Danske butikker kan lære af Kinas new retail

I Kina anvendes data fra onlineshopping til at give kunderne en mere personligt tilpasset shoppingoplevelse i de fysiske butikker. Dansk detailhandel kommer også til at tage new retail til sig, forudser Sarah Chu, der er tidligere marketingchef for Ecco Sko i Kina.

I en web-butik kan man følge den enkelte kundes vej i detaljer. Alt registreres digitalt, lige fra kunden begynder at søge på varen og sammenligner den med andre produkter, til kunden lægger varen i indkøbskurven og endelig bestiller og betaler – også selv om det foregår over flere dage og mange besøg på websitet. En kunde, der handler online, er aldrig en fremmed, og hver gang vedkommende klikker forbi, lærer butikken mere om kunden.

Til sammenligning er det langt sværere at følge kunderne i den fysiske butik. Her kan man selvfølgelig registrere antal besøgende og følge med i, hvilke varer der sælger, men man kan ikke på samme måde som ved onlinehandel følge med i hvert eneste lille skridt på kundens rejse frem mod købet. Men fremover vil de samme kundeinformationer i stigende grad være til rådighed både online og offline. Butikkerne vil vide mere om kunden, og kunden vil vide mere om varen. 

Sammensmeltningen af e-handel og fysiske butikker går under betegnelsen new retail. Endnu har vi herhjemme ikke set en særlig aktiv brug af kundedata til at ændre indkøbsoplevelsen, men man kan få et kraftigt fingerpeg om, hvad vej det går, ved at se på dagligvarehandlen i Kina, der formentlig er det marked, hvor new retail er slået mest igennem.

Login