Danmark kan høste milliarder på fem teknologitrends

Den amerikanske producent af landbrugs­maskiner John Deere er godt i gang med at vende op og ned på en hel branches måde at arbejde på. Med den digitale platform MyJohnDeere indsam­ler og analyserer virksomheden data fra intelligente sensorer og egne og konkurrenters maskiner, som landmænd kan anvende i planlægning af høstpro­cessen. Platformen er et mønstereksempel på den nye, digitale teknologitrend “Vi-økonomi”, der har potentiale til at kunne ændre forret­ningsgangene i stort set alle industrier.

Bjarke Wiegand

Den amerikanske producent af landbrugsmaskiner John Deere er på vej til at revolutionere en hel branches måde at arbejde på. Selskabet, der har en dominerende position på verdensmarkedet for traktorer og mejetærskere, har for nylig lanceret en smart, digital platform, som kan opsamle og analysere data via intelligente sensorer i såvel John Deeres egne maskiner som i droner, på marken og i konkurrenternes maskiner. Det optimerer høstprocessen og sender penge i lommen på både landmanden og John Deere, der med platformen MyJohnDeere snedigt har placeret sig som centrum i et nyt, digitalt økosystem omkring fremtidens landbrug.

Ifølge den internationale konsulentvirksomhed Accenture er John Deere et klasseeksempel på en ny, digital teknologitrend kaldet ”Vi-økonomi”, på engelsk ”We Economy”, der står for at ændre forretningsgange og -modeller for praktisk talt alle industrier.

”Vi-økonomien” skal ses som en modsætning til den traditionelle ”Mig-økonomi”, og den handler om at udnytte nye digitale muligheder til at binde teknologi og mennesker sammen i nye, digitale økosystemer, der går på tværs af traditionelle brancher og giver mulighed for at skabe langt mere værdi for kunden gennem integrerede, digitale serviceløsninger.

”Det, vi ser nu, er et paradigmeskifte, som kræver en fuldstændig gentænkning af traditionelle produktorienterede forretningsmodeller. Og her er John Deere et godt eksempel,” siger Christian Gabe, managing director hos Accenture.

Ifølge Accentures seneste trendrapport, ”Technology Vision 2015”, er tiden nu moden til at skabe et såkaldt industrial internet of things, hvor sensorer og nye digitale teknologier binder traditionelle produkter sammen i netværk og klæder dem på med intelligente kundespecifikke serviceløsninger.

”Det har John Deere gjort med MyJohnDeere. De sælger ikke længere blot maskiner men en serviceløsning, der ved hjælp af omfattende dataopsamling og intelligente analyseværktøjer optimerer landmandens høst,” siger Christian Gabe.

Han understreger, at det er et helt andet game end traditionelt produktsalg. Det kræver, at man forstår at indgå nye partnerskaber på tværs af brancher og teame op med techaktører, der kan udnytte de nye digitale muligheder. Og i det spil mener han, at Danmark har særlig gode forudsætninger for at blive blandt frontløberne inden for den nye, digitale forretningsalder.

”Vi er som nation rigtig godt klædt på til at gribe den her mulighed. Når vi laver vores research, i forbindelse med hvor digitalt modne forskellige samfund og lande er, kommer Norden og herunder Danmark altid ud i front. Vi er langt mere digitaliserede, end det meste af det øvrige Europa og for den sags skyld USA,” siger Christian Gabe.

Ifølge Accenture er forretningspotentialet naturligvis særlig stort i brancher, hvor digitaliseringen og industrial internet of things endnu ikke er slået igennem. Det er landbrugssektoren et eksempel på, hvor John Deere nu forsøger at skabe sig en dominerende digital platform. Accenture vurderer, at alene den danske landbrugssektor vil kunne frigøre en værdi i omegnen af 500 millioner kroner årligt gennem bedre udnyttelse af digitale teknologier, som f.eks. giver mulighed for at optimere driften i realtid baseret på data om vejrforhold, høstens kvalitet og de enkelte maskiners ydeevne.

