Danske elever udskifter bøger med 3D-printere

Udviklingslaboratorier med 3D-printere og laserteknologi er på vej ind i den danske folkeskole som del af et ambitiøst forskningsprojekt. De såkaldte fablabs skal forvandle de danske skoleelever fra passive forbrugere til aktive medudviklere af nye digitale produkter. Det kan bidrage til at styrke Danmark som fremtidig industrination, lyder budskabet fra Industriens Fond, der har skudt 3 millioner kr. i projektet.

Tusindvis af elever i Aarhus, Vejle og Silkeborg skal forberede sig på en noget anderledes skoledag, hvor klasselokalet er erstattet af et værksted med 3D-printer, laserskærer og programmeringsværktøjer.

De tre kommuner deltager i et nyt forskningsprojekt, der netop har modtaget 3 millioner kr. fra Industriens Fond. Omdrejningspunktet er konceptet FabLab@School, hvor skoleelever benytter nye teknologier som en central del af undervisningen. Formålet er ikke, at alle skoleelever skal være ingeniører eller serieentreprenører. Men det at få gode ideer og omsætte dem til konkrete produkter eller processer skal gøres til et naturligt omdrejningspunkt for undervisningen.

”Stort set alle forskere inden for læring peger på design og innovation som en af det 21. århundredes vigtigste kompetencer på linje med at kunne læse, skrive og regne. Men det kræver, at vi underviser på en måde, der motiverer eleverne til at bruge deres viden på en langt mere aktiv måde,” siger Ole Sejer Iversen, professor på Aarhus Universitet og initiativtager til forskningsprojektet, der frem mod 2017 skal være med til at afdække, hvordan man får mest ud af at bruge fablabs i undervisningen.

Login