Butikker gør klar til fremtidens virtuelle shopping

Fra svenske IKEA til kinesiske Alibaba eksperimenterer butikskæder og varehuse verden over med fremtidens shopping-universer, hvor købsoplevelsen sker i en kunstig virkelighed. Gennembruddet ventes med næste generation af mobiltelefoner, som får indbygget augmented reality.

Du har muligvis allerede hørt om IKEA’s seneste app, hvor man kan afprøve placeringer af sofaer og køkkener i ens eget hjem ved hjælp af en såkaldt virtual reality-brille helt uden at have købt et eneste møbel eller stå i butikken.

Eller om tøjfirmaet North Face, der sammen med IBM’s kognitive supercomputer Watson har udviklet en digital shopping-assistent, som spørger ind til dine behov og ved hjælp af kunstig intelligens finder frem til lige præcis den rigtige jakke til situationen. Og som tilmed over tid lærer dig bedre og bedre at kende.

Eksemplerne er blot nogle af de første spæde eksperimenter ud i virtual shopping, som kommer til at vende op og ned på selve måden, vi handler på. Og som om blot få år vil blive langt mere avanceret. Allerede nu testes der verden over, hvordan man kan skabe større salgsværdi med både virtual reality (VR) og såkaldt augmented reality (AR), der på hver deres vis skaber enten lukkede digitale universer, man kan bevæge sig rundt i, eller helt nye virkeligheder, der nærmest usynligt fletter et lag af kunstig virkelighed ind i vores eksisterende verden. Se tekstboks.

Login