Dansk mediesucces med vokseværk

Den lille danske virksomhed Watch Medier er en overset mediesucces. I en turbulent markedsvirkelighed tjener den penge på digital journalistik uden at gå på kompromis med kvaliteten. Den stadigt mere skingre tone i mainstreamjournalistikken har skabt en ny efterspørgsel på troværdige nicheprodukter, siger direktør Anders Heering. De fem Watch-medier, der følger brancherne medie, finans, shipping, energi og medico, suppleres snart med et sjette.

Kan man sælge journalistik på nettet uden at gå på kompromis med kvaliteten? Og øge indtjeningen på digitale nyheder uden at kannibalisere på indtægterne fra de trykte?

Disse spørgsmål har i 10 år redet topcheferne i Danmarks private medievirksomheder som en mare. Hos Berlingske Media har man forsøgt sig med en vifte af både ”horisontale” og ”vertikale” digitale strategier uden at knække koden. Printoplag og annonceindtægter falder fortsat dramatisk, mens de digitale indtægter lader vente på sig.

JP/Politikens Hus har ligeledes forsøgt sig med en række tiltag. Og i modsætning til den britisk ejede konkurrent i Pilestræde kan den velhavende fusionskoncern på Rådhuspladsen efter alt at dømme komme til at tjene penge på digitalt distribueret kvalitetsjournalistik og samtidig pleje sine strategiske koncerninteresser.

Login