Dansk virksomhed: Stigende politisk interesse for SoMe-data

Sagen om muligt misbrug af 50 millioner Facebook-brugeres personlige oplysninger til kampagner for Donald Trump og Brexit har fået politikere til at efterlyse klarere regler for dataetik. Samtidig er der en stigende interesse for social medie-data fra netop politiske partier og organisationer, fortæller danske Falcon.io, der specialiserer sig i området.

Mikael Lemberg, produktchef i den danske softwarevirksomhed Falcon.io, har førstehåndserfaring med brug af data i dansk politik.

For 10 år siden, i perioden 2007 til 2009, sad han i Hillerød Byråd, valgt for Socialdemokratiet. For at skabe den mest effektive valgkamp op til kommunalvalget i 2009 købte partiet dataydelser fra en virksomhed, der kunne fortælle noget om befolkningen og demografien i lokalområdet.

Virksomheden kunne via offentlige data fortælle noget om den generelle alder, indkomst, uddannelse og arbejdsmarkedstilknytning i forskellige boligområder i byen. De data kunne partiet så bruge til at finde de rigtige byrådskandidater til at dele foldere ud i de forskellige bydele op til kommunalvalget.

I et område med overvægt af arbejdere måtte kandidaten, der bankede på døren, gerne være en håndværker, som kunne tale ind i smedens hjerte. I et område med lidt mere velpolstrede funktionærer måtte kandidaten gerne være en akademiker, som kontorfolkene kunne spejle sig i.

”Data har nærmest altid været et vigtigt element i dansk politik. I Staunings tid kom data via mavefornemmelser. For ti år siden blev de indhentet på gammeldags maner ved manuelt at indhente og bearbejde data fra officielle kanaler. I dag hentes data lynhurtigt fra platforme, der scanner de sociale medier for trends og udviklinger,” fortæller Mikael Lemberg.

Data i realtid

Data er blevet big business for politiske partier, ngo-organisationer og virksomheder overalt i verden – ikke mindst i Danmark. Og det er især data fra de sociale medier, som er attraktive for kunderne fordi de kan fortælle noget om udviklingen her og nu – i realtid.

”Vores platform kan fortælle politikerne, hvad der rører sig lige nu, om en sag er ved at udvikle sig i en positiv eller negativ retning. Det kan politikerne lynhurtigt reagere på i deres kommunikation, og dermed kan de måske tage dårlige sager i opløbet,” fortæller Mikael Lemberg, der har mange politiske partier og ngo-organisationer som kunder i Falcon.io.

Falcon.io er et af de danske firmaer, der har udviklet dataværktøjer, som virksomheder, organisationer og politikere kan bruge i deres markedsføring. Virksomheden har haft vokseværk de seneste seks år og har i dag omkring 250 medarbejdere i seks lande.

Falcon.io leverer deres social media-platform og deres værktøjer til hele verden, men det er kunderne, der bestemmer, hvordan værktøjerne bruges.

”Vi hjælper med oplæring, men vi yder som sådan ingen konsulentydelse i forbindelse med vores produkt,” siger Mikkel Plæhn, der er Director of Growth Marketing i Falcon.io.

Han vil ikke ud med, hvilke politikere eller partier i Danmark, der lige nu, godt et år før folketingsvalget, er kunder hos virksomheden.

”De fleste kunder er forsat store virksomheder, men der er en stigende interesse fra politisk og organisationsmæssig side. Vi leverer et værktøj, som både virksomheder, politikere og organisationer kan bruge til at effektivisere deres markedsføring,” siger Mikkel Plæhn.

Og værktøjerne bliver flittigt brugt i bestræbelserne på at vinde markedsandele, hvad enten det handler om øl eller politiske budskaber.

”I modsætning til Cambridge Analytica er vi certificerede i vores samarbejde med de sociale medier som Twitter, Facebook, Instagram og LinkedIn. Dermed bevæger vi os inden for rammerne af de etiske og lovlige retningslinjer, der eksisterer i disse virksomheder, og vores kunder kan være sikre på, at vores platform ikke bevæger sig ud på ulovlig grund i vores søgninger og leverancer af data,” Mikael Lemberg.

Facebook i søgelyset

Skandalesagen om det private britiske konsulentfirma Cambridge Analyticas påståede misbrug af 50 millioner Facebook-brugeres private oplysninger viser noget om værdien af data i dag.

Cambridge Analytica har tætte forbindelser til Trump-administrationen og den amerikanske højrefløj. Britiske og amerikanske medier har afsløret, at firmaet i 2014 – sandsynligvis ulovligt – har misbrugt 50 millioner Facebook-brugeres personlige profiler til at lave markedsføring for Trump i valgkampen op til præsidentvalget i 2016.

