjorth.

Adgangsbilletten til Brasilien

De virksomheder, Mandag Morgen har talt med, er enige om to ting: Brasilien er et marked med enormt potentiale. Og hvis man vil have en bid af kagen, skal man rykke nu og ikke om fem år. De udpeger en række afgørende forudsætninger for succes i Brasilien:

  • Find de rigtige mennesker
    “Det allervigtigste i Brasilien er at finde de rigtige mennesker. Og det er meget omkostningstungt. Lønniveauet for senior management er på højde med amerikanske forhold,” siger Jesper Højland. Han indrømmer, at det også for Novo Nordisk har været en læringsproces.
  • Plej dine netværk
    Det tager tid at opbygge relationer. Det kan godt være, at du har verdens bedste produkt, men du får ikke succes lokalt, hvis ikke du har tid til at forankre dine arbejdsprocesser i den lokale kontekst”, siger Michael C. Hjorth. Efter nogle besøg i landet stødte han på begrebet “meteor”, som bruges i Petrobras, og fandt ud af, hvad det betød: “Det er udlændinge, som kommer til Brasilien et par gange om året og løber rundt og forsøger at mødes med alle og lukke aftaler.” Denne tilgang fungerer slet ikke i Brasilien, hvor det er nødvendigt at være til stede hver dag med ansatte, der plejer netværksrelationerne: “Der har været svipsere, hvor vi ikke har formået at vinde kontrakter, fordi vi simpelthen ikke forstod, hvad det gik ud på. At vi kunne stå med den første samarbejdsaftale med Petrobras for et år siden, er et tegn på, at vi har lært noget,” siger Michael C. Hjorth.
  • Sats stort
    “Man er nødt til at have en vis kritisk masse for at kunne operere i Latinamerika. For Novo Nordisks vedkommende fik vi det faktisk først, i det øjeblik vi købte Biobras,” lyder det fra Jesper Højland. Hvis ikke man er klar til at investere stort i Brasilien, skal man helt lade være. “Hvis det var mig, ville jeg ikke starte med at have to medarbejdere derude, men minimum 20 eller 30,” siger han. Nicolai Prytz erkender vanskelighederne, men fremhæver, at generalkonsulatet arbejder på at skabe bedre muligheder for de lidt mindre danske firmaer. “Vi har både et business-center i Rio de Janeiro og et i Sao Paulo. Her kan du ankomme med din laptop og gå i gang med at bearbejde det brasilianske marked fra dag 1,” siger han. Centret tilbyder kommerciel sparring, fysiske faciliteter og bistand til praktiske opgaver.
  • Hav tålmodighed
    Brasiliansk bureaukrati er mere omstændeligt og tidskrævende, end vi er vant til, og det tager lang tid og hårdt arbejde at tilkæmpe sig en fordelagtig markedsposition. Som Nicolai Prytz forklarer: “Den fejl, vi ofte ser, er, at den, der er blevet sat til at forfølge markedsmulighederne i Brasilien, bliver afbrudt undervejs i sit arbejde, fordi hovedkontoret ikke har forståelse for de tidshorisonter, som indtrængen på det brasilianske marked kræver.
  • Lær sproget og kulturen
    Der er ingen vej uden om at lære portugisisk, hvis man vil begå sig i Brasilien. Heldigvis peger flere af erhvervsfolkene på, at brasilianere reagerer positivt på danske erhvervsfolk, der udviser ydmyghed og interesse.
  • Placer dig med omhu
    Brasilien er ikke bare et stort marked, men et stort land. Den geografiske udstrækning overgår EU-området, og infrastrukturen er stadig utilstrækkelig. Markedsforhold, kompetencer, regional lovgivning, skatter og afgifter m.v. kan svinge markant fra region til region, og i nogle tilfælde kan der være told mellem delstaterne. Derfor skal du nøje overveje, hvor du placerer din base.
  • Gør dit hjemmearbejde
    Lav en grundig markedsanalyse med hjælp fra eksperter, der kender det brasilianske marked, så du ikke bliver overrasket over udfordringerne. Og vær forberedt på, at nogle af dine konkurrenter skyder genvej med korruption.

Brasilien er ikke et marked, man skal forfølge for at vinde på den korte bane. Omvendt er det nok de færreste danske virksomheder, der ikke burde finde et købestærkt segment på over 40 millioner mennesker interessant for deres forretning. "Til dem, der mener, at de har et produkt, der kan gøre sig på det brasilianske marked, har jeg én opfordring: Kom i gang,” siger Michael C. Hjorth.

[graph title="" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu