De gamle butikker skal igen genopfinde sig selv 

Med stemmestyring af nettet bliver det langt lettere at handle døgnet rundt. ”Vi kommer i princippet til at shoppe hele tiden,” forudser Dorte Wimmer, direktør i Retail Institute Scandinavia.

Det lyder som en gammel traver, når man nævner, at detailhandlen nu skal genopfinde sig selv – igen igen. For historien om, hvordan de gammeldags butikker i gadebilledet bliver presset af e-handel, er kun taget til i styrke i de seneste år. Alene i 2016 voksede den danske e-handel med 16 pct. til 101 mia. kr., hvoraf 32 mia. kr. endte i udenlandske netbutikker. Det viser tal fra den årlige e-handelsanalyse fra brancheforeningen FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

I de kommende år vil det pres kun blive intensiveret som følge af udviklingen inden for stemmestyret computing. I dag kan forbrugerne via virtuelle assistenter som f.eks. Amazons Alexa allerede stemmestyre alskens apparater og tale direkte til internettet. Det indebærer bl.a. en langt lettere adgang til at handle på nettet, og den udvikling vil medføre et kulturelt skred i måden, vi shopper på.

Det vurderer Dorte Wimmer, direktør i Retail Institute Scandinavia, hvor hun beskæftiger sig med detailhandel, trends og forbrugeradfærd.

Login