Whistlebloweren, Christopher Wylie, der arbejdede for Cambridge Analytica indtil 2014, har desuden fortalt, hvordan firmaet brugte beskidte trick til at servicere deres kunders ønsker.

Det handler om alt fra afpresning til brug af falske id-papirer og brug af honeytraps i form af sexarbejdere. Alt sammen iscenesat af virksomhedens topchef, Alexander Nix, der tirsdag aften blev suspenderet med øjeblikkelig virkning.

Sagen har også kastet en skygge over Facebook, der har fået barberet næsten 300 milliarder kroner af markedsværdien, siden skandalesagen begyndte at rulle i starten af ugen. Politikere og omverdenen stiller spørgsmål ved, om brugerne kan have tillid til Facebooks sikkerhedsforanstaltninger, når så mange millioner brugeres information på denne måde tilsyneladende er kommet i de forkerte hænder.

Facebooks grundlægger og ejer, Mark Zuckerberg, er indledningsvist blevet kritiseret for ikke at kommentere sagen. Han har siden lagt en post på sin Facebookprofil, som gør rede for, hvordan brugernes data er kommet i hænderne på Cambridge Analytica, og hvordan Facebook vil minimere risikoen for den slags misbrug fremover.

Og i et interview med CNN uddyber han:

”Det her var et kæmpe brud på tilliden, og jeg er rigtig ked af, at det er sket. Vi har et grundlæggende ansvar for at beskytte folks data, og hvis vi ikke kan gøre det, så fortjener vi ikke at have muligheden for betjene folk,” siger Mark Zuckerberg til CNN, og understreger, at virksomheden nu vil gå alle dataadgange efter i sømmene.

”Vi skal sikre, at der ikke er flere ’Cambridge Analytica’ eller andre, som misbruger adgangen til data, derude. Så vi går nu i gang med at undersøge enhver app, som har haft adgang til store mængder information, før vi lukkede ned for det. Og hvis vi opdager nogen mistænkelig aktivitet, så foretager vi en fuld undersøgelse for at sikre, at ingen misbruger data. Det er det ansvar vi har over for brugerne,” siger Zuckerberg.

Grænser for data

Mikkel Flyverbom, professor i kommunikation og digital tranformation på CBS, udtalte for nylig til MM Next, at der nu skal sættes grænser for tech-giganter som Facebook og Google, som er blevet ekstremt magtfulde og dominerer samfundsudviklingen.

I gårsdagens udgave af Kristeligt Dagblad underbygger han sin holdning med henvisning til skandalesagen:

”Uden helt at have forstået det ser vi opblomstringen af helt nye forretningsmodeller og økonomier eller former for kapitalisme, som tager udgangspunkt i at skabe værdi ud af digitale spor. Men der er en kæmpe underskov af aktører, der bruger de teknikker til at undergrave demokratiske processer og skabe vrangforestillinger hos folk gennem misinformation. Dataene er sluppet ud af hænderne på dem, der kontrollerede det i starten. Det bliver derfor tiltagende vigtigere at finde ud af, hvordan vi sætter etiske rammer,” siger han til bladet.

Mikael Lemberg og Mikkel Plæhn fra Falcon.io understreger, at deres virksomhed holder sig på måtten, både når det gælder lovligheden af deres social media-platform, og når det gælder etikken, som den er formuleret hos tech-giganterne, og som den bliver italesat i samfundet.

”Det er jo ikke nyt, at politikere forsøger at kommunikere bedst muligt til forskellige grupper af mennesker. Vores værktøjer gør det blot langt hurtigere og nemmere og mere præcist at kunne formulere budskaber, der rammer målgruppen på den rigtige måde. Det sker helt lovligt og etisk forsvarligt,” siger Mikael Lemberg.

”Der, hvor jeg ser en trussel mod demokratiet, er, hvis politikerne begynder at ændre deres holdninger efter, hvad de mange data kan vise om vælgernes holdninger. Hvis politikerne først begynder at indtage synspunkter efter, hvad vælgerne ifølge de mange data mener, så bliver det vendt på hovedet. Politikere skal have en holdning og så argumentere for den over for vælgerne og håbe på, at man via argumenter kan få vælgerne med på holdningen. I den retning er det jo fint at bruge data til at kunne målrette denne kommunikation, og sådan foregår det også efter min overbevisning i dag i langt de fleste tilfælde i dansk politik,” siger Mikael Lemberg.

Forrige artikel Erhvervsledere uenige om robotters betydning for fremtidens arbejde Erhvervsledere uenige om robotters betydning for fremtidens arbejde Næste artikel Epigenetik er genernes styresystem Epigenetik er genernes styresystem
Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.