Det kinesiske internet fortsætter udviklingen i fuld fart

Digitaliseringen fortsætter med fuld kraft i Kina. Selvom kinesiske tech-virksomheder med Huawei i spidsen er løbet ind i forhindringer for at vokse globalt, er væksten spektakulær i selve Kina.

Peter Hesseldahl

En årlig rapport fra den aldeles glimrende Hong Kong-baserede avis South China Morning Post gør status over det kinesiske internet. Helt kort må man konstatere, at de kinesiske tech-giganter er fuldt på højde med deres amerikanske rivaler, og på mange områder foran.

Som udgangspunkt er alting bare enormt stort i Kina. Der er 829 millioner internetbrugere i Kina. Til sammenligning er der 293 millioner internetbrugere i USA.

Betalinger med mobiltelefon er nærmest normen i Kina, hvor 583 millioner betaler med telefonen. Til sammenligning er kun 62 millioner amerikanere registreret med en mobilbetalingsløsning.
 
Siden internettet for alvor blev udbredt, har det kinesiske marked været domineret af tre store selskaber – man forkorter dem sædvanligvis BAT: Baidu, Alibaba og Tencent.
BAT får imidlertid i stigende grad konkurrence fra en ny trio; TMD: Toutiao, Maituan-Dianping og DiDi.
 
Toutiao er også kendt som Bytedance, og selskabet driver, foruden en stribe nyheds- og underholdnings-apps, det ekstremt populære TikTok, et socialt medie, der er kraftigt understøttet af kunstig intelligens.

TikTok er den første sociale app fra Kina, der er slået igennem globalt. De sidste fem kvartaler har TikTok været den mest downloadede app i Apples Appstore – et signal om, at TikTok i absolut antal brugere vokser hurtigere end Facebook eller Instagram.
 
Den anden nye gigant, Meituan-Dianping, har sin styrke i e-handel, og den sidste af TMD, DiDi, er Kinas svar på Uber.
 
I 2018 var de største børsintroduktioner af Xiaomi, der nærmest kan kaldes en blanding af Apple og IKEA, som blev værdisat til 35 milliarder dollars, og af China Tower, der leverer tung infrastruktur til telenet, med en værdisættelse på 47 milliarder dollars.




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu