Butikscentre bliver taberne når Amazon rykker ind i Danmark

Der er udsigt til, at butikscentrene bliver de store tabere, når Amazon går ind på det danske marked, mens de store vindere bliver forbrugerne. Også kinesiske Alibaba og indiske Flipkart kan være på vej.

Kapitalfonden Axcels tænketank Axcelfuture har sammen med The Boston Consulting Group set nærmere på konsekvenserne af, at Amazon banker på døren til det skandinaviske marked. 

Fraværet af Amazon har hæmmet udviklingen, men allerede nu køber danskerne flittigt ind via den udenlandske version af e-commerce-giganten, og det er især, fordi hverken Amazon eller Alibaba har været interesserede i et marked, som består af ca. 25 millioner mennesker. Det er en branche, som er baseret på volumen og skalérbarhed, og derfor er der andre markeder, som står før os. 

Ifølge Axcelfuture har de største e-commerce-virksomheder en andel på kun 9 procent i Danmark og 21 procent i Norge. Det er ironisk, at Danmark, som er et af verdens mest digitaliserede lande, ikke er stærke på e-commerce.

Derfor er der udsigt til en voldsom ketchup-effekt, når giganterne kaster sig over det danske og det skandinaviske marked i øvrigt. Forretningsmodellerne er baseret på vækst. Derfor kigger de i retning af de mindre markeder nu. En strategi som Netflix også har benyttet sig af.

Når verdens største globale retailer kaster sig over Skandinavien, vil det vende op og ned på den konkurrencemæssige situation. Kun Walmart og CVS fra USA er større end Amazon. Helt afgørende bliver Amazons unikke kundefokus, hvor ikke mindst hastigheden på leveringen af indkøbte varer med en times varsel er imponerende.

Deres markedsandele er voldsomme. I USA har Amazon en markedsandel på 44 procent af det samlede internetsalg. I Tyskland er det 40 procent, og i Storbritannien er tallet 30 procent. Toy “R” Us er blandt de mest kendte virksomheder, der bukkede under, da Amazon rev tæppet væk under dem.

Efter sommerferien kommer Amazon

Det er mest sandsynligt, at Amazon starter op i Danmark efter sommerferien, således at det kan få luft under vingerne i forbindelse med julesalget. De vil slå til hurtigt, og den første bølge vil ramme nonfood. I Axcelfutures rapport fremgår det, at de vil få en markedsandel på tyve procent i løbet af en femårig periode. 

I den første bølge vil Amazons indtrængen på det danske marked presse priserne hos konkurrenterne. Det vil blive hårdt for Magasin, Salling (stormagasinerne) og butikscentre. Hos sidstnævnte vil det ændre på butiksarealet, der gradvist bliver omdannet til underholdningssteder, restauranter og cafeer.

Men flere forandringer er undervejs. Indiske Flipkart (Indiens svar på Amazon) presser på. For nogle uger siden købte verdens største virksomhed, Walmart, 77 procent af den indiske gigant. Indtil videre er det verdens største e-commerce-virksomhedsovertagelse.

Det er et strategisk stærkt træk. Kun tre procent af omsætningen i USA kommer fra internettet. Med købet af Flipkart får man adgang til viden og indsigt, som kan bruges på hjemmemarkedet. Samtidig er det indiske marked stort og i stærk vækst. Kun fire procent af den indiske detailhandel foregår på nettet. Flipkart har en markedsandel på 60 procent, og de er især stærke inden for tøj og smartphones, mens Amazon står stærkest inden for dagligvarer.

Flipkart, som er stiftet i 2007, har ét træk tilfælles med Amazon. Der gik mange år, før man begyndte at tjene penge. Den indiske rival har røde tal på bundlinjen, og der er ikke udsigt til, at de bliver sorte lige med det samme. Til gengæld er væksten voldsom. Sidste år steg omsætningen 50 procent.

Amazon forsøgte også at købe Flipkart. Tilsammen ville de have fået en markedsandel på over 90 procent. Noget, som de indiske konkurrencemyndigheder næppe ville have set på med milde øjne.

Margrethe Vestager får travlt

Amazons største naturlige fjende er de amerikanske antitrust-myndigheder, som historisk er kendt for at slå hårdt ned, hvis en virksomhed opnår noget, der ligner et de facto monopol. Også på europæisk grund er der grund til at forvente, at EU-kommissær Margrethe Vestager vil slå hårdt ned på Amazon.

Selv om Amazon vælter ind på det danske marked med nonfood allerede i år, er det ikke sikkert, at de får lov til at beholde spillepladen for dem selv. Hvis de får succes, er det et signal til både Alibaba og Flipkart om, at det kan være interessant at kaste sig over de skandinaviske markeder.

Det kan forandre markedet endnu mere, og det afgørende bliver derfor, hvordan Amazon, Alibaba og Flipkart vil positionere sig i forhold til hinanden. 

Margrethe Vestager får travlt, og forbrugerne kan glæde sig over, at serviceniveauet får et nøk opad, mens priserne går den modsatte vej.

Forrige artikel Væn dig til ’Findes der ikke en app til det?’-ledelse Væn dig til ’Findes der ikke en app til det?’-ledelse Næste artikel Danske virksomheder kapitaliserer på israelsk iværksættersucces Danske virksomheder kapitaliserer på israelsk iværksættersucces
Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

I et helt årti har Copenhagen Fashion Summit været modeindustriens eget internationale klimatopmøde. Men det har ikke for alvor gjort tøjbranchen mere bæredygtig, lyder kritikken fra en lang række forskere, som beskylder organisationen for greenwashing. Forskerne ser kun én vej frem: Færre varer af bedre kvalitet.

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

En af klodens største klimasyndere er stort set gået under radaren, når politikerne taler grønne afgifter og regulering. Men nu er alle Mette Frederiksens støttepartier klar til at bruge afgifter til at sætte en bremse på tøjforbruget.

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality er stadig en teknologi, der kæmper for at finde sin plads i dagligdagen.

Det er især tre anvendelser, der driver den professionelle brug af VR: Træning af medarbejdere, salg og demonstrationer af udstyr og brugen af VR-oplevelser som terapi.

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Jurister kritiserer ny lovgivning for at lade erhvervsfolk og privatpersoner i stikken, hvis de udsættes for falske påstande på Facebook. Anonyme injurier på de sociale medier er nemlig ikke længere en sag for politiet – medmindre de skader en politiker eller er særligt alvorligt strafbare.

Robotterne der leder lederne

Robotterne der leder lederne

Flere virksomheder bruger kunstigt intelligente apps, der hjælper nye chefer med påmindelser og tip til at skabe velfungerende arbejdspladser.

Danske startups skal turde at drømme stort

Danske startups skal turde at drømme stort

I 2019 kommer vi til at se nogle af de største børstnoteringer i Silicon Valleys historie –  ikke mindst Uber og Airbnb.  Tech startups byder stadig på et stort vækstpotentiale, og det potentiale skal også danske startups turde at gå efter.  Det er hårdt arbejde, men gevinsten kan være enorm. 

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Det er svært at finde bedre eksempler på radikal omstilling af en stor virksomhed end den, der på ti år forvandlede Dong fra et nationalt dansk energiselskab baseret på olie, gas og kul til Ørsted, en international kæmpe inden for vedvarende energi. Strategisk chef i Ørsted, Jakob Askou Bøss, fortæller i dette interview om vejen dertil.

Snart kan du swipe dig til en bæredygtig pension

Snart kan du swipe dig til en bæredygtig pension

Den danske startup Matter Pension vil gøre det let for den enkelte at bruge pensionen til at påvirke verden i en mere bæredygtig retning. “Man skal kunne se på sin pension, hvor meget grøn energi, man har været med til at producere,” siger den unge stifter, Niels Fibæk Jensen.

I Japan brainstormer man ikke på møderne

I Japan brainstormer man ikke på møderne

KOMMENTAR: Mit firma blev for snart fem år siden opkøbt af japanske Canon. Vi er stadig en virksomhed dybt forankret i vores oprindelige skandinaviske værdier, men vi har lært meget. Og håbet er, at vi også kan lære japanerne noget.

"Jeg opsøger ikke kolbøtter. Det virker mere, som om de opsøger mig"

Historien om Erick Thürmer er ikke nødvendigvis en succeshistorie. Det er alt for tidligt at sige. Det er snarere historien om en perlerække af kolbøtter, som Thürmer har været igennem på sin mission for at revolutionere den danske fremstillingsindustri. I dag er han landet på benene, men der går næppe så længe, før han springer videre – igen.

Fire ting vi har lært som startup i Silicon Valley

Fire ting vi har lært som startup i Silicon Valley

Hvad er det, der trækker danskere med gode ideer til Californiens superinkubator i Silicon Valley? To danske iværksættere fortæller her, hvorfor de rejste fra Danmark, og hvad der skal til for at slå igennem i den amerikanske tech-dal. 

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Vi er ved at drukne i plastik, men lovgivningen og nye måder at bruge emballage på er så småt på vej.
I Silicon Valley holder Mozilla-fonden den etiske fane højt.

Vi bruger afsindigt meget plastik

Vi bruger afsindigt meget plastik

Pludselig hader vi plastik. På få år er der kommet langt større bevidsthed om, at vores plastikaffald havner i maven på fisk og fugle eller i gigantiske plastik-øer i verdenshavene. Alligevel vokser forbruget støt. Det arbejder politikere, erhvervsfolk og civilsamfundet på at ændre.

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Dansk Affaldsminimering sorterer, renser og tørrer plastik fra danske husholdninger på deres anlæg i Langå uden for Randers. Virksomheden giver plastikken nyt liv ved at smelte den om, så den kan sælges videre til producenter.

Nu ruller den cirkulære økonomi

Nu ruller den cirkulære økonomi

Ny lovgivning fra både Folketinget og EU presser på for mere fokus på reparationer og genanvendelse af materialer. Produkter og forretningsmodeller, der bygger på de samme principper, vælter frem. Den cirkulære økonomi er en ide, hvis tid er kommet.

Brød bliver til øl bliver til brød

Brød bliver til øl bliver til brød

Det økologiske bageri Jalm&B har sammen med Carlsbergs bryggeri Jacobsen indgået en industriel symbiose, hvor de aftager hinandens restprodukter til at bage brød og brygge øl.