”Vi-økonomiens” byggeklodser

Det er imidlertid ikke nogen helt enkelt manøvre at omstille sin virksomhed til de nye, digitale forretningsmuligheder. En enkeltstående teknologi, eller en enkeltstående organisation, vil ikke kunne løfte potentialet alene. Det kræver, at man forstår at positionere sig i forhold til de nye, digitale økosystemer, der er under opbygning. Enten ved at skabe dem selv, som John Deere har gjort, eller ved at indgå strategiske partnerskaber med dem, der gør. Og det kræver ifølge Accenture, at man forholder sig til en række overordnede teknologitrends, som har materialiseret sig over de seneste år.

”Vi-økonomien” bygger således grundlæggende på fem teknologitrends:

”Internet of Me”. Verden er gået digital. Det giver helt nye muligheder for at følge kundernes adfærd, identificere deres behov og ønsker og tilbyde løsninger, som tilpasser og udvikler sig herefter. Det teknologiske moment for at gøre det, er der nu. Hverdagsteknologier som biler, køleskabe, parkeringsskiver og alarmsystemer er blevet intelligente og forbundet via internettet. Og big data-analysesystemer gør det muligt at overskue sammenhænge og adfærd omkring brugen af teknologierne. Det gør det muligt at skabe et ”Internet of Me” omkring brugeren. Teknologien muliggør, at brugeren sættes i centrum for en række forbundne produkter og servicer, der alle spiller sammen om at møde brugerens personlige behov, og som udvikler sig med brugeres erfaringer. For virksomhederne gælder det nu om at finde sin rolle i forhold til de nye ”Internet of Me”-økosystemer, der er under opbygning. For nogle virksomheder skal det ske ved at udvikle intelligente produkter, der kan lære af brugerens adfærd. For andres vedkommende ved at udvikle applikationer og servicer oven på disse produkter og for andre igen ved at bygge den platform, som de øvrige leverandører kobler sig på. I sidste ende er det væsentligste, at der etableres strategiske partnerskaber, som bygger på de enkelte virksomheders styrker og fokuserer på at optimere den samlede slutbrugeroplevelse for kunden. 

Resultatøkonomi. I fremtiden skal virksomheder ikke blot sælge produkter og servicer. De skal sælge løsninger og resultater. Virksomheder har nu de teknologiske muligheder for at få indsigt i, hvad det er for resultater, deres kunder i virkeligheden ønsker at opnå ved køb af et givent produkt. Og det er det resultat, virksomheden fra start skal bestræbe sig på at levere. I dag leverer de fleste virksomheder produkter, som kunden selv skal konfigurere for at opnå en ønsket funktionalitet. Ny sensorteknologi og hurtige, trådløse og mobile bredbåndsforbindelser gør det nu muligt at automatisere denne proces. Det er imidlertid ikke nok blot at udstyre sine produkter med sensorer. Virksomhederne skal etablere feedbacksystemer, der kan registrere og måle kundernes resultat og værdioplevelse. Derefter skal denne viden indarbejdes i virksomhedens forretningsprocesser og produktudvikling.

Platformrevolution. Digitale industriplatforme vil i fremtiden blive omdrejningspunktet for, hvordan virksomheder bygger, forbinder og leverer løsninger på industrispecifikke udfordringer. Nøglekarakteristikken for en platformbaseret forretning er, at andre uden for virksomheden bidrager til at skabe værdi for virksomheden ved at supplere dens produkter med nye features og applikationer. Over de sidste 10 år har teknologi- og internetvirksomheder som Apple og Facebook udviklet og domineret platformbaserede forretningsmodeller. Men nu melder industrivirksomhederne sig i stigende grad på banen med løsninger som MyJohnDeere, der står for at revolutionere forretningsmodellerne i traditionelle brancher som agroindustrien. Ved at kombinere fordelene ved digitaliserede platforme med virksomhedernes industriekspertise skaber de helt nye muligheder for innovation og vækst.

