Danske startups skal turde at drømme stort

I 2019 kommer vi til at se nogle af de største børstnoteringer i Silicon Valleys historie –  ikke mindst Uber og Airbnb.  Tech startups byder stadig på et stort vækstpotentiale, og det potentiale skal også danske startups turde at gå efter.  Det er hårdt arbejde, men gevinsten kan være enorm. 

Af Karsten Nørgaard, Senior Commercial Advisor, Innovation Centre Denmark, Silicon Valley

Et par luftmadrasser på stuegulvet, gratis Wifi og frisklavet morgenmad serveret. Sådan lød opskriften på det, der var en hurtig måde at tjene penge på for to unge fyre i San Francisco tilbage i 2007. De kaldte ideen for  ‘Air Bed and Breakfast.’

Efter et års hårdt arbejde og tre forsøg på at lancere deres nye site, havde de dog stadig kun tre kunder på siden. Gælden nåede op på 25.000 dollars, før forretningen begyndte at rulle.

I dag er den lille startup vurderet til at være mere end 30 mia. dollars værd, nu er den klar til at gå på det amerikanske børsmarked i år.

Historien er selvfølgelig om Airbnb, den digitale udlejningsplatform, som de fleste enten har hørt om eller brugt. Platformen er i dag nået op på over 150 millioner brugere verden over.

Siden opstarten har Airbnb fået 4.4 mia. USD i investeringer - og det efterlader naturligvis nogle investorer med en grim smag i munden over, at de valgte at sige nej til de to iværksættere, da de kom med deres skøre idé med luftmadrasser.

Airbnb er ikke alene om at præstere den form for eventyrlig vækst, der gør dem til en ”unicorn”, som man kalder private eller offentlige selskaber, der er værdisat til 1 mia. USD eller mere.

I år ser det ud til at seks af Silicon Valleys ”unicorns” bliver børsnoteret:
Pinterest, Cloudflare, Airbnb, Slack, Zoom og Uber. Sidstnævnte med en potentiel værdiansættelse på 90. mia. dollars, mens vi tidligere på året også så Ubers konkurrent Lyft gå på børsen med en værdiansættelse på op til 23 mia. dollars.

Men hvordan går man fra at være en idé og et par iværksættere, der arbejder i en garage, til at være ejere af en af de største tech virksomheder i nyere tid?

Foruden deres tårnhøje og imponerende værdiansættelse har disse virksomheder allesammen følgende tilfælles: De startede med en flygtig idé, Silicon Valleys meget stærke økosystem og netværk af verdens største venture kapitalfonde.

Men efter vores mening er den vigtigste fællesnævner for dem alle, at de turde drømme stort og tænke ud af boksen.

Danske startups har gode muligheder for få stor succes – men det kræver, at de tør drømme lige så stort og komme ud af “garagen.” Og det kniber det desværre ofte med.

Vi ser en tendens til, at danske startups ikke satser større, ikke går efter den store investering og ikke stiler nok efter at blive den næste tech-unicorn.

Der eksisterer allerede danske startups, som har klaret det exceptionelt, og som er til stor inspiration.

Zendesk, som leverer software til kundeservice, er et godt eksempel på en dansk startup, der formåede at flytte deres daværende lille forretning til San Francisco i 2009, efter de fik deres første store investeringer fra Benchmark Capital and Charles River Ventures.

En af Zendesks første kunder var Twitter (som dengang var en lille startup og havde 15 ansatte) og herfra gik det hastigt fremad. I 2012 havde den danske startup yderligere 86 mio. USD i investeringer og man begyndte at lege med tanken om at gå på børsen og blive til en offentlig virksomhed.

Det skete så i 2014 med en værdiansættelse på 1 mia. USD. Zendesk har i dag mere end 2.000 ansatte og opererer i 160 lande verden over og dermed et stjerneeksempel på en dansk unicorn tech-virksomhed.

Og hvorfor skal vi ikke have flere danske unicorns som Zendesk?

På papiret er Danmark et af de stærkeste lande inden for entreprenørskab. Vi har et veludrustet uddannelsessystem, vi er blandt de mest innovative og højst digitaliserede lande i verden, og vi har masser af kreative virksomheder, der leverer bæredygtige løsninger på mange af verdens udfordringer og har gode samarbejdsgener.

Ifølge The Global Entrepreneurship and Development Institute, som rangerer lande efter, hvor iværksætter-venlige de er, er Danmark nr. seks globalt og nr. tre på europalisten.

Så mulighederne er gode for danske startups. Men de skal turde at gribe chancen og have ambitioner om at indtage verden med netop deres løsning. Hvorfor ikke?

Innovation Centre Denmark hjælper bl.a. startups med at få et godt kendskab til økosystemet i Silicon Valley og hjælper med kontakter gennem vores startup-program SCALEit.

Det næste SCALEit program gennemføres i forsommeren, hvor et hold af startups kommer til Silicon Valley til en uges workshops og møder. Interesserede startups kan komme til det orienterende møde den 15. maj i København.  

Læs mere her.

 


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu