Danmarks store vækst-chance er slank og grøn

Ledelsesfilosofien lean og dybe kompetencer inden for miljø- og energiledelse kan blive Danmarks stærkeste kort i den globale konkurrence. Dansk erhvervsliv er førende inden for begge områder. Forenes disse styrker i en grundlæggende lean & green virksomhedskultur og forretningsstrategi, kan danske virksomheder opnå kæmpe konkurrencefordele, viser Mandag Morgens analyse.

Hvad er ligheden mellem førende globale selskaber som Unilever, General Motors, Google, Walmart, Volkswagen og ikke mindst Toyota? Alle selskaberne har gennem flere år systematisk arbejdet på at skabe en virksomhedskultur, der forener produktivitet, kvalitet, innovation og bæredygtighed. Det har givet dem milliardbesparelser som følge af bedre ressourceeffektivitet og ført til innovation af nye miljø- og energieffektive produkter. Og det har udbygget virksomhedernes i forvejen markante markedsdominans i en stadig mere miljø- og ressourcebevidst verden.

Se Mandag Morgens videografik om Lean & Green

Strategien, som selskaberne følger, kan kort betegnes lean & green. Og den ligger lige til højrebenet for danske virksomheder. For den handler i bund og grund om at kombinere produktivitets- og ledelsesfilosofien lean med miljø- og energiledelse. To discipliner, som i forvejen er forankret dybt i mange danske virksomheder.”Det giver et solidt fundament for at udvikle lean & green til en stærk konkurrencemodel for danske virksomheder,” vurderer den anerkendte britiske lean-guru, professor Peter Hines.

Login