Intelligente virksomheder. Ekstremt kraftfuld computerteknologi, billig adgang til datalagring, cloud-baserede løsninger og avanceret big data-analysesoftware gør det muligt at automatisere langt flere beslutningsprocesser end tidligere. Beslutninger, som tidligere blev foretaget af mennesker om f.eks. kundesupport og optimering af værdikæden, kan i dag med fordel overlades til maskiner, der både kan ræsonnere hurtigere, mere præcist og mere optimalt. Virksomhederne bliver med andre ord mere intelligente, og udnyttelsen af intelligent software vil i stigende grad afgøre virksomhedernes succes. Ifølge Accenture bør virksomhederne derfor nu mere end nogensinde investere i digital intelligens for at booste deres muligheder for innovation og konkurrence om at skabe datadrevne resultater for kunderne.

Nye, digitaliserede arbejdsformer. Hurtige computere og intelligent software kan naturligvis ikke overtage alle beslutningsprocesser. Men en rivende udvikling inden for interfaceteknologi gør det muligt, at langt flere medarbejdere kan gøre brug af computere og intelligente maskiner i deres daglige arbejde. Der skal ikke længere en it-ekspert til at gennemføre f.eks. datavisualisering. Det vil enhver medarbejder i dag kunne gøre ved hjælp af langt mere brugervenlig interface og den rette træning. Virksomhedsledernes opgave bliver i den sammenhæng at anerkende fordelene ved, at mennesker og intelligent teknologi spiller optimalt sammen, og omfavne såvel mennesker som intelligente maskiner som kritiske medlemmer af arbejdsstyrken. Dvs. virksomhederne bør fokusere på både at træne medarbejdere i at udnytte teknologien samt på at tilpasse maskinerne gennem brug af intelligent software, algoritmer og adaptiv maskinlæring til den enkelte medarbejders evner, ønsker og behov.

Ingen vej udenom

Ifølge Accenture er nøgleordet for at få succes i den nye, digitale forretningsalder, at man forstår at se, sætte sig ind i og arbejde på tværs af sin nuværende værdikæde.

”Det er ikke længere nok blot at koncentrere sig om sit eget produkt. Nu skal du kunne tænke på tværs af værdikæden, og du skal forstå de andre dele. Men du skal samtidig erkende, hvad der er dine kernekompetencer, og hvem du skal teame mere op med for at møde kundens behov,” siger Christian Gabe.

Han erkender, at det er et stort skifte. Men han mener ikke, at man som virksomhed kan undgå det, hvis man vil bevare sin konkurrencekraft.

”Så tror jeg, at man skriver sig selv ud af historien,” siger Christian Gabe.

En tilsvarende konklusion er den danske landbrugsmaskinproducent Kongskilde Industries kommet til.

”Det er i den retning, det går. Skal vi kunne være i markedet, bliver vi nødt til at tilpasse os udviklingen,” siger Henrik Lynge Rasmussen, chef for Strategic Business Development i Kongskilde Industries.

Virksomheden udvikler trukne jord- og græsredskaber og er derfor i samme branche og aktiv på de samme markeder som John Deere, der dog er en langt større virksomhed.

Ifølge Henrik Lynge Rasmussen har Kongskilde Industries dog ingen tanker om at udvikle en digital industriplatform, ligesom John Deere.

”Det ville være rimelig ambitiøst med vores størrelse,” erkender han.

Kongskilde Industries arbejder i stedet på at integrere sensorteknologi og intelligente systemer i sine produkter, så de vil kunne spille sammen med platforme som MyJohnDeere.

”Det er en vision, vi arbejder med og har konkrete projekter i gang på. Men vi har ikke et kommercielt produkt endnu i forhold til at kunne koble os på John Deeres setup i morgen,” siger Henrik Lynge Rasmussen.

Helt konkret arbejder landbrugsmaskinproducentens strategiske udviklingsafdeling på at udstyre deres maskiner med sensorer, der kan give information om, hvordan tilstanden på maskinens sliddele er, og alarmere om, hvornår det er tid til udskiftning og service. Ligeledes har selskabet planer om at opsamle agronomiske data om jordforhold fra sine pløje- og harveredskaber, som landmanden kan bruge til at optimere efterfølgende såning eller gødning af jorden.

”Hvis man som leverandør kan komme tæt på landmanden og assistere ham i, hvordan han kan optimere sin virksomhed, vil man også få adgang til informationer om hans adfærd og dermed bedre kunne tilpasse sit produkt- og serviceprogram derefter,” siger Henrik Lynge Rasmussen.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu