Dansk foodtech-startup vil forny takeaway-branchen

Danske madikoner som Noma og Claus Meyer har været med til at hæve barren i den danske iværksætterbranche inden for fødevareinnovation. Den danske foodtech-startup OrderYOYO i København skaber nye løsninger til takeaway-branchen.

Medstifter Thor Angelo i OrderYOYOs kontorlokaler i Københavns Nordvestkvarter.
Medstifter Thor Angelo i OrderYOYOs kontorlokaler i Københavns Nordvestkvarter.
Anders Rostgaard BirkmannKlaus Dalgas

For fire år siden fik Thomas Paulsen og Thor Angelo en god idé.

Som så mange andre familiefædre tjekkede de i stigende grad ind på den lokale pizzabar, når familien skulle have aftensmad. Det var som oftest det samme pizzeria, hvor ungerne og fruen skulle have ’det sædvanlige’, og sådan var det også med vennerne og de andre forældre i børnenes skoleklasser. Næsten altid samme menu og altid lokalt.

Takeaway-branchen var og er i rivende udvikling, og den er meget lokal, kunne Thor Angelo konstatere. Men hvorfor skal det så være de store portaler som f.eks. Just Eat, der styrer branchens onlineservice med bestilling, betaling og menukort, samtidig med at portalerne beholder alle de værdifulde data om kunderne?

Med det i baghovedet etablerede de virksomheden OrderYOYO, hvor den lille takeaway-restaurant selv kan skabe sin onlinevirksomhed, spare en masse penge ved at køre uden om portalerne og samtidig beholde data om kunderne.

OrderYOYO tilbyder deres kunder et abonnementsbaseret system, hvor restauranterne betaler et månedligt beløb for en personaliseret mobilapp, en hjemmeside og et ordrehåndteringssystem, hvorigennem de kan lære deres brugere bedre at kende. Dermed er det den enkelte takeaway-restaurant, der er i kontakt med sine egne kunder, i stedet for en stor portal, og det har den fidus, at den lille restaurant kan bruge dette i sin markedsføring over for kunderne.

”Vi fjerner den dyre mellemmand og gør brugerrejsen lettere for restaurantkunderne, så de kan bestille direkte fra deres yndlingsrestaurant,” siger Thor Angelo, da Mandag Morgen besøger virksomheden på det ydre Nørrebro i København.

”Traditionelt går onlinebestilling af takeaway-mad næsten altid gennem en tredjeparts portal, hvilket er dyrere og fratager branchen kendskabet til deres egne kunder. Ved at have den direkte kontakt med kunderne har restaurationsbranchen mulighed for at levere et bedre produkt og sparer samtidig omkostningen ved at have en tredjepart, som tager en forholdsvis høj procent af hver eneste ordre, inde over," siger Thor Angelo, der har haft susende travlt med virksomheden det seneste år.

100 ansatte, 3.000 kunder

Lige nu kommer der knap 300 nye kunder i butikken hver eneste måned, og de 100 medarbejdere, heraf 60 i Danmark, knokler i døgndrift for at lave pakker klar til de takeaway-restauranter, der vil gøre brug af OrderYOYOs onlineløsning.

”Vi har måttet ansætte otte mand i Litauen, folk, der udelukkende producerer menukort for restauranterne, og vi er konstant på jagt efter mere arbejdskraft,” fortæller Thor Angelo, der gerne vil udbrede konceptet til en større del af Europa og måske USA.

”Vi har i dag cirka 3.000 kunder, heraf 2.400 i Storbritannien og Irland og 600 i Danmark. Vi har etableret kontor i Manchester for at være tæt på det engelske marked, og jeg tror på, at konceptet kan spredes ud til en større del af udlandet i de kommende år,” siger Thor Angelo.

Det tror Vækstfonden også på, og derfor har fonden sammen med eksisterende investorer i foråret skudt omkring 40 mio. kr. ind i virksomheden, hvor også Navision-rigmanden, Preben Damgaard, er investor.

”Lige nu er vi en underskudsforretning, fordi vi bruger alle vores kræfter på at vækste. Vi vil fortsat satse på vækst, især i udlandet, men vi har også lavet en plan om at nå break-even i starten af 2020. Vi skal udnytte det momentum, vi har lige nu, til at vokse yderligere, og det vil vi satse på i de kommende år,” siger Thor Angelo.

Stærk dansk foodtech

OrderYOYO er et eksempel på den succes, som de danske foodtech-iværksættere oplever i disse år. En ny undersøgelse fra Dealroom.dk viser, at Danmark målt på investeringer i nye startup-virksomheder er ved at opbygge en styrkeposition inden for foodtech i forhold til det øvrige Norden og Europa. Se figur 1.

Den tendens kan Lone Ryg Olsen godt genkende. Hun er direktør i Danish Food Cluster, der er en klyngeorganisation, som arbejder for at maksimere innovation inden for den danske fødevareindustri ved at samle små og store virksomheder, vidensinstitutioner, organisationer, offentlige myndigheder og internationale nøgleinteressenter.

”Foodtech har en særdeles stærk position i Danmark i dag, og det er en branche med et stort potentiale i fremtiden,” siger Lone Ryg Olsen.

Hun peger på, at Danmarks historiske position som storproducent af fødevarer sammenholdt med danske styrker på det teknologiske område er de væsentligste årsager til, at Danmark her har opnået en førerposition inden for iværksætteri.

”Vi har store virksomheder inden for fødevarebranchen, som er i front med denne udvikling. Vi arbejder lige nu med et projekt, hvor blockchain kan spille sammen med produktion og distribution af fødevarer, og der er stor grøde blandt iværksættere om at skabe nye løsninger omkring teknologi og fødevarer,” siger Lone Ryg Olsen.

Hun peger også på, at danske madikoner som Michelin-restauranten Noma og iværksætteren og kokken Claus Meyer har inspireret mange til at tænke nyt og kreativt inden for fødevaresektoren.

”De har løftet overliggeren for, hvad der kan lade sig gøre at arbejde med. De har været med til at skabe en dansk selvforståelse om , at vi også inden for gastronomien kan være verdensledende, hvilket er meget positivt,” siger Lone Ryg Olsen.

”Og så er danske unge meget bevidste om de udfordringer, verden står overfor, med overbefolkning og mangel på fødevarer. Der er stort fokus på bæredygtighed og en mere effektiv fødevareproduktion og distribution, og det skaber mange nye iværksættere inden for dette område,” siger hun.

Vivino er også foodtech

Ulla Brockenhuus-Schack er managing partner i SEED Capital Denmark. Hun mener, at foodtech basalt set er interessant med investorøjne, fordi vi alle er sultne tre gange om dagen.

”Derudover er vi mere stressede og dovne og leder efter nye løsninger i en travl hverdag. Det har ført til alt lige fra Skagenfood over Aarstiderne til Just Eat og Simple Feast. Typisk starter det med de mere generelle services, og så bliver markedet udvidet til at ramme bestemte segmenter som f.eks. vegetarer,” siger Ulla Brockenhuus-Schack og uddyber:

”Der er også et andet drive, og det er der, hvor man kan gøre noget eksisterende mere effektivt som i OrderYOYOs tilfælde, hvor det for restauranterne handler om at vinde kunderne tilbage. Et andet eksempel er Too Good To Go, som arbejder med madspild. Og så har vi jo hele home delivery-delen som f.eks. nemlig.com, og endelig er appen Vivino i virkeligheden også foodtech. Vivino hjælper med transparens på vinmarkedet, og her er der et kæmpe potentiale i at disrupte hele vinforsyningskæden, hvor der i dag er mange, der skal have en del af kagen,” siger Ulla Brockenhuus-Schack.

Har det en selvforstærkende effekt, at vi allerede har en del succeser inden for området foodtech?

”Om der direkte er en sammenhæng, er svært at bevise, men det skaber en lyst og interesse i at tænke i nye koncepter. Og pengene bliver også mere sandsynlige,” siger hun.

Hos Innovationsfonden mener man, at potentialet inden for foodtech og fødevareinnovation er langt større end det, vi ser i dag.

”Det er positivt, at vi har skabt os en dansk platform omkring foodtech. Men vi kunne i virkeligheden godt bruge endnu flere iværksættere, der fokuserer på dette område, for vi mener, at potentialet er større end i dag,” siger Thomas Mathiasen, der er Scientific Officer i Innovationsfonden inden for områderne bioressourcer, fødevarer og livsstil.

Fonden er lige nu med i et andet foodtech-projekt sammen med Carlsberg, DTU og Microsoft, hvor kunstig intelligens skal være med til at smage på øl via sensorer i de store bryggekar.

”Vi skal blive endnu bedre til at udnytte det store potentiale. Vi er langt fremme med it-teknologi og fintech, men som et traditionelt fødevareland kan vi også komme meget videre med foodtech. Vi har store virksomheder inden for området, men vi mangler flere iværksættere, og dem vil jeg gerne efterlyse her,” siger Thomas Mathiasen.

”Alle burde prøve at skabe noget”

I København forbereder Thor Angelo sig på en kommende ekspansion af OrderYOYO i Europa. Virksomheden er bygget op omkring udenlandsk arbejdskraft. Mere end 90 pct. af de ansatte er udlændinge, ofte udenlandske studerende, der er startet som halvtidsmedarbejdere ved siden af studierne. Og direktøren er bestemt ikke begejstret for regeringens beslutning om at reducere antallet af udenlandske studerende på de danske universiteter.

”Det er en helt forkert vej at gå,” siger Thor Angelo og understreger, at netop mangel på arbejdskraft kan få betydning for virksomhedens vækstplaner.

”Vi skriger på kvalificeret arbejdskraft. Vi har haft stor succes med at rekruttere blandt udenlandske studerende, men her bliver vi stækket med de politiske tiltag. Vi har brug for flere udlændinge til at klare vores opgaver, fordi den danske arbejdskraft er for dyr til de almindelige opgaver. Vi har danskere på de ledende nøglepositioner, men udlændinge næsten alle andre steder, og derfor kunne vi godt bruge, at der blev åbnet op for flere udlændinge til Danmark,” siger Thor Angelo, der indtil videre ikke har planer om at rykke virksomheden til et andet land.

”Jeg har ingen planer om at flytte til udlandet. Både jeg og familien trives her i Danmark, hvor der er gode institutioner og skoler og en god balance mellem arbejdsliv og fritids- og familieliv,” siger Thor Angelo, der er uddannet cand.merc., og som tidligere har startet en virksomhed i oversættelsesbranchen.

”Bortset fra arbejdskraften er der rigtig gode forhold for at være iværksætter i Danmark. Det nyder jeg, og jeg er vild med miljøet. Alle danskere burde faktisk prøve at skabe noget selv, og man burde lære iværksætteri helt ned i folkeskolen. Det er en fantastisk fornemmelse at arbejde med noget, man selv har skabt,” siger han.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu