Danmark skal finde på noget nyt at leve af

Regeringens Marienborgmøde om 2025-planen er et første pejlemærke, der viser, om den har forstået den nye virkelighed, der bl.a. indebærer, at Danmark skal finde nye måder at finansiere fremtidens vækst på.

Når regeringen og indbudte eksperter, virksomheder og organisationer onsdag og torsdag i denne uge mødes på Marienborg for at drøfte Danmarks kurs mod 2025, må de nødvendigvis forholde sig til en række udfordringer, som i løbet af det næste årti fundamentalt vil ændre nationens muligheder for at skabe vækst. For at anvende et nydansk begreb vil vilkårene blive stærkt disruptet, og spørgsmålet om, hvad Danmark skal leve af, viser sig mere brændende end nogensinde. For hvad stiller vi op, hvis vi ikke længere skal leve af indtægter fra olieudvinding, landbrugseksport eller søtransport – blot for at nævne enkelte eksempler fra en ny virkelighed anno 2025. De tre områder risikerer nemlig at blive ofre for en markedsrevolution styret af bl.a. nye politiske reguleringer, teknologiske landvindinger og ændrede forbrugsmønstre.

Ét er imidlertid sikkert: Det næste årti vil byde på flere og større udfordringer – men også muligheder – end vi har oplevet de foregående 15 år. Og de var ellers ganske turbulente. Perioden inkluderede både en global finanskrise, geopolitiske opbrud, voldsomme flygtninge- og migrationsstrømme og en række teknologiske gennembrud, der har ændret vores måde at leve på. Det gælder bl.a. udviklingen af smartphones, Google, Facebook, digitale indkøbscentre som Amazon m.fl. De er alle blot forvarsler om, hvad der er i vente frem mod 2025, og de udfordrer enhver nation og enhver regering i verden.

Denne artikel identificerer tre internationale udfordringer, som får afgørende indflydelse på Danmarks vækst og udviklingsplaner i det kommende tiår. Vores evne og mod til at adressere dem afgør, i hvilket omfang vi vil være i stand til at løse en række nationale problemstillinger, herunder at lette udgiftstrykket og skabe overskud på de offentlige budgetter, finansiere integrationen uden store besparelser på velfærden, tilpasse sundhedsvæsenet til en ny demografi med langt flere ældre og samtidig have råd til skattelettelser og endelig finde en vej ud af Danmarks aktuelle vækstfælde. 

Det tredobbelte krydspres

Udfordringerne kan beskrives som markedspresset, klimapresset og teknologipresset. De tre pres griber ind i hinanden i et selvforstærkende mønster og udløser et krydspres – en perfekt storm der uundgåeligt vil udfordre de kendte samfundssystemer og forretningsmodeller. Det er i det krydspres, at Danmarks muligheder frem mod 2025 afgøres. Problemet er imidlertid, at Danmark i udgangspunktet befinder sig i en sårbar situation over for alle tre pres. Krydspresset risikerer dermed at danne en Bermudatrekant, hvor håbet om ny vækst og velstand forsvinder, med mindre såvel politikere som erhvervsledere forstår budskabet og adresserer det i den kommende 2025-plan.

Her afgøres Danmarks fremtid

Figur 1 | Forstør   Luk

Det er i krydsfeltet mellem markeds-, klima- og teknologipresset, at kendte samfundssystemer og forretningsmodeller vil blive udfordret i det kommende årti.

Kilde: Mandag Morgen.

Sidste uge gav et klassisk dansk eksempel på, hvordan klima- og markedspressene gensidigt forstærker hinanden. Et nyt klimaudspil fra EU risikerer at halvere den danske oksekødproduktion og reducere mælkeproduktionen med ca. 25 pct. Selv om Danmark rejser berettiget kritik, spås vi ikke store chancer for at få lempet udspillet væsentligt. Oksekød udgør en stor klimabelastning og er derfor et oplagt mål for afgifter, jævnfør Det Etiske Råds forslag om netop at afgiftsbelægge oksekødet. Hertil kommer effekten af ændrede forbrugsvaner. Der spores en stigende tendens blandt forbrugerne til at reducere kødforbruget til fordel for grønne retter. Oksekødet vurderes at være skadeligt for både helbred og klima. Det er en giftig cocktail.

Hvor uretfærdigt og smerteligt det end måtte opleves for erhvervet, er det nødvendigt at tage bestik af udviklingen og vurdere, hvordan man ellers kan udnytte sine kompetencer. At flytte produktionen ud af landet er en kortvarig frist. Der skal nytænkning til at håndtere den udfordring.

Generelt må dansk landbrug revurdere, hvad det skal leve af de kommende tiår. Store dele af erhvervets eksportprodukter er under pres af såvel økonomiske som miljømæssige årsager, og der er næppe tale om forbigående udfordringer, snarere om tegn på en ny markedsvirkelighed. Erhvervet er klemt imellem klimaøkonomiens vilkår og nye forbrugsvaner. Klimaøkonomien handler om at skulle betale for belastningen af miljøet og trækket på naturens ressourcer – den såkaldte true cost economy. Det vækstparadigme kan forudses at blive en hjørnesten i morgendagens nationaløkonomiske modeller. Som det fremgår af Mandag Morgens vækstundersøgelse, er der bred enighed blandt respondenterne om, hvad der skal være erhvervets fremtid, nemlig en total økologisk omlægning af erhvervet, så man lever op til klimaøkonomiens hovedkrav.

Det er samme nye virkelighed, der rammer oliebranchen og dermed en anden af Danmarks store indtægtskilder. Her er det næppe sandsynligt, at olien nogensinde genvinder fordums betydning, men at den i stedet vil opleve en relativt hurtig udfasning. Det alene koster statskassen dyrt, og uden kompenserende markedsgevinster fra andre eller nye sektorer kan det underminere mulighederne for at bevare velstanden og slippe ud af vækstfælden. Men landbrugs- og olieeksporten er blot eksempler på to store erhverv, der uundgåeligt, forudsigeligt og dramatisk får udfordret deres eksistensgrundlag i en ny markedsvirkelighed – en markedsvirkelighed, der især formes af en ny klimaøkonomisk virkelighed.

Hvad skal vi så leve af?

I forvejen repræsenterer den danske eksportsektor et skrøbeligt fundament under dansk økonomi. Kun 6 pct. af de danske virksomheder eksporterer deres varer; blot 5 virksomheder tegner sig for hele 20 pct. af eksporten, og den samlede eksport er stort set koncentreret på omkring 100 virksomheder. Den afsættes på få markeder, og ikke på hvad der kan beskrives som højvækstmarkeder. Kun 27 pct. af eksporten går til de såkaldte ”vækstbærende lande”. En gennemgang af eksportleverancerne viser, at vi er stærkest, når det gælder traditionelle varer, og tilsyneladende til lande med beskeden vækst og med stor konkurrence.

Forenklet udtrykt bliver en af Danmarks største udfordringer at revurdere, hvad vi skal leve af. Kan vi fortsat leve af de varer og tjenesteydelser, der hidtil har været rygraden i dansk økonomi? Og hvordan reducerer vi sårbarheden markant i en eksportsektor, der bæres af så få store virksomheder?

Det aktualiserer spørgsmålet om, hvad Danmarks reelle udfordringer handler om, og hvad der dybest set skaber vækstfælden. De knap 4.000 personer, som har svaret på Mandag Morgens vækstundersøgelse, er ikke i tvivl: Det største problem er innovation eller mangel på samme. Vi investerer for lidt i at nytænke. Det er bl.a. et spørgsmål om lederskab, der logisk og konsekvent er rangeret som den næststørste barriere for vækst med manglende risikovillighed på tredjepladsen. Det er måske også den primære forklaring på, at vi ikke i de seneste 20 år har skabt én dansk virksomhed med over 1.000 ansatte. Vi skal noget længere ned på respondenternes liste for at finde skatter og afgifter samt et højt omkostningsniveau som væksthæmmere.

Men hvis manglen på innovation, lederskab og risikovillighed er vores p.t. største udfordringer, bliver de ikke mindre – snarere tværtimod – når vi vurderer perspektiverne i det tredje krydspres, teknologipresset eller digitaliseringen. Den stiller netop voldsomme krav til de egenskaber, vi tilsyneladende er svagest på. Det er ikke, fordi interessen mangler. Tværtimod. Der er nærmest skabt en hype omkring digitaliseringen, og temaet var i fokus på Dansk Erhvervs årsmøde i sidste uge. Alle taler om, at Danmark skal satse mere på digitalisering, men for få gør noget ved det. Evnen og modet til at udnytte de mange muligheder, digitaliseringen åbner i alle sektorer af samfundet, vil i de kommende år skabe et dramatisk udskilningsløb i erhvervslivet. Vinderne bliver de ledere, der kan demonstrere mest innovation og risikovillighed hurtigst.

