Dansk virksomhed: Stigende politisk interesse for SoMe-data

Sagen om muligt misbrug af 50 millioner Facebook-brugeres personlige oplysninger til kampagner for Donald Trump og Brexit har fået politikere til at efterlyse klarere regler for dataetik. Samtidig er der en stigende interesse for social medie-data fra netop politiske partier og organisationer, fortæller danske Falcon.io, der specialiserer sig i området.

Mikael Lemberg, produktchef i den danske softwarevirksomhed Falcon.io, har førstehåndserfaring med brug af data i dansk politik.

For 10 år siden, i perioden 2007 til 2009, sad han i Hillerød Byråd, valgt for Socialdemokratiet. For at skabe den mest effektive valgkamp op til kommunalvalget i 2009 købte partiet dataydelser fra en virksomhed, der kunne fortælle noget om befolkningen og demografien i lokalområdet.

Virksomheden kunne via offentlige data fortælle noget om den generelle alder, indkomst, uddannelse og arbejdsmarkedstilknytning i forskellige boligområder i byen. De data kunne partiet så bruge til at finde de rigtige byrådskandidater til at dele foldere ud i de forskellige bydele op til kommunalvalget.

I et område med overvægt af arbejdere måtte kandidaten, der bankede på døren, gerne være en håndværker, som kunne tale ind i smedens hjerte. I et område med lidt mere velpolstrede funktionærer måtte kandidaten gerne være en akademiker, som kontorfolkene kunne spejle sig i.

”Data har nærmest altid været et vigtigt element i dansk politik. I Staunings tid kom data via mavefornemmelser. For ti år siden blev de indhentet på gammeldags maner ved manuelt at indhente og bearbejde data fra officielle kanaler. I dag hentes data lynhurtigt fra platforme, der scanner de sociale medier for trends og udviklinger,” fortæller Mikael Lemberg.

Data i realtid

Data er blevet big business for politiske partier, ngo-organisationer og virksomheder overalt i verden – ikke mindst i Danmark. Og det er især data fra de sociale medier, som er attraktive for kunderne fordi de kan fortælle noget om udviklingen her og nu – i realtid.

”Vores platform kan fortælle politikerne, hvad der rører sig lige nu, om en sag er ved at udvikle sig i en positiv eller negativ retning. Det kan politikerne lynhurtigt reagere på i deres kommunikation, og dermed kan de måske tage dårlige sager i opløbet,” fortæller Mikael Lemberg, der har mange politiske partier og ngo-organisationer som kunder i Falcon.io.

Falcon.io er et af de danske firmaer, der har udviklet dataværktøjer, som virksomheder, organisationer og politikere kan bruge i deres markedsføring. Virksomheden har haft vokseværk de seneste seks år og har i dag omkring 250 medarbejdere i seks lande.

Falcon.io leverer deres social media-platform og deres værktøjer til hele verden, men det er kunderne, der bestemmer, hvordan værktøjerne bruges.

”Vi hjælper med oplæring, men vi yder som sådan ingen konsulentydelse i forbindelse med vores produkt,” siger Mikkel Plæhn, der er Director of Growth Marketing i Falcon.io.

Han vil ikke ud med, hvilke politikere eller partier i Danmark, der lige nu, godt et år før folketingsvalget, er kunder hos virksomheden.

”De fleste kunder er forsat store virksomheder, men der er en stigende interesse fra politisk og organisationsmæssig side. Vi leverer et værktøj, som både virksomheder, politikere og organisationer kan bruge til at effektivisere deres markedsføring,” siger Mikkel Plæhn.

Og værktøjerne bliver flittigt brugt i bestræbelserne på at vinde markedsandele, hvad enten det handler om øl eller politiske budskaber.

”I modsætning til Cambridge Analytica er vi certificerede i vores samarbejde med de sociale medier som Twitter, Facebook, Instagram og LinkedIn. Dermed bevæger vi os inden for rammerne af de etiske og lovlige retningslinjer, der eksisterer i disse virksomheder, og vores kunder kan være sikre på, at vores platform ikke bevæger sig ud på ulovlig grund i vores søgninger og leverancer af data,” Mikael Lemberg.

Facebook i søgelyset

Skandalesagen om det private britiske konsulentfirma Cambridge Analyticas påståede misbrug af 50 millioner Facebook-brugeres private oplysninger viser noget om værdien af data i dag.

Cambridge Analytica har tætte forbindelser til Trump-administrationen og den amerikanske højrefløj. Britiske og amerikanske medier har afsløret, at firmaet i 2014 – sandsynligvis ulovligt – har misbrugt 50 millioner Facebook-brugeres personlige profiler til at lave markedsføring for Trump i valgkampen op til præsidentvalget i 2016.

Whistlebloweren, Christopher Wylie, der arbejdede for Cambridge Analytica indtil 2014, har desuden fortalt, hvordan firmaet brugte beskidte trick til at servicere deres kunders ønsker.

Det handler om alt fra afpresning til brug af falske id-papirer og brug af honeytraps i form af sexarbejdere. Alt sammen iscenesat af virksomhedens topchef, Alexander Nix, der tirsdag aften blev suspenderet med øjeblikkelig virkning.

Sagen har også kastet en skygge over Facebook, der har fået barberet næsten 300 milliarder kroner af markedsværdien, siden skandalesagen begyndte at rulle i starten af ugen. Politikere og omverdenen stiller spørgsmål ved, om brugerne kan have tillid til Facebooks sikkerhedsforanstaltninger, når så mange millioner brugeres information på denne måde tilsyneladende er kommet i de forkerte hænder.

Facebooks grundlægger og ejer, Mark Zuckerberg, er indledningsvist blevet kritiseret for ikke at kommentere sagen. Han har siden lagt en post på sin Facebookprofil, som gør rede for, hvordan brugernes data er kommet i hænderne på Cambridge Analytica, og hvordan Facebook vil minimere risikoen for den slags misbrug fremover.

Og i et interview med CNN uddyber han:

”Det her var et kæmpe brud på tilliden, og jeg er rigtig ked af, at det er sket. Vi har et grundlæggende ansvar for at beskytte folks data, og hvis vi ikke kan gøre det, så fortjener vi ikke at have muligheden for betjene folk,” siger Mark Zuckerberg til CNN, og understreger, at virksomheden nu vil gå alle dataadgange efter i sømmene.

”Vi skal sikre, at der ikke er flere ’Cambridge Analytica’ eller andre, som misbruger adgangen til data, derude. Så vi går nu i gang med at undersøge enhver app, som har haft adgang til store mængder information, før vi lukkede ned for det. Og hvis vi opdager nogen mistænkelig aktivitet, så foretager vi en fuld undersøgelse for at sikre, at ingen misbruger data. Det er det ansvar vi har over for brugerne,” siger Zuckerberg.

Grænser for data

Mikkel Flyverbom, professor i kommunikation og digital tranformation på CBS, udtalte for nylig til MM Next, at der nu skal sættes grænser for tech-giganter som Facebook og Google, som er blevet ekstremt magtfulde og dominerer samfundsudviklingen.

I gårsdagens udgave af Kristeligt Dagblad underbygger han sin holdning med henvisning til skandalesagen:

”Uden helt at have forstået det ser vi opblomstringen af helt nye forretningsmodeller og økonomier eller former for kapitalisme, som tager udgangspunkt i at skabe værdi ud af digitale spor. Men der er en kæmpe underskov af aktører, der bruger de teknikker til at undergrave demokratiske processer og skabe vrangforestillinger hos folk gennem misinformation. Dataene er sluppet ud af hænderne på dem, der kontrollerede det i starten. Det bliver derfor tiltagende vigtigere at finde ud af, hvordan vi sætter etiske rammer,” siger han til bladet.

Mikael Lemberg og Mikkel Plæhn fra Falcon.io understreger, at deres virksomhed holder sig på måtten, både når det gælder lovligheden af deres social media-platform, og når det gælder etikken, som den er formuleret hos tech-giganterne, og som den bliver italesat i samfundet.

”Det er jo ikke nyt, at politikere forsøger at kommunikere bedst muligt til forskellige grupper af mennesker. Vores værktøjer gør det blot langt hurtigere og nemmere og mere præcist at kunne formulere budskaber, der rammer målgruppen på den rigtige måde. Det sker helt lovligt og etisk forsvarligt,” siger Mikael Lemberg.

”Der, hvor jeg ser en trussel mod demokratiet, er, hvis politikerne begynder at ændre deres holdninger efter, hvad de mange data kan vise om vælgernes holdninger. Hvis politikerne først begynder at indtage synspunkter efter, hvad vælgerne ifølge de mange data mener, så bliver det vendt på hovedet. Politikere skal have en holdning og så argumentere for den over for vælgerne og håbe på, at man via argumenter kan få vælgerne med på holdningen. I den retning er det jo fint at bruge data til at kunne målrette denne kommunikation, og sådan foregår det også efter min overbevisning i dag i langt de fleste tilfælde i dansk politik,” siger Mikael Lemberg.

Forrige artikel Erhvervsledere uenige om robotters betydning for fremtidens arbejde Erhvervsledere uenige om robotters betydning for fremtidens arbejde Næste artikel Epigenetik er genernes styresystem Epigenetik er genernes styresystem
Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

Virksomheder udnytter din dopaminhungrende hjerne

En gren af adfærdsdesign handler om at skabe vaner hos brugeren. Når det virker, kan det skabe en langt stærkere forbindelse mellem virksomhed og kunde. Men effekten kan også være så stærk, at det nærmer sig afhængighed.

Indiens landbrug skal digitaliseres

Indiens landbrug skal digitaliseres

Indiske småbønder kunne have gavn af højteknologi som droner og kunstig intelligens, og danske forskere og virksomheder kan være med at til at bringe digitalisering helt ud på markerne.

Overblik: Opgøret med det rationelle menneske

Overblik: Opgøret med det rationelle menneske

Nudging bruger psykologisk indsigter til påvirke vores adfærd. Det er effektivt, men hvor går grænsen til at det er manipulation?
Azeem Azhar, internationalt kendt kommentator, diskuterer de helt store digitale perspektiver for fremtiden med den danske tech-ambassadør

Det offentlige føjer psykologiske tricks til værktøjskassen

Det offentlige føjer psykologiske tricks til værktøjskassen

Forestillingen om den rationelle borger er på vej ud hos offentlige myndigheder, som i stigende grad anvender adfærdsdesign, også kaldet nudging, til at påvirke vores valg i retning af vores eget eller samfundets bedste. Men grænsen mellem et kærligt puf og manipulation kan være hårfin.

Sådan spiller nudging på vores irrationelle sider

Sådan spiller nudging på vores irrationelle sider

Adfærdspsykologerne har samlet en værktøjskasse med psykologiske mekanismer, som kan anvendes til at påvirke folks handlinger. Det er virkemidler, der kan have stor indflydelse på, hvilke beslutninger vi tager, uden at vi er klar over det.

Vi har endnu ikke haft vores digitale Titanic moment

Vi har endnu ikke haft vores digitale Titanic moment

Azeem Azhar udgiver det meget anbefalelsesværdige ugentlige nyhedsbrev Exponential View. Han har i mange år kommunikeret omkring den digitale teknologis frontløbere, som international kommentator, konsulent og investor.

44 procent stemte elektronisk ved Estlands valg

44 procent stemte elektronisk ved Estlands valg

Ved de sidste ti valg i Estland har det været muligt at afgive sin stemme elektronisk fra sin computer. Ved valget i søndags benyttede næsten halvdelen af vælgerne sig af muligheden.

USA's politiske komet har en radikal grøn plan

USA's politiske komet har en radikal grøn plan

Moderate miljøorganisationer og demokratiske seniorpolitikere lægger luft til den plan for USA's grønne omstilling, The Green New Deal, som den nye unge stjerne i amerikansk politik, demokraten Alexandria Ocasio-Cortez, netop har fremlagt.

Gadget-video galore

Gadget-video galore

Vi er dykket ned i strømmen af videoer om de nyeste gadgets og har udvalgt tre klip, der giver et godt indblik i noget af det mest spændende grej.

Skal dine børn også undervises af en kinesisk startup?

Skal dine børn også undervises af en kinesisk startup?

60.000 lærere i USA og Canada underviser kinesiske børn i at tale engelsk via internettet. VIPKid er ét eksempel på en bølge af kinesiske 'Ed-Tech'-virksomheder, der i øjeblikket vokser hastigt og investerer voldsomt i avanceret teknologi til at forbedre digital undervisning. 

Forskellene i folks tillid til systemet vokser

Forskellene i folks tillid til systemet vokser

Den vigtigste årlige undersøgelse af tillid viser, at der overalt i verden bliver stadig større afstand mellem en relativt tillidsfuld 'informeret' del af befolkningen og 'masserne', som er langt mere mistroiske over for regeringer og medier.

Overblik: Internettets to parallelle universer

Overblik: Internettets to parallelle universer

Der findes et andet internet, der er lige så stort og avanceret som det, der er domineret af Google, Facebook og Amazon. Det er kinesisk. I Silicon Valley vokser det frem med online-uddannelsesplatforme, der kan afhjælpe behovet for livslang læring.