Chefens selvransagelse kan forløse innovation
Mandag Morgen
Innovation er blevet et af de helt afgørende konkurrenceparametre på globalt plan. Over halvdelen af toplederne i en ny international undersøgelse fra konsulenthuset PwC siger, at innovation er en af deres virksomheds centrale prioriteter.
Men dårlig organisationskultur og manglende finansielt råderum spærrer ofte for nytænkningen. Og virksomhederne bør kigge indad for at skabe en bedre innovationskultur. Det viser PwC’s undersøgelse af 246 virksomhedslederes syn på innovation.
Innovation er ikke længere forbeholdt separate udviklingsafdelinger og idelaboratorier i fjerne kroge af virksomhederne. De dage er for længst forbi, hvor innovationen opstod i hovedet på en enkelt specialist. I dag peger verdens virksomhedsledere på, at innovation bedst skabes på tværs af afdelingerne i organisationen og ved at inddrage alle typer medarbejdere samt eksterne partnere og ikke mindst kunderne selv.
Appetit på innovation" caption="Figur 1
Kilde: “Global CEO Pulse Survey on Innovation”, PwC, 2013.
PwC’s eksperter skriver, at innovative organisationer er kendetegnet ved deres visionære lederskab, en villighed til at udforske nye ideer, en parathed til at samarbejde samt en evne til hurtigt at kommercialisere nye ideer.
En virksomhedsleder fra Asien peger på, at det i hans øjne meget handler om at give ansatte tid og plads til at opsøge det innovative. Det kan ske ved at bryde de vante arbejdsgange.
“Giv dine ansatte bestemte perioder til at arbejde med noget, som ligger uden for deres normale jobbeskrivelse, og sæt dem til at samarbejde med andre hold af medarbejdere for at gøde jorden for ideer på tværs af hele virksomheden,” siger han.
PwC fremhæver selv, at nøglen til succesfuld innovation er at sikre, at virksomhedsledernes mål for innovation matcher deres målsætninger for vækst. På baggrund af undersøgelsen formulerer konsulenthuset derfor fem selvransagende spørgsmål, som virksomhedsledere skal stille sig selv, før de kan få udløst potentialet ved innovation. Herved kan virksomhedsledere starte med at kigge sig selv efter i sømmene.
- Afspejler den måde, du innoverer på, også din egen vision for og appetit på innovation?
- Hvor effektivt artikulerer du din vision for og appetit på innovation over for ansatte, investorer og forretningspartnere?
- Ser dine ansatte det som en vigtig del af deres arbejdsbeskrivelse, at de hjælper med til at skabe, promovere og udføre nye ideer?
- Er beslutningsprocesserne og mobiliteten i organisationen hurtig nok til at bringe innovation til markedet før dine konkurrenter?
- Hvor effektivt måler du return of investment og evnen til at møde kunders skiftende forventninger?
Kilder:
“Unleashing the power of innovation – How the role of innovation within the business and the way companies innovate are being transformed”, PwC, 2013
“Global CEO Pulse Survey on Innovation”, PwC, 2013