Chefens selvransagelse kan forløse innovation


Innovation er blevet et af de helt afgørende konkurrenceparametre på globalt plan. Over halvdelen af toplederne i en ny international undersøgelse fra konsulenthuset PwC siger, at innovation er en af deres virksomheds centrale prioriteter.

Men dårlig organisationskultur og manglende finansielt råderum spærrer ofte for nytænkningen. Og virksomhederne bør kigge indad for at skabe en bedre innovationskultur. Det viser PwC’s undersøgelse af 246 virksomhedslederes syn på innovation.

Innovation er ikke længere forbeholdt separate udviklingsafdelinger og idelaboratorier i fjerne kroge af virksomhederne. De dage er for længst forbi, hvor innovationen opstod i hovedet på en enkelt specialist. I dag peger verdens virksomhedsledere på, at innovation bedst skabes på tværs af afdelingerne i organisationen og ved at inddrage alle typer medarbejdere samt eksterne partnere og ikke mindst kunderne selv.

Appetit på innovation" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/f2f01-aba_figur2_barriererforinnovatio.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/dfbcd-aba_figur2_barriererforinnovatio.png | Forstør   Luk

En presset økonomi, der gør det svært at løfte blikket fra driften, er den største skurk i forhold til at fremme innovationen, mener lederne.

Kilde: “Global CEO Pulse Survey on Innovation”, PwC, 2013. [/graph]

“Nøgleingrediensen er at skabe en organisationskultur, som tilskynder til innovation på alle områder,” skriver en af de virksomhedsledere, der har deltaget i undersøgelsen.

Over halvdelen af de adspurgte topledere siger, at innovation er en af virksomhedens centrale prioriteter. Hver tiende siger, at innovation ligefrem er det vigtigste fokusområde overhovedet. Kun 3 pct. mener, at innovation ikke er vigtigt for virksomheden i det specifikke marked. Se figur 1. Det indikerer, hvordan innovation i stigende grad træder frem som et af de vigtigste midler til at få succes.

Men til trods for at toplederne har øjnene stift rettet mod innovationens betydning for virksomhedens ve og vel, så afholder et par store hurdler dem alligevel fra rigtigt at udnytte og høste innovationens gevinster.

Den største barriere er knappe økonomiske rammer, som tvinger virksomheder til at fokusere på drift og afholder dem fra at give plads og tid til at pleje innovation.

Den næststørste barriere er ifølge toplederne den eksisterende organisationskultur i deres virksomheder, som hæmmer innovationen i at spire. Manglende teknologi og politiske barrierer fremhæves i mindre grad som de største innovationsbarrierer. Se figur 2.

Det peger på, at virksomheder bliver nødt til at kigge indad for at få bugt med en innovationshæmmende organisationskultur eller et enøjet fokus på drift. Politiske rammer kan ikke bære hele ansvaret.

[graph title="Barrierer for innovation" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: “Global CEO Pulse Survey on Innovation”, PwC, 2013. 

PwC’s eksperter skriver, at innovative organisationer er kendetegnet ved deres visionære lederskab, en villighed til at udforske nye ideer, en parathed til at samarbejde samt en evne til hurtigt at kommercialisere nye ideer.

En virksomhedsleder fra Asien peger på, at det i hans øjne meget handler om at give ansatte tid og plads til at opsøge det innovative. Det kan ske ved at bryde de vante arbejdsgange.

“Giv dine ansatte bestemte perioder til at arbejde med noget, som ligger uden for deres normale jobbeskrivelse, og sæt dem til at samarbejde med andre hold af medarbejdere for at gøde jorden for ideer på tværs af hele virksomheden,” siger han.

PwC fremhæver selv, at nøglen til succesfuld innovation er at sikre, at virksomhedsledernes mål for innovation matcher deres målsætninger for vækst. På baggrund af undersøgelsen formulerer konsulenthuset derfor fem selvransagende spørgsmål, som virksomhedsledere skal stille sig selv, før de kan få udløst potentialet ved innovation. Herved kan virksomhedsledere starte med at kigge sig selv efter i sømmene.

  1. Afspejler den måde, du innoverer på, også din egen vision for og appetit på innovation?
  2. Hvor effektivt artikulerer du din vision for og appetit på innovation over for ansatte, investorer og forretningspartnere?
  3. Ser dine ansatte det som en vigtig del af deres arbejdsbeskrivelse, at de hjælper med til at skabe, promovere og udføre nye ideer?
  4. Er beslutningsprocesserne og mobiliteten i organisationen hurtig nok til at bringe innovation til markedet før dine konkurrenter?
  5. Hvor effektivt måler du return of investment og evnen til at møde kunders skiftende forventninger?

Kilder:

“Unleashing the power of innovation – How the role of innovation within the business and the way companies innovate are being transformed”, PwC, 2013
“Global CEO Pulse Survey on Innovation”, PwC, 2013

 

Forrige artikel Antorini vil have it ind med skolemælken Antorini vil have it ind med skolemælken Næste artikel Tænk ud af boksen – og ind i en ny
Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.