Det smukke kommer an på øjnene, der ser …

Opfattelsen af, hvad godt design skal kunne, har flyttet sig, men i denne på mange måder rigtig gode udvikling er den rene æstetik til en vis grad gået tabt. Det er på tide igen at kalde på skønheden i design og i den verden, der omgiver os.

Og det er lige præcis det, der er udfordringen. Netop det, at det smukke – skønheden – kommer an på øjnene, der ser, gør det smukke svært at fange og endnu sværere bevidst at producere.

Og det bliver endnu mere kompliceret. For ud over at være knyttet til de øjne, der ser, er det smukke tilmed afhængigt af situationen og af sammenhængen, det optræder i. Det smukke forandrer sig. Endelig, så kan det smukke slet ikke måles. Det smukke sanses simpelthen, og derfor findes der ikke objektive kriterier, som vi kan bruge til at måle skønhed med.

Over hele verden har der siden tidernes morgen siddet forskere, der engagerer sig i at definere, hvad der er smukt, og hvorfor netop dette eller hint er smukkere end andet.

Den forskningsmæssige opgave er på ingen måde tilendebragt.

Vi ved endnu ikke, hvad forskellige mennesker opfatter som smukt, vi ved ikke, hvornår og hvorfor vi synes, vi selv er smukke, og vi kender meget lidt til den rolle, det smukke spiller i vores samfund.

Det smukke er altså en kompliceret størrelse. Men der er noget ved det smukke, som er meget ligetil. Vi genkender nemlig alle det smukke, når vi oplever det. Og oplevelsen af det smukke bringer os glæde og tilfredsstillelse.

Dansk design var i mange år kendt for at være smukt. De danske designere, der skabte verdens fokus på Danish Design, havde et præcist fokus og et solidt håndelag for netop det smukke i kombination med det funktionelle.

I de senest år har dette ændret sig markant – af mange gode grunde.

I INDEX: Design to Improve Life har vi siden starten af nullerne været bannerfører for den holdning, at design kan så meget mere end at sikre den ydre smukke skal på industrielt fremstillede produkter. Vi mener, at design kan forbedre livet for mennesker, være en vigtig komponent i at løse store globale udfordringer og være afgørende for at drive en bæredygtig udvikling.


Samtidig er det sådan, at designere ikke længere alene beskæftiger sig med at udvikle produkter. I takt med den teknologiske udvikling og den generelle samfundsudvikling er vores behov ændret. Det betyder, at designere nu udvikler uhåndgribelige varer som websites, processer og systemer.

Processen med at ændre opfattelsen af, hvad design kan, er i vid udstrækning lykkedes. Danmark har nu en bredere opfattelse af designs styrker end nogensinde før.

Men i denne nødvendige og på mange måder rigtig gode udvikling er skønhed og den rene æstetik til en vis grad gået tabt. Og jeg mener, det er på tide igen at kalde på skønheden i design og i den verden, der omgiver os.

Skønhed i teknologi

Igen at fordre skønhed og æstetik er en opgave, som er fuld af udfordringer for designere.

Med udviklingen i teknologi, som tager kvantespring næsten fra dag til dag, er meget af det nye design nu baseret på eller delvist knyttet til digitale platforme. Det er websites, apps, computere og meget mere. Knyttet til de teknologiske muligheder er udbredelsen af servicedesign også vokset eksponentielt.

Derfor bliver den første og måske allerstørste opgave at finde ud af, hvordan man designer skønhed ind i uhåndgribelige designs. Hvordan laver man eksempelvis et website, der ikke blot er flot, men faktisk er virkelig smukt? Hvordan laver man en hospitals- eller velfærdsservice, der ikke blot fungerer, men faktisk er en smuk service?

Teknologien, som gav os fladskærme, kan være en del af denne opgaves løsning. Hvor det kan være en stor udfordring at designe det virkelig smukke ind i de flade digitale skærme, vi omgiver os med, åbner Virtuel Reality’s tredimensionelle verden, som nu for alvor tager fart, for langt flere muligheder for det smukke. I Virtuel Reality vil man ikke alene kunne se en tredimensionel verden, man vil også om kort tid kunne føle, lugte og måske smage den samme verden.

Kulturelle forskelle på skønhed

Men før vi overhovedet begynder opgaven med at designe skønhed ind i det digitale, er der en grundlæggende forudsætning, som det er helt nødvendigt at forstå. Skønhed er ikke givet eller universelt, men er fuldstændig afhængig af kulturen hos det øje, der ser.

Jeg tror, at vi i Danmark er tilbøjelige til at mene, at andre også vil synes, at det, vi synes er smukt, rent faktisk er det. De fleste danskere synes, at et Georg Jensen-ur, en Royal Copenhagen-kande og et Nanna Ditzel-møbel er smukke.

Men når jeg besøger venner i Indien eller i Kina, bliver billedet et helt andet. I Kina og Indien mener de ofte, at det, vi synes er smukt, er jammerligt kedeligt, uhyggelig afdæmpet og med alt for få vibrerende farver. Det gælder ikke blot indretning, det gælder generelt det nedtonede danske visuelle design. Logoet for den organisation, jeg repræsenterer, er ret klassisk og i sort og hvidt. Vi arbejder næsten aldrig i Indien eller Kina, uden at vi fra vores samarbejdspartnere får en forespørgsel, om de lige må smøre nogle farver på vores logo, bøje hjørnerne i sjove former og lægge nogle farvestrålende billeder bag logoet.

Noget lignende sker, når jeg besøger venner i Japan. Hvor vi i Danmark ofte finder skønhed i symmetri, så finder japanerne en større og mere betydningsfuld skønhed i det asymmetriske.

For at kunne designe skønhed på et globalt marked er det derfor afgørende, at designeren sætter sig grundigt ind i de mennesker, hun designer til, og dermed sikrer sig et tilbundsgående kendskab til deres kultur og æstetik.


 

På længere sigt kan kunsten at designe skønhed ind i løsninger til andre kulturer komme til at betyde store udfordringer. Designere og producenter, der i mange år har haft succes med at lave design til det store globale massemarked, bliver nødt til at bryde forbrugermassen ned igen og designe deres produkt i mange forskellige variationer til mindre og meget forskellige grupper af mennesker.

Funktion kontra æstetik

En tredje udfordring i en fornyet søgen efter skønhed er risikoen for, at det, som designverdenen har opnået gennem det seneste årti, bliver svækket. Der er en risiko for, at designs evne til at være driver af bæredygtige løsninger igen går på retur. Der er en risiko for, at det nye design, der reelt adresserer store globale udfordringer og markant forbedrer vigtige områder af menneskers liv, igen trænges i baggrunden.

Så mit afsluttende spørgsmål bliver derfor: Er det muligt at kombinere skønhed med design, der forbedrer livet for mennesker? Er det muligt også at tilføre skønhed til den moderne form for design?

Mit indledende svar er ja. Lad mig give tre eksempler.

Den 25 årige hollandske designer Louise Knoppert har udviklet et sæt redskaber, som bruges på hospitaler for at holde mundens sanseapparat i live, selv om patienten, ofte gennem en årrække, får sin ernæring via slanger. Redskaberne, som Louise Knoppert har designet, minder om fine farvede slikkepinde på hvide skafter, og de rummer en skønhed, som er sjælden i hospitalsverdenen.

Et andet eksempel er Bespoke Fairings, som er designet af Scott Summit i USA. Bespoke Fairings – 3D-printede benproteser, som kan give nyt liv til de 25.000 mennesker, der årligt må have et ben amputeret – kan co-designes som unika med brugeren, og de eksempler, jeg har set indtil nu, er efter min mening smukke.

Et tredje eksempel er Mine Kafon designet af Massoud Hassani. Mine Kafon er en minerydder og er altså en del af verdenssamfundets urimeligt store opgave med at få fjernet over 110 millioner ikke-eksploderede miner, der er gemt i jorden i tidligere krigshærgede lande. Mine Kafon, der er indkøbt til samlingen på Museum of Modern Art i New York, ligner et kæmpe Tumbleweed, når den triller over marker og sprænger miner. Den er i mine øjne smuk.

Så der er ingen tvivl om, at de gode eksempler findes derude. Der er allerede nu designere, der arbejder med at kombinere det nødvendige design med skønhed.

For at komme videre ad den vej, der kan føre os mod mere skønhed i design og dermed i den verden, der omgiver os, er det altså nødvendigt, at vi først og fremmest begynder at arbejde fokuseret med at opbygge en helt ny forståelse for, hvordan skønhed kan indlejres i det uhåndgribelige design. Skønhed i services, processer og systemer. Dernæst er det nødvendigt, at designerne forstår, hvordan skønhed forstås i de geografiske områder, som de designer til, og blandt de mennesker, de designer for. Og endelig og meget vigtigt er det afgørende, at vi hver især forstår, hvad skønhed betyder for os, og begynder at forstå, hvorfor skønhed er så afgørende.

I kan se, hvad jeg finder smukt på min Pinterest.

Forrige artikel Er skønhed vigtigere end teknologi? Næste artikel Vil du vokse – så flyt til Silicon Valley!
En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print gør helt nye forretningsmodeller mulige

3D print er ikke blot et nyt værktøj i produktion eller i udviklingsafdelingen. På sigt kan teknologien ændre hele den måde, virksomheder skaber værdi for kunderne. Men de muligheder skal defineres af ledelsen – ikke teknikken.

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

Da Jeff Bezos tog Amazon fra dødsdømt til dominerende

I 2001 stod Amazon ved en korsvej. Hvordan skulle selskabet skabe ny vækst? Stifter Jeff Bezos lod sig inspirere af forskellige ledelsestænkere, og det førte bl.a. til konceptet bag den selvforstærkende effekt, der siden har fået millioner af kunder i især USA til at klæbe sig til Amazons platform.

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Hvordan skal vi regulere den digitale teknologi?

Det er ikke nemt at skabe globalt samarbejde og forståelse for hvordan man sikrer at den teknologiske udvikling kommer alle til gavn.
FN, World Economic Forum og den danske tech-ambassadør arbejder på problemet. Selv koreanerne er begyndt at stille spørgsmål ved udviklingen.