Input til en 2025-plan

Inden regeringen drøfter udgiftstryk, skatteletter og vækstmuligheder, bør den forholde sig til det tredobbelte krydspres – markeds-, klima- og teknologipresset. Det er her, fremtiden tabes eller vindes. Ifølge næsten 4.000 danske nøglepersoner er svaret på det tredobbelte pres en tredobbelt kompetencecocktail bestående af innovation, lederskab og risikovillighed. Men for at gøre udfordringen konkret og mulighederne klare og operationelle bør 2025-planen også inkludere en undersøgelse af, hvordan Danmark og dansk erhvervsliv er rustet til at klare det tredobbelte krydspres. Hvad er fremtiden for de danske eksporterhverv? I hvilket omfang påvirkes de af klimaøkonomiske krav? Hvordan vil det digitale Danmark se ud i 2025? Hvad er risiciene, og hvad er mulighederne? I lyset af det opgør, som Ubers indtrængen på området for persontransport har medført, kan en fuld udfoldelse af de digitale muligheder rumme kimen til en lang række opslidende opgør på arbejdsmarkedet. Med mindre man tager højde for udviklingen og forbereder sig på den.

Hvis en 2025-plan bliver en traditionel makroøkonomisk fremskrivning af nogle tendenser, herunder afdækning af eventuelle finansielle råderum for mulige skattelettelser o.l., vil planen have begrænset værdi. Den vil højst være interessant for en kortsigtet politisk debat om, hvem der skal betale for hvilke ydelser, og hvordan kommende forlig skal skrues sammen. Den vil ikke adressere de muligheder og udfordringer, som opleves af de virksomheder, der skal levere væksten. Dermed risikerer planen tværtimod at forhale en bred debat om, hvilket Danmark vi vil have i 2025, og hvad der skal erstatte de varer og tjenester, vi måske ikke længere kan leve af.

Ser vi tilbage på de sidste 15 år og forestiller os, at de næste ti år bliver langt mere turbulente, vil stille helt nye krav og åbne helt nye muligheder for samfund og for virksomheder, har behovet for et fremadrettet virkelighedstjek aldrig været større. Havde regeringen ikke allerede forberedt planen, burde den hurtigst muligt gøre det. Men udfoldelsen og gennemførelsen vil demonstrere og afgøre, om den selv har forstået den nye virkelighed. I denne uge får vi et første pejlemærke.

Forrige artikel Vil du vokse – så flyt til Silicon Valley! Næste artikel De snapchatter, men mangler digitale kompetencer
Derfor er min kalender offentlig

Derfor er min kalender offentlig

En åben kalender fremmer gennemsigtighed i hele firmaet, tvinger dig til at tage stilling til hvert punkt i din tidsplan og gør dig lettilgængelig, skriver iværksætter David Kalt.

Kina vil have verdens smarteste byer!

Kina vil have verdens smarteste byer!

Kina er i fuld gang med at samle alle tænkelige data sammen fra sensorer, kameraer og mobiltelefoner i byrummet sammen og skabe en smart city. Det sker i tæt samarbejde mellem myndighederne og de store tech-virksomheder.

Klichéen holder. Kultur æder alt andet

Klichéen holder. Kultur æder alt andet

KOMMENTAR: Det er efterhånden bredt anerkendt, at virksomhedskultur er nøglen til at tiltrække og fastholde de rigtige medarbejdere. Her er, hvordan vi arbejder med det i Milestone Systems.

Proaktiv forvaltning: Gå ikke til staten – staten kommer til dig

Proaktiv forvaltning: Gå ikke til staten – staten kommer til dig

I en gennemført digital offentlig administration behøver borgerne ikke at gøre opmærksomme på deres situation for at blive betjent – systemet ved allerede, at der er et behov. Det er filosofien bag det offentlige system i Estland, hvor man også er opmærksomme på risikoen for kafkaske bivirkninger.

Estland, den digitale stat

Estland, den digitale stat

Efter murens fald gik Estland all in på digitalisering. I dag er Estlands offentlige administration en inspiration for andre.
Færøerne – og flere andre lande – har overtaget softwaren bag systemet.

Estland er Europas digitale frontløber

Estland er Europas digitale frontløber

Estland har siden sovjettiden satset hårdt på digital teknologi som vejen til udvikling og vækst. Den offentlige sektors tjenester er blandt de mest avancerede i verden og på mange måder foran de tjenester, vi har i Danmark. Og borgerne har kontrol over egne data – og hvem der tilgår dem.

Færøerne har valgt den estiske model

Færøerne har valgt den estiske model

Da Færøerne i 2015 lavede en digitaliseringsstrategi, valgte de at bruge Estlands X-road som den grundlæggende infrastruktur for udveksling af data i det offentlige. Tendensen peger mod større integration og dataudveksling mellem de nordiske landes systemer.

Digitaliseringspagt opdaterer Danmarks offentlige tjenester

Digitaliseringspagt opdaterer Danmarks offentlige tjenester

Den danske offentlige sektor ligger i den internationale top, hvad digitalisering angår. I de nærmeste år skal tjenesterne forbedres yderligere gennem den såkaldte digitaliseringspagt. Mange af de kommende digitale tilbud svarer til tjenester, som allerede findes i Estland.

Haves: Ny regering. Efterlyses: Digital strategi

Haves: Ny regering. Efterlyses: Digital strategi

KOMMENTAR: Det havde været på tide at få en digitaliseringsminister, der kunne lægge en kurs for et retfærdigt Danmark på den digitale front. Men i mangel af sådan en, så må man håbe, at statsminister Mette Frederiksen har en plan.

Harvardprofessor: Vi kan tæmme overvågningskapitalismen

Harvardprofessor: Vi kan tæmme overvågningskapitalismen

Med begrebet ”overvågningskapitalisme” har den amerikanske økonomiprofessor Shoshana Zuboff sat fokus på spillereglerne i den nye digitale økonomi. Her handler det ikke længere kun om at analysere og forudsige din adfærd, men også om at styre den. Vi kan dog ændre på spillereglerne, hvis vi vil, fastslår hun. Det har vi gjort før.

Hvad sker der, når Facebook også får magten over pengene?

Hvad sker der, når Facebook også får magten over pengene?

Facebooks planer om at starte sin egen valuta kan være starten på kryptovalutaernes æra. Endnu ved ingen, hvordan den nye møntfod skal reguleres, eller hvordan Facebook præcist har tænkt sig at linke den til nationalbankernes valutaer og andre faste aktiver. 

Samskabelse for alle: Hvad du bør vide, før du går i gang

Samskabelse for alle: Hvad du bør vide, før du går i gang

Co-creation er en samskabelsesmetode, som typisk bruges til at skabe større grundlæggende forandringer. Men metoden kan også med fordel anvendes på projekter af mindre skala. Mandag Morgen giver dig her en introduktion til metoden – med kemotasken som det gode og konkrete eksempel.

Kunstig intelligens kan gøre Indiens kompleksitet til en fordel

Kunstig intelligens kan gøre Indiens kompleksitet til en fordel

Det indiske marked kan virke overvældende. Inden for få hundrede kilometer kan sprog, kultur og kvaliteten af infrastrukturen ændre sig markant. Det er komplekst og kaotisk, men for udviklere af kunstig intelligens er Indiens diversitet også en rig kilde til data.

Holder Ray Kurzweils forudsigelser for 2019?

Holder Ray Kurzweils forudsigelser for 2019?

I en bestseller bog fra 1999 gav den amerikanske opfinder Ray Kurzweil en række konkrete bud på udviklingen i 2019.

Men holder hans forudsigelser? Vi ser på, hvordan det faktisk gik.

Volvos nye liv som succesrig kineser

Volvos nye liv som succesrig kineser

Lone Fønss Schrøder har som næstformand i Volvos bestyrelse oplevet sammenlægningen af et aldrende svensk ikon og en kinesisk opkomling i bilindustrien på tæt hold. En lektion i markedsforståelse, forenkling og eksekvering – og hvordan ’goldplating’ kan være en fælde for de kvalitetsbevidste.

Halvdelen af klodens befolkning er nu på Internettet

Halvdelen af klodens befolkning er nu på Internettet

Microsoft er det mest værdifulde it-selskab. 39 procent af unge amerikanere er ”næsten konstant online”.

Det – og meget mere – kan man læse i den amerikanske investor Mary Meekers nyeste trendanalyse.

En falsk video med Mark Zuckerburg sætter Facebook i et dilemma

En falsk video med Mark Zuckerburg sætter Facebook i et dilemma

I sidste måned afviste Facebook at fjerne en falsk video med formanden for Repræsentanternes Hus Nancy Pelosi. Nu spreder endnu en falsk video sig på det sociale medie – denne gang af Facebooks egen stifter Mark Zuckerburg. Men vil de fjerne den?