Dansk venture: Vi kunne fordoble væksten

For hver 17.000 nye virksomheder, der skabes i Danmark, bliver kun de 200 til vækstvirksomheder. En af dem, der har knækketkoden til vækst er designvirksomheden Copenhagen Room. Stifter og administrerende direktør Jacob Andersen har aldrig haft problemer med at skaffe den fornødne vækstkapital. Han bruger sin erfaring fra private equity-miljøet og plejer omhyggeligt sine investorer. Copenhagen Room deler sine tip om at fange væksten.

Danske iværksættere skaber mere vækstpotente virksomheder og af højere kvalitet, end det længe er set. Og der er langt flere af dem, end vi tidligere har været begunstiget af i Danmark. Så opmuntrende lyder tonerne fra den danske venturebranche på spørgsmålet om, hvordan det danske vækstlag af virksomheder tager sig ud anno 2014.

De danske vækstvitaminer findes i alle brancher: fra landbruget og udviklingen af de første ingredienser, til fremtidens blockbustermedicin og sociale netværksløsninger, der når ud til millioner af brugere via internettet.

Især den sidste kategori dækker over en global megatrend, hvor Danmark står stærkt. Det vidner danskudviklede Trustpilot om – som en af de seneste og største succeser i den kategori. Selskabet sælger ingen fysiske produkter, men er en afgørende faktor i det økosystem, som al nethandel bygger på: troværdighed og tillid. Selskabet har for nylig rejst risikovillig venturekapital for 137 millioner kr. Pengene skal bruges til at komme ind på det amerikanske marked. Trustpilot blev etableret i 2007 og har siden etableringen rejst for en kvart milliard kroner i venturekapital. Dette er i dag omsat til 160 arbejdspladser. Ifølge selskabets lange liste over ledige job er yderligere 23 på vej.

Login