De små kan lære de store om big data

Digitaliseringen og udviklingen i computerkraft skaber enorme datamængder, og vi har aldrig vidst så meget om hinanden og verden som nu. Mange virksomheder har imidlertid svært ved at kapitalisere på egne data, men det kan samarbejde med startups lave om på.

Aktuelt genereres der hver dag 2,5 kvintillioner data. Det er et tal med 30 nuller – for de fleste er det umuligt at forholde sig til.

Med mere end tre milliarder globale brugere på internettet er tilvæksten ovenikøbet enorm. 90 pct. af verdens data er skabt i løbet af de seneste 2 år, globalt vises der hvert eneste minut mere end 4 mio. YouTube-videoer, der sendes mere end 15 mio. sms’er, der køres 45.787 Uber-ture, og der gennemføres mere end 3,6 mio. søgninger via Google.

De store datamængder og computerkraften til at behandle dem gør, at vi kan udnytte mulighederne i maskinlæring og kunstig intelligens i et helt nyt omfang. Computere kan trænes til at se mønstre og sammenhænge, vi ikke anede fandtes, og fodret med stadigt flere data bliver maskinerne stadigt klogere.

Supermarkedskæden Woolworths i Australien lærte at anvende sine data om detailhandelsmønstre på tværs af databaser, og maskinerne opdagede f.eks., at personer, der drikker mælk og spiser rødt kød, er bedre bilforsikringskunder, end dem, der spiser pasta og ris og tanker bilen om aftenen. 

Big data og kunstig intelligens er centralt for både investeringer og forretningsudvikling i Silicon Valley. Siden 2012 er der investeret mere end 15 mia. venture-dollar i området i lidt mere end 2.200 aftaler. Kombinationen af software og data giver helt unikke muligheder.

Det ved Silicon Valley, og det præger dagsordenen lige nu. Venturekapitalguruen Marc Andreessens ord om, at ‘Software is eating the world’ fra hans berømte essay fra 2011, har aldrig været mere sande.

Google & co. gør det hele tiden

Danmark har store mængder gode data og dermed en fordel, som er interessant i internationalt perspektiv. Men med den globale tilvækst i data skal fordelen udnyttes hurtigt, fordi kursværdien af de gode danske data falder med stigningen i den globale datamængde.

Store tech-virksomheder som Amazon, Google og Facebook har et forspring og styrer effektivt deres forretning og kunder med big data og maskinlæring. De ved, at fremtiden tilhører dem, der forstår at udnytte data effektivt, og de investerer kraftigt i forskning og udvikling og jagter de skarpeste hjerner på området.

Selv om Danmark er godt rustet, fordi vi er veluddannede og velorganiserede, tager det tid at komme i gang. Der er brug for nye platforme og specielle kompetencer. Der skal omstruktureres, og kunstig intelligens og big data skal tænkes ind i forretningen. 

En af mulighederne for de etablerede virksomheder (og for offentlige myndigheder), som har vanskeligt ved at udnytte data effektivt, kan være at samarbejde med startup-virksomheder. Samarbejde med agile, innovative og hurtige startups kan være en mulighed for at udnytte data, som de etablerede ikke selv kan udnytte eller behandle.

At udnytte andres data til at skabe et forretningsgrundlag er ikke nyt. Det er det Google gør, når de anvender vores søgeinput til at skabe reklameomsætning.

To lærerige eksempler

To startup-virksomheder fra Silicon Valley illustrerer mulighederne: Adara har modtaget 60,5 mio. dollar, dvs. 385 mio. kr., i finansiering til udvikling af en platform for samarbejde med rejseindustrien, altså flyselskaber, hoteller, biludlejningsfirmaer og lignende. Forretningsmodellen består i, at rejsevirksomhederne lukker op for deres data mod til gengæld at få indsigt og viden om kunder og mønstre. 

På energiområdet har startup-virksomheden Bidgely rejst mere end 24 mio. dollar, over 150 mio. kr., til at udvikle en løsning, der anvender data fra energiselskaberne. Bidgely har ved hjælp af kunstig intelligens udviklet et sæt ’fingeraftryk’, som kan aflæse energiforbrug på enheder i et hjem. Bidgely sælger en applikation tilbage til energivirksomhederne, som dermed kan rådgive forbrugerne præcist om strømforbruget på køleskab, støvsuger eller ovn, så de kan blive bedre til at spare energi og penge.

Set fra Silicon Valley er det klart, at vi står over for et nyt boomende marked, som indeholder mange spørgsmål og vil udfordre mange. Der er brug for nytænkning. Et aktivt samarbejde mellem store virksomheder og startups kan være en vigtig mulighed. Hvis vi kan udnytte modellen effektivt, kunne det være en del af en strategi for Danmark.

Dette blogindlæg er fra MM Next, Mandag Morgens nye onlinemedie med nyheder og analyser om digital omstilling. Her vil Udenrigsministeriets syv innovationscentre i hhv. Seoul, München, Shanghai, Tel Aviv, Sao Paolo, Delhi/Bangalore og Silicon Valley én gang om ugen på skift blogge om internationale tendenser inden for bl.a. digitalisering, innovation og startups.

Forrige artikel Fra 1 milliard dollar til 1 milliard mennesker Fra 1 milliard dollar til 1 milliard mennesker Næste artikel Innovation dør i mødelokaler Innovation dør i mødelokaler
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.