CEO på Facebook og Twitter kan styrke bundlinjen

Salget går op, når direktøren viser virksomhedens ansigt på Facebook og Twitter. Det skaber tillid hos forbrugerne, viser nye undersøgelser.

Mange af landets administrerende direktører skal måske overveje en ekstra gang, om ikke de skal springe om bord på de sociale medier som Facebook og Twitter og dermed komme tættere på både deres medarbejdere og kunder. Flere nye undersøgelser viser, at det godt kan betale sig.

Mens forbrugerne og medarbejderne i stor stil er hoppet om bord, så holder de administrerende direktører sig stadig tilbage. Halvdelen af befolkningen er i dag på Facebook, og mere end 37 pct. bruger Twitter. Men hos virksomhederne i Fortune 500 er det kun 7,6 pct. af de administrerende direktører, der er til stede på Facebook, 4 pct. bruger Twitter, og mindre end 1 pct. bruger Google Plus.

LinkedIn er det eneste sociale netværk, hvor direktører er lidt forud for den generelle befolkning, konkluderer en rapport fra webmediet CEO.com og business intelligence-virksomheden DOMO. 26 pct. af direktørerne bruger LinkedIn, mens det for befolkningen som helhed kun er godt 20 pct.

Direktørernes tilbageholdenhed over for de sociale medier kan dog være på retur. I hvert fald konkluderer en anden undersøgelse fra IBM, baseret på svar fra 1.709 direktører fra hele verden, at toplederne har store forventninger om at flytte deres virksomheders salg fra mere traditionelle kanaler til de sociale medier. 57 procent af direktørerne forventer, at sociale medier indtager en central rolle i salgsarbejdet om 3-5 år, mod kun 16 procent i dag. Se figur 1.

Hvorfor denne ændring? Fordi direktørerne er begyndt at erkende, at traditionel markedsføring, e-mail og telefonen ikke længere er tilstrækkeligt for at få budskabet ud til kunderne. Derimod kan de sociale medier gøre virksomhederne mere åbne og konkurrencedygtige. De kan blive mere fleksible og hurtigt tilpasse sig pludselige ændringer af markedet.

Hvis direktørerne desuden selv bliver mere synlige på de sociale medier, vil det også smitte af på bundlinjen. For ifølge en tredje undersøgelse er 82 pct. mere tilbøjelige til at stole på et selskab, hvis direktøren og hans team er aktive på de sociale medier. Se figur. Undersøgelsen, der er foretaget af brandingbureauet  BRANDFog,  viser også, at 77 pct. af respondenterne er mere eller meget mere villige til at købe fra et selskab, hvis mission og værdier er defineret gennem deres lederes engagement på de sociale medier.

Kilde: Harvard Business Review

Styrker bundlinjen

Figur 1 | Forstør

Et stort flertal mener, at direktører kan bruge de sociale medier med stor fordel.

Kilde: BRANDFog og IBM.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu