Co-working boomer :: Gyldne tider for danske tv-producenter

Co-working passer perfekt til en flydende og fleksibel økonomi. Og danskproduceret og dansksproget indhold passer fint til amerikanske streamingtjenester som Netflix.

Denne gang zoomer vi ind på co-working. Der er hastig vækst i antallet af kontor-fællesskaber. Det er fleksibelt, og det giver masser af muligheder for at møde ligesindede og måske endda gå sammen i projekter.

Jeg har en lille analyse af, hvorfor co-working er et godt bud på en ny type arbejdsplads, der passer til en økonomi, der er mere omskiftelig, mere løs og mere flydende end den gamle industrielle model med fuldtidsansættelse og faste pladser.

Det er også en livsstil at arbejde i et co-working space sammen med folk fra mange andre virksomheder. Hvis man skal have fuldt udbytte, skal man være indstillet på at dele viden og erfaringer med de andre – også selv om de ikke er kolleger i traditionel forstand. Det er også en arbejdsform, hvor arbejde, fritid, uddannelse og networking flyder grundigt sammen.

(Ovenstående artikel kan også høres som podcast.)

Og så er det big business. Den største internationale kæde af co-working space, WeWork, er værdisat til 125 milliarder kroner. WeWork åbner i Danmark senere i år og har netop hyret Bjarke Ingels som 'chief architect' for indretningen af de mange 'spaces'. Samtidig har danske selskaber som Rainmaking og Founders House travlt med at udvide internationalt.

Det går godt for de danske tv-producenter. Produktionsselskaberne, der leverer udsendelser til tv-kanaler og streamingtjenester vokser, og der er en generel forventning om yderligere fremgang.

De største aftagere af programmer er fortsat DR og TV-2, og det store spørgsmål er nu, hvad effekterne af regeringens nye medieudspil får af konsekvenser. DRs budget skal beskæres med 770 millioner frem mod 2023, men omvendt bliver public service-puljen udvidet til op mod 300 millioner. 

Mandag Morgens Anders Rostgaard Birkman og Klaus Dalgas har kortlagt den danske tv-producentbranche. De præsenterer de største spillere og giver et overblik over konjunkturerne.

Det er ikke mindst lokalt, dansksproget indhold, der efterspørges, også til streaming hos Netflix og HBO. Et eksempel er den danskproducerede sci-fi serie ”The Rain” på Netflix, hvor der tales dansk. Den kommende serie om ”Pelle Erobreren” produceres til HBO.

Med andre ord; selvom de amerikanske streamingtjenester bliver mere populære, betyder det ikke at vi kun ser amerikanske serier. Lokalt produceret indhold sælger – og hvis ikke det sælger nok, så EU klar med et forslag om minimum 30% procent EU produceret indhold… 

God fornøjelse med læsningen!

Peter Hesseldahl

Redaktør, MM Next

Forrige artikel Danske sundhedsdata samler støv :: Data bringer unge på ret køl :: Digital ledelse :: Da nørderne overtog politik Danske sundhedsdata samler støv :: Data bringer unge på ret køl :: Digital ledelse :: Da nørderne overtog politik Næste artikel Pseudoregulering af persondata :: Kunstig intelligens = etiske dilemmaer :: Tv-branche satser på streamingtjenester Pseudoregulering af persondata :: Kunstig intelligens = etiske dilemmaer :: Tv-branche satser på streamingtjenester