Digital gearing er en forudsætning for vækst

Musikindustrien, filmindustrien, rejsebranchen, medierne og detailhandlen. Det er nogle af de store industrier, som de seneste år er blevet rystet af de digitale teknologier, hvor nye løsninger, produkter og ydelser fundamentalt har forandret måden, hvorpå virksomheder inden for disse industrier udvikles og vækstes. Men digitaliseringen er i høj grad også i gang med at forandre mere traditionelle brancher såsom bank-, landbrugs-, energi- og sundhedssektoren samt den brede produktionssektor.

[quote align="right" author=""]Tidligere forskning fra Boston Consulting Group viser, at virksomhedsledere, der udnytter og bruger big data, genererer 12 procent højere indtjening end virksomheder, der ikke eksperimenterer med brugen af big data.[/quote]

På tværs af disse brancher og sektorer er virksomheder i dag tvunget til at spille på en ny bane, hvor den digitale udvikling har skabt helt nye regler og helt nye modstandere. Den udvikling gør det afgørende for den enkelte virksomhed, for bestyrelsen og direktøren at fokusere på at blive gearet til den digitale udvikling. Det indebærer, at man udvikler en digital strategi, digitale forretningsmodeller og digitale produkter som en grundforudsætning for at drive hele virksomhedens forretning de kommende år.

For at skabe en succesfuld vækstvirksomhed i den nye digitale økonomi skal den enkelte virksomhed ifølge det internationale konsulenthus Boston Consulting Group fokusere på fem primære indsatsområder.

  1. En agil strategi
    I takt med, at forbrugernes behov, virksomhedernes produktion og digitale teknologier udvikles, bliver det sværere for den enkelte virksomhed at udforme og fastholde en langsigtet strategi for den digitale udvikling. Tværtimod har agile strategier for softwareudvikling i store digitale vækstvirksomheder som Google, Amazon, Facebook og Twitter vist sig enormt succesfulde. De har alle høstet store fordele af at fokusere på ’learning by doing’, men med øje for omstillingsparathed og hurtig tilpasning til skiftende krav i henseende til forbrugernes behov.
    Et væsentligt element i den strategi er, at ledelsen formår at udvikle virksomhedens organisation og kultur, så den understøtter den digitale transformation gennem strukturer, ledelse og incitamenter, der fremmer omstillingsparathed, risikovillighed og eksperimenter.
     
  2. Nytænk din virksomhed (før andre gør det)
    Gamle etablerede virksomheder er i stigende grad under angreb fra et væld af nystartede digitale virksomheder, der genopfinder serviceydelser og produkter ved at tage fat i forbrugernes behov på helt nye måder. Det sker inden for flere brancher – konkrete eksempler er taxaordningen Uber og udlejningsportalen Airbnb. Der kommer hele tiden nye digitale spillere til, og tempoet, hvormed de etablerede virksomheder udfordres, er hastigt stigende. Det stiller krav til de etablerede virksomheder om at komme med på vognen og selv tænke proaktivt og innovativt. Det handler bl.a. om, at virksomhederne er i stand til at identificere og skabe helt nye forretningsmuligheder med afsæt i de nye digitale muligheder, og at de forstår at udfordre deres egen forretningsmodel med udgangspunkt i deres kunders ændrede behov og muligheder.
     
  3. Digitaliser kerneforretningen
    Topledelsen i de etablerede virksomheder skal udnytte de digitale muligheder til at omdanne den nuværende kerneforretning. Det handler ikke kun om at udrulle nye it-projekter, men om grundlæggende at omdanne den enkelte virksomheds kerneforretning til den digitale verden for at optimere virksomhedens processer, omstillingsparathed og omkostningsniveau. Frontløbende virksomheder, der har forstået at gribe den mulighed, tænker holistisk og rundt om hele virksomheden, i henseende til hvordan den digitale indsats kan skabe en markant ændring i virksomhedens kerneforretning, ydeevne og værdiskabelse for kunderne. De tænker ikke blot i digitalisering som ekstern kommunikation og markedsføring, men i digitalisering som en helt afgørende forudsætning i virksomhedens drift, produktion og back office-funktioner. Og de frontløbende virksomheder tackler de mange indsatser parallelt ved hjælp af standardiserede processer og agile teknikker, som muliggør en høj grad af effektivitet og fleksibilitet i deres digitale strategi.
     
  4. Skab værdi af data
    Den digitale udvikling, herunder de mange nye analytiske redskaber som eksempelvis Google Analytics, giver virksomheder nye muligheder for at skabe sig en markant konkurrencefordel, hvis de forstår at udnytte og bruge den store mængde data, som de ligger inde med. En strategisk og målrettet brug af den enkelte virksomheds data åbner døren til at kunne generere helt nye indtægtskilder, etablere forretningsenheder og skabe nye servicer og produkter.
    De virksomheder og virksomhedsledere, som er længst fremme i den tankegang, forsøger kontinuerligt at finde måder at forbedre udnyttelsen af interne og eksterne digitale data. Tidligere forskning fra Boston Consulting Group viser, at virksomhedsledere, der udnytter og bruger ??big data, genererer 12 procent højere indtjening end virksomheder, der ikke eksperimenterer med brugen af big data. De virksomhedsledere, som bruger big data, er derudover tre gange mere tilbøjelige til at bruge disse data i udviklingen af nye projektideer, designs og servicer.
     
  5. Placer din virksomhed i det bredere økosystem
    Virksomheder skal sikre deres plads i det bredere digitale økosystem – det vil sige i et bredere digitalt netværk af virksomheder, individuelle bidragydere, institutioner og kunder, der interagerer for at skabe gensidig værdi. De digitale økosystemer påvirker næsten alle virksomheder, som opererer inden for forbrugercentrerede industrier gennem et tæt samarbejde mellem partnere, institutioner og kunder.
    Samarbejde på tværs af et bredere økosystem skaber nye muligheder for at opfylde forbrugernes behov og efterspørgsel på nye produkter. Nye tekniske platforme, der tillader enheder, applikationer, data, produkter og tjenester til at arbejde sammen på nye måder, bliver kernen i denne strategi. 

Kilde: "The digital imperative", Boston Consulting Group, 2015.

Forrige artikel Ny udbudslov giver grønne virksomheder flere vinderkort Næste artikel Big data skal gøre København til grøn vækstmetropol
Harvardprofessor: Vi kan tæmme overvågningskapitalismen

Harvardprofessor: Vi kan tæmme overvågningskapitalismen

Med begrebet ”overvågningskapitalisme” har den amerikanske økonomiprofessor Shoshana Zuboff sat fokus på spillereglerne i den nye digitale økonomi. Her handler det ikke længere kun om at analysere og forudsige din adfærd, men også om at styre den. Vi kan dog ændre på spillereglerne, hvis vi vil, fastslår hun. Det har vi gjort før.

Hvad sker der, når Facebook også får magten over pengene?

Hvad sker der, når Facebook også får magten over pengene?

Facebooks planer om at starte sin egen valuta kan være starten på kryptovalutaernes æra. Endnu ved ingen, hvordan den nye møntfod skal reguleres, eller hvordan Facebook præcist har tænkt sig at linke den til nationalbankernes valutaer og andre faste aktiver. 

Samskabelse for alle: Hvad du bør vide, før du går i gang

Samskabelse for alle: Hvad du bør vide, før du går i gang

Co-creation er en samskabelsesmetode, som typisk bruges til at skabe større grundlæggende forandringer. Men metoden kan også med fordel anvendes på projekter af mindre skala. Mandag Morgen giver dig her en introduktion til metoden – med kemotasken som det gode og konkrete eksempel.

Kunstig intelligens kan gøre Indiens kompleksitet til en fordel

Kunstig intelligens kan gøre Indiens kompleksitet til en fordel

Det indiske marked kan virke overvældende. Inden for få hundrede kilometer kan sprog, kultur og kvaliteten af infrastrukturen ændre sig markant. Det er komplekst og kaotisk, men for udviklere af kunstig intelligens er Indiens diversitet også en rig kilde til data.

Holder Ray Kurzweils forudsigelser for 2019?

Holder Ray Kurzweils forudsigelser for 2019?

I en bestseller bog fra 1999 gav den amerikanske opfinder Ray Kurzweil en række konkrete bud på udviklingen i 2019.

Men holder hans forudsigelser? Vi ser på, hvordan det faktisk gik.

Volvos nye liv som succesrig kineser

Volvos nye liv som succesrig kineser

Lone Fønss Schrøder har som næstformand i Volvos bestyrelse oplevet sammenlægningen af et aldrende svensk ikon og en kinesisk opkomling i bilindustrien på tæt hold. En lektion i markedsforståelse, forenkling og eksekvering – og hvordan ’goldplating’ kan være en fælde for de kvalitetsbevidste.

Vi klarer kun klimakrisen med fuld fart på grøn vækst

Vi klarer kun klimakrisen med fuld fart på grøn vækst

Økonomisk vækst og CO2-reduktioner er ikke modsætninger – tværtimod. Verden har brug for, at det går ekstremt stærkt med omstillingen af energien, transporten, byggeriet, landbruget osv. Derfor skal speederen i bund nu, lyder det fra både ngo'er, McKinsey og World Economic Forum.

Degrowth: En verden uden vækst

Degrowth: En verden uden vækst

Vi har travlt, hvis kloden skal være beboelig i år 2100. Derfor må vi stoppe udvindingen af naturressourcer, stoppe forbruget og stoppe stigningen i BNP. Væksten må aflyses, bremsen skal i bund. Det er ekstremt, men ekstremt nødvendigt, lyder det fra degrowth-bevægelsen og de økologiske økonomer, der står bag dem.

12 teknologier  der kan redde klimaet

12 teknologier der kan redde klimaet

Skal vi redde klimaet gennem grøn vækst, bliver en række nuværende og fremtidige teknologier helt afgørende for, om det lykkes. Her er 12 af dem.

10 veje til en vækstfri verden

10 veje til en vækstfri verden

Det kan ikke lade sig gøre at bremse væksten uden fundamentale ændringer af hele den måde, vi har indrettet vores samfund på, påpeger degrowth-folket.

Ny FN-rapport kræver barsk omstilling af virksomheder

Ny FN-rapport kræver barsk omstilling af virksomheder

Internationale forskere dokumenterer i en ny FN-rapport, at vi er ved at tabe verdensmålene, og foreslår en hurtig, barsk og effektiv genopretningsplan. Det konfronterer virksomheder i hele verden med skelsættende og eksistentielle valg.

Isen sprækker under BNP som mål for fremgang

Isen sprækker under BNP som mål for fremgang

Bruttonationalproduktet er i dag det vigtigste mål for, hvordan det går med økonomien i et land. Men der er voksende bevidsthed om problemerne med at styre efter et mål, som hverken afspejler miljøets tilstand, sociale forhold eller værdien af den hastigt voksende digitale økonomi. Flere steder, herunder i Danmark, arbejdes der på alternative eller supplerende mål.

Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

Stil bedre spørgsmål og bliv en bedre leder

De fleste chefer tror, at de har alle svarene. Men de bedste chefer formår at stille spørgsmål, der inspirerer til nytænkning. Her er seks råd til, hvordan du kan stille bedre spørgsmål.  

Gør Danmark til talenternes stormagt

Gør Danmark til talenternes stormagt

KOMMENTAR: Visionen om Danmark som talenternes stormagt er et oplagt og nødvendigt “velfærdsløfte” til næste generation. Det er også en mulighed for at undgå en kompetencenedslidning af fremtidens arbejdskraft og bør være et hovedpunkt i næste regeringsgrundlag.

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

Modens klimatopmøde anklages for greenwashing

I et helt årti har Copenhagen Fashion Summit været modeindustriens eget internationale klimatopmøde. Men det har ikke for alvor gjort tøjbranchen mere bæredygtig, lyder kritikken fra en lang række forskere, som beskylder organisationen for greenwashing. Forskerne ser kun én vej frem: Færre varer af bedre kvalitet.

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

Venstrefløjen er klar til klimaafgift på tøj

En af klodens største klimasyndere er stort set gået under radaren, når politikerne taler grønne afgifter og regulering. Men nu er alle Mette Frederiksens støttepartier klar til at bruge afgifter til at sætte en bremse på tøjforbruget.