Dansk startup vil samle dit digitale omdømme ét sted

Startup-virksomheden Deemly har udviklet en service, hvor brugere kan kombinere ratings og anmeldelser fra forskellige platforme i én personlig profil. Dermed kan brugerne let fremvise deres samlede online-troværdighed.

Vores digitale omdømme er afgørende for vores muligheder online, men andres vurderinger af os er typisk delt i små stumper, spredt på forskellige webtjenester. Man kan have en detaljeret profil på LinkedIn, opbygge en høj rating med masser af gode anmeldelser på Airbnb eller GoMore, og få stjernestatus som en troværdig sælger på Ebay.

Men det er svært at vise det samlede billede frem. Ydermere risikerer man at skulle starte helt forfra med at opbygge sit omdømme, hvis man går fra én platform til en anden. 

Det problem forsøger den danske startup-virksomhed Deemly at løse. Brugere kan med Deemlys service samle ratings fra mange forskellige platforme til én personlig profil. Eksempelvis kan en bruger vælge at kombinere sine ratings på Ebay, Airbnb, freelance-arbejdsplatformen Upwork og køretjenesten Lyft. Ideen er, at man dermed kan fremvise sin samlede troværdighed fra andre tjenester på nettet, f.eks. hvis man vil leje en bil eller en båd.

CEO Sara Green Brodersen stiftede Deemly for knap to år siden. I dag er virksomheden aktiv i seks lande med England som det største marked. For Sara Green Brodersen er vores digitale omdømme en form for valuta, vi kan handle med.

”Ubers politik er, at chauffører, hvis gennemsnitlige rating når under 4,5, ikke får flere ture. Det viser meget håndgribeligt, at ens omdømme giver adgang til at få job. Fremover kan man forestille sig noget lignende, der kunne påvirke, hvor høj en præmie man skal betale for forsikringer, om man bliver optaget på en uddannelse, eller om man kan leje en bolig. Men det er ikke målet med vores løsning,” siger Sara Green Brodersen.

Hun kalder vores personlige profil for et ’pas til deleøkonomien’, der gør det muligt at flytte mellem tjenester – og fysisk mellem lande – og stadig kunne vise sin troværdighed og tilføje nye elementer til sit omdømme. 

Vel at mærke, hvis det er muligt at samle dataene fra de mange forskellige tjenester.

Informationer øger troværdighed

Man kan naturligvis spekulere på, hvorvidt det er retvisende at overføre ratings og anmeldelser mellem helt forskellige typer af platforme. Det er ikke sikkert, at en person er en god chauffør på GoMore, selv om han får gode anmeldelser som programmør på Upwork, eller har fire stjerner for renlighed på Airbnb.

Sara Green Brodersen mener, at jo flere informationer, man lægger frem om sig selv, jo mere troværdig og bekendt fremstår man for andre. Hun henviser til et nyt tysk studie, ’Price Determinants on Airbnb: How Reputation pays off in the Sharing Economy’, der viser, at det øger tilliden at samle mange typer anmeldelser, selv om de fortæller om en persons opførsel i helt andre sammenhænge. 

Den tyske undersøgelse viser også, at man ikke nødvendigvis skal have fejlfri og tårnhøje ratings. Grundlæggende virker man bare mere troværdig, hvis man fremviser sine anmeldelser, end hvis man slet ikke har noget at vise. 

”Det er mit mål at give brugerne ejerskab over deres egne data. Det er brugerne selv, der bestemmer, om de vil skabe en profil hos os, og de bestemmer selv, hvilke websites de vil tilknytte ratings fra. Vi går ikke ud og henter alles data og bygger profiler,” forklarer hun.

Sara Green Brodersen medgiver, at det kan betyde, at det mest er brugere, der har gode anmeldelser, som skaber en mere synlig profil.

”Deemly fokuserer på at give et positivt nudge til dem, der gør det godt, så de kan klare sig endnu bedre på tværs af platforme,” siger hun.

LÆS OGSÅ: Dit digitale omdømme er din nye valuta

Forrige artikel Virtual reality kan lokke flere unge til naturvidenskab Virtual reality kan lokke flere unge til naturvidenskab Næste artikel Fremtidens børn betaler med kort Fremtidens børn betaler med kort
Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

I et helt årti har Copenhagen Fashion Summit været modeindustriens eget internationale klimatopmøde. Men det har ikke for alvor gjort tøjbranchen mere bæredygtig, lyder kritikken fra en lang række forskere, som beskylder organisationen for greenwashing. Forskerne ser kun én vej frem: Færre varer af bedre kvalitet.

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

En af klodens største klimasyndere er stort set gået under radaren, når politikerne taler grønne afgifter og regulering. Men nu er alle Mette Frederiksens støttepartier klar til at bruge afgifter til at sætte en bremse på tøjforbruget.

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality åbner for vanskeligt tilgængelige oplevelser

Virtual reality er stadig en teknologi, der kæmper for at finde sin plads i dagligdagen.

Det er især tre anvendelser, der driver den professionelle brug af VR: Træning af medarbejdere, salg og demonstrationer af udstyr og brugen af VR-oplevelser som terapi.

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Ny lov forringer beskyttelse mod bagvaskelse på Facebook

Jurister kritiserer ny lovgivning for at lade erhvervsfolk og privatpersoner i stikken, hvis de udsættes for falske påstande på Facebook. Anonyme injurier på de sociale medier er nemlig ikke længere en sag for politiet – medmindre de skader en politiker eller er særligt alvorligt strafbare.

Robotterne der leder lederne

Robotterne der leder lederne

Flere virksomheder bruger kunstigt intelligente apps, der hjælper nye chefer med påmindelser og tip til at skabe velfungerende arbejdspladser.

Danske startups skal turde at drømme stort

Danske startups skal turde at drømme stort

I 2019 kommer vi til at se nogle af de største børstnoteringer i Silicon Valleys historie –  ikke mindst Uber og Airbnb.  Tech startups byder stadig på et stort vækstpotentiale, og det potentiale skal også danske startups turde at gå efter.  Det er hårdt arbejde, men gevinsten kan være enorm. 

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Da Dong (næsten) blev overhalet af den grønne omstilling

Det er svært at finde bedre eksempler på radikal omstilling af en stor virksomhed end den, der på ti år forvandlede Dong fra et nationalt dansk energiselskab baseret på olie, gas og kul til Ørsted, en international kæmpe inden for vedvarende energi. Strategisk chef i Ørsted, Jakob Askou Bøss, fortæller i dette interview om vejen dertil.

Snart kan du swipe dig til en bæredygtig pension

Snart kan du swipe dig til en bæredygtig pension

Den danske startup Matter Pension vil gøre det let for den enkelte at bruge pensionen til at påvirke verden i en mere bæredygtig retning. “Man skal kunne se på sin pension, hvor meget grøn energi, man har været med til at producere,” siger den unge stifter, Niels Fibæk Jensen.

I Japan brainstormer man ikke på møderne

I Japan brainstormer man ikke på møderne

KOMMENTAR: Mit firma blev for snart fem år siden opkøbt af japanske Canon. Vi er stadig en virksomhed dybt forankret i vores oprindelige skandinaviske værdier, men vi har lært meget. Og håbet er, at vi også kan lære japanerne noget.

"Jeg opsøger ikke kolbøtter. Det virker mere, som om de opsøger mig"

Historien om Erick Thürmer er ikke nødvendigvis en succeshistorie. Det er alt for tidligt at sige. Det er snarere historien om en perlerække af kolbøtter, som Thürmer har været igennem på sin mission for at revolutionere den danske fremstillingsindustri. I dag er han landet på benene, men der går næppe så længe, før han springer videre – igen.

Fire ting vi har lært som startup i Silicon Valley

Fire ting vi har lært som startup i Silicon Valley

Hvad er det, der trækker danskere med gode ideer til Californiens superinkubator i Silicon Valley? To danske iværksættere fortæller her, hvorfor de rejste fra Danmark, og hvad der skal til for at slå igennem i den amerikanske tech-dal. 

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Vi er ved at drukne i plastik, men lovgivningen og nye måder at bruge emballage på er så småt på vej.
I Silicon Valley holder Mozilla-fonden den etiske fane højt.

Vi bruger afsindigt meget plastik

Vi bruger afsindigt meget plastik

Pludselig hader vi plastik. På få år er der kommet langt større bevidsthed om, at vores plastikaffald havner i maven på fisk og fugle eller i gigantiske plastik-øer i verdenshavene. Alligevel vokser forbruget støt. Det arbejder politikere, erhvervsfolk og civilsamfundet på at ændre.

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Dansk Affaldsminimering sorterer, renser og tørrer plastik fra danske husholdninger på deres anlæg i Langå uden for Randers. Virksomheden giver plastikken nyt liv ved at smelte den om, så den kan sælges videre til producenter.

Nu ruller den cirkulære økonomi

Nu ruller den cirkulære økonomi

Ny lovgivning fra både Folketinget og EU presser på for mere fokus på reparationer og genanvendelse af materialer. Produkter og forretningsmodeller, der bygger på de samme principper, vælter frem. Den cirkulære økonomi er en ide, hvis tid er kommet.

Brød bliver til øl bliver til brød

Brød bliver til øl bliver til brød

Det økologiske bageri Jalm&B har sammen med Carlsbergs bryggeri Jacobsen indgået en industriel symbiose, hvor de aftager hinandens restprodukter til at bage brød og brygge øl.