Butikscentre bliver taberne når Amazon rykker ind i Danmark

Der er udsigt til, at butikscentrene bliver de store tabere, når Amazon går ind på det danske marked, mens de store vindere bliver forbrugerne. Også kinesiske Alibaba og indiske Flipkart kan være på vej.

Kapitalfonden Axcels tænketank Axcelfuture har sammen med The Boston Consulting Group set nærmere på konsekvenserne af, at Amazon banker på døren til det skandinaviske marked. 

Fraværet af Amazon har hæmmet udviklingen, men allerede nu køber danskerne flittigt ind via den udenlandske version af e-commerce-giganten, og det er især, fordi hverken Amazon eller Alibaba har været interesserede i et marked, som består af ca. 25 millioner mennesker. Det er en branche, som er baseret på volumen og skalérbarhed, og derfor er der andre markeder, som står før os. 

Ifølge Axcelfuture har de største e-commerce-virksomheder en andel på kun 9 procent i Danmark og 21 procent i Norge. Det er ironisk, at Danmark, som er et af verdens mest digitaliserede lande, ikke er stærke på e-commerce.

Derfor er der udsigt til en voldsom ketchup-effekt, når giganterne kaster sig over det danske og det skandinaviske marked i øvrigt. Forretningsmodellerne er baseret på vækst. Derfor kigger de i retning af de mindre markeder nu. En strategi som Netflix også har benyttet sig af.

Når verdens største globale retailer kaster sig over Skandinavien, vil det vende op og ned på den konkurrencemæssige situation. Kun Walmart og CVS fra USA er større end Amazon. Helt afgørende bliver Amazons unikke kundefokus, hvor ikke mindst hastigheden på leveringen af indkøbte varer med en times varsel er imponerende.

Deres markedsandele er voldsomme. I USA har Amazon en markedsandel på 44 procent af det samlede internetsalg. I Tyskland er det 40 procent, og i Storbritannien er tallet 30 procent. Toy “R” Us er blandt de mest kendte virksomheder, der bukkede under, da Amazon rev tæppet væk under dem.

Efter sommerferien kommer Amazon

Det er mest sandsynligt, at Amazon starter op i Danmark efter sommerferien, således at det kan få luft under vingerne i forbindelse med julesalget. De vil slå til hurtigt, og den første bølge vil ramme nonfood. I Axcelfutures rapport fremgår det, at de vil få en markedsandel på tyve procent i løbet af en femårig periode. 

I den første bølge vil Amazons indtrængen på det danske marked presse priserne hos konkurrenterne. Det vil blive hårdt for Magasin, Salling (stormagasinerne) og butikscentre. Hos sidstnævnte vil det ændre på butiksarealet, der gradvist bliver omdannet til underholdningssteder, restauranter og cafeer.

Men flere forandringer er undervejs. Indiske Flipkart (Indiens svar på Amazon) presser på. For nogle uger siden købte verdens største virksomhed, Walmart, 77 procent af den indiske gigant. Indtil videre er det verdens største e-commerce-virksomhedsovertagelse.

Det er et strategisk stærkt træk. Kun tre procent af omsætningen i USA kommer fra internettet. Med købet af Flipkart får man adgang til viden og indsigt, som kan bruges på hjemmemarkedet. Samtidig er det indiske marked stort og i stærk vækst. Kun fire procent af den indiske detailhandel foregår på nettet. Flipkart har en markedsandel på 60 procent, og de er især stærke inden for tøj og smartphones, mens Amazon står stærkest inden for dagligvarer.

Flipkart, som er stiftet i 2007, har ét træk tilfælles med Amazon. Der gik mange år, før man begyndte at tjene penge. Den indiske rival har røde tal på bundlinjen, og der er ikke udsigt til, at de bliver sorte lige med det samme. Til gengæld er væksten voldsom. Sidste år steg omsætningen 50 procent.

Amazon forsøgte også at købe Flipkart. Tilsammen ville de have fået en markedsandel på over 90 procent. Noget, som de indiske konkurrencemyndigheder næppe ville have set på med milde øjne.

Margrethe Vestager får travlt

Amazons største naturlige fjende er de amerikanske antitrust-myndigheder, som historisk er kendt for at slå hårdt ned, hvis en virksomhed opnår noget, der ligner et de facto monopol. Også på europæisk grund er der grund til at forvente, at EU-kommissær Margrethe Vestager vil slå hårdt ned på Amazon.

Selv om Amazon vælter ind på det danske marked med nonfood allerede i år, er det ikke sikkert, at de får lov til at beholde spillepladen for dem selv. Hvis de får succes, er det et signal til både Alibaba og Flipkart om, at det kan være interessant at kaste sig over de skandinaviske markeder.

Det kan forandre markedet endnu mere, og det afgørende bliver derfor, hvordan Amazon, Alibaba og Flipkart vil positionere sig i forhold til hinanden. 

Margrethe Vestager får travlt, og forbrugerne kan glæde sig over, at serviceniveauet får et nøk opad, mens priserne går den modsatte vej.

Forrige artikel Væn dig til ’Findes der ikke en app til det?’-ledelse Væn dig til ’Findes der ikke en app til det?’-ledelse Næste artikel Danske virksomheder kapitaliserer på israelsk iværksættersucces Danske virksomheder kapitaliserer på israelsk iværksættersucces
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.