Dansk onlinesalg i Kina er en stor succes

Salget af danske forbrugsvarer på de store kinesiske platforme vokser hastigt. De danske produkter passer godt til kinesiske familier med børn, men der er hård kamp om opmærksomheden på Alibaba.

Det går forbløffende godt for danske virksomheders onlinesalg i Kina. Her er Alibaba den klart dominerende e-handelsvirksomhed i Kina. På internetgigantens to platforme, Tmall og Tmall Global, der primært sælger udenlandske varemærker, indtager Danmark ifølge tal fra Alibaba en position som nummer 7 i verden. Og Danmark er efter Frankrig og Tyskland det tredjemest sælgende europæiske land på Alibaba.

Danske virksomheders onlinesalg i Kina er vokset betydeligt de senere år. Fra 2016 til 2017 steg salget på Alibaba med 55 pct., og på Tmall Global voksede salget af danske varer med hele 229 pct. i samme periode. 

Det er først og fremmest Bestseller-gruppen med tøjmærker som Jack & Jones, Vero Moda og Only, der sælger i Kina. Bestseller er i sig selv en forbløffende succeshistorie i Kina, hvor koncernen har over 7.000 butikker. Derudover er det især Ecco Sko, Lego, Pandora, Bang & Olufsen, Arla og Tempur, som sælger puder og madrasser, der er favoritter hos de kinesiske forbrugere.

Login