Digital gearing er en forudsætning for vækst

Musikindustrien, filmindustrien, rejsebranchen, medierne og detailhandlen. Det er nogle af de store industrier, som de seneste år er blevet rystet af de digitale teknologier, hvor nye løsninger, produkter og ydelser fundamentalt har forandret måden, hvorpå virksomheder inden for disse industrier udvikles og vækstes. Men digitaliseringen er i høj grad også i gang med at forandre mere traditionelle brancher såsom bank-, landbrugs-, energi- og sundhedssektoren samt den brede produktionssektor.

[quote align="right" author=""]Tidligere forskning fra Boston Consulting Group viser, at virksomhedsledere, der udnytter og bruger big data, genererer 12 procent højere indtjening end virksomheder, der ikke eksperimenterer med brugen af big data.[/quote]

På tværs af disse brancher og sektorer er virksomheder i dag tvunget til at spille på en ny bane, hvor den digitale udvikling har skabt helt nye regler og helt nye modstandere. Den udvikling gør det afgørende for den enkelte virksomhed, for bestyrelsen og direktøren at fokusere på at blive gearet til den digitale udvikling. Det indebærer, at man udvikler en digital strategi, digitale forretningsmodeller og digitale produkter som en grundforudsætning for at drive hele virksomhedens forretning de kommende år.

For at skabe en succesfuld vækstvirksomhed i den nye digitale økonomi skal den enkelte virksomhed ifølge det internationale konsulenthus Boston Consulting Group fokusere på fem primære indsatsområder.

  1. En agil strategi
    I takt med, at forbrugernes behov, virksomhedernes produktion og digitale teknologier udvikles, bliver det sværere for den enkelte virksomhed at udforme og fastholde en langsigtet strategi for den digitale udvikling. Tværtimod har agile strategier for softwareudvikling i store digitale vækstvirksomheder som Google, Amazon, Facebook og Twitter vist sig enormt succesfulde. De har alle høstet store fordele af at fokusere på ’learning by doing’, men med øje for omstillingsparathed og hurtig tilpasning til skiftende krav i henseende til forbrugernes behov.
    Et væsentligt element i den strategi er, at ledelsen formår at udvikle virksomhedens organisation og kultur, så den understøtter den digitale transformation gennem strukturer, ledelse og incitamenter, der fremmer omstillingsparathed, risikovillighed og eksperimenter.
     
  2. Nytænk din virksomhed (før andre gør det)
    Gamle etablerede virksomheder er i stigende grad under angreb fra et væld af nystartede digitale virksomheder, der genopfinder serviceydelser og produkter ved at tage fat i forbrugernes behov på helt nye måder. Det sker inden for flere brancher – konkrete eksempler er taxaordningen Uber og udlejningsportalen Airbnb. Der kommer hele tiden nye digitale spillere til, og tempoet, hvormed de etablerede virksomheder udfordres, er hastigt stigende. Det stiller krav til de etablerede virksomheder om at komme med på vognen og selv tænke proaktivt og innovativt. Det handler bl.a. om, at virksomhederne er i stand til at identificere og skabe helt nye forretningsmuligheder med afsæt i de nye digitale muligheder, og at de forstår at udfordre deres egen forretningsmodel med udgangspunkt i deres kunders ændrede behov og muligheder.
     
  3. Digitaliser kerneforretningen
    Topledelsen i de etablerede virksomheder skal udnytte de digitale muligheder til at omdanne den nuværende kerneforretning. Det handler ikke kun om at udrulle nye it-projekter, men om grundlæggende at omdanne den enkelte virksomheds kerneforretning til den digitale verden for at optimere virksomhedens processer, omstillingsparathed og omkostningsniveau. Frontløbende virksomheder, der har forstået at gribe den mulighed, tænker holistisk og rundt om hele virksomheden, i henseende til hvordan den digitale indsats kan skabe en markant ændring i virksomhedens kerneforretning, ydeevne og værdiskabelse for kunderne. De tænker ikke blot i digitalisering som ekstern kommunikation og markedsføring, men i digitalisering som en helt afgørende forudsætning i virksomhedens drift, produktion og back office-funktioner. Og de frontløbende virksomheder tackler de mange indsatser parallelt ved hjælp af standardiserede processer og agile teknikker, som muliggør en høj grad af effektivitet og fleksibilitet i deres digitale strategi.
     
  4. Skab værdi af data
    Den digitale udvikling, herunder de mange nye analytiske redskaber som eksempelvis Google Analytics, giver virksomheder nye muligheder for at skabe sig en markant konkurrencefordel, hvis de forstår at udnytte og bruge den store mængde data, som de ligger inde med. En strategisk og målrettet brug af den enkelte virksomheds data åbner døren til at kunne generere helt nye indtægtskilder, etablere forretningsenheder og skabe nye servicer og produkter.
    De virksomheder og virksomhedsledere, som er længst fremme i den tankegang, forsøger kontinuerligt at finde måder at forbedre udnyttelsen af interne og eksterne digitale data. Tidligere forskning fra Boston Consulting Group viser, at virksomhedsledere, der udnytter og bruger ??big data, genererer 12 procent højere indtjening end virksomheder, der ikke eksperimenterer med brugen af big data. De virksomhedsledere, som bruger big data, er derudover tre gange mere tilbøjelige til at bruge disse data i udviklingen af nye projektideer, designs og servicer.
     
  5. Placer din virksomhed i det bredere økosystem
    Virksomheder skal sikre deres plads i det bredere digitale økosystem – det vil sige i et bredere digitalt netværk af virksomheder, individuelle bidragydere, institutioner og kunder, der interagerer for at skabe gensidig værdi. De digitale økosystemer påvirker næsten alle virksomheder, som opererer inden for forbrugercentrerede industrier gennem et tæt samarbejde mellem partnere, institutioner og kunder.
    Samarbejde på tværs af et bredere økosystem skaber nye muligheder for at opfylde forbrugernes behov og efterspørgsel på nye produkter. Nye tekniske platforme, der tillader enheder, applikationer, data, produkter og tjenester til at arbejde sammen på nye måder, bliver kernen i denne strategi. 

Kilde: "The digital imperative", Boston Consulting Group, 2015.

Forrige artikel Ny udbudslov giver grønne virksomheder flere vinderkort Næste artikel Big data skal gøre København til grøn vækstmetropol
Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Verdens fattige har brug for højteknologi til lavpris

Danske virksomheder skal tænke på en helt anden måde, hvis de ikke skal tabe konkurrencen om avancerede løsninger på fremtidens globale markeder. Danske løsninger er rettet mod den høje ende af markedet, men en stor del af klodens forbrugere efterspørger teknologi, der kan opfylde deres basale behov til en lav pris.

Mobilen er øjenlægens forkontor

Mobilen er øjenlægens forkontor

Den teknologiske hjælp er helt afhængig af at spille sammen med det lokale sundhedsvæsen. Peek Vision har udviklet en app til øjenundersøgelser i udviklingslande ved hjælp af smartphones. Den skal sortere de raske fra, så øjenlægerne bruger tiden på de rigtige patienter.

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Dansk startup laver billige høreapparater til verdens fattige

Danske høreapparater plejer at være blandt de dyreste og mest avancerede i verden. Startup-virksomheden Audientes satser i stedet på at sælge billige høreapparater til lande, hvor millioner af mennesker ikke har råd til at få afhjulpet deres høretab.

En bredside mod tech-giganterne

En bredside mod tech-giganterne

Forfatteren til bogen ”Verden fra forstanden”, den amerikanske journalist Franklin Foer, leverer i en samtale med Danmarks tech-ambassadør en solid bredside med tech-giganterne, som han mener har fået en alt for stor rolle i vores liv.

Kinas første robot-restaurant

Kinas første robot-restaurant

En af Kinas store restaurantkæder, Haidilao, har åbnet den første restaturant, hvor robotter i vidt omfang har erstattet både kokke og tjenere.

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

Tysk virksomhed: Skræddersyet medicin er fremtiden

I dag kan ordet cancer være et forvarsel om en tidlig død. Om 20 år vil kun de færreste dø af kræft. Sådan lyder visionen fra en af verdens største farmaceutiske virksomheder, Roche. Gensekventering og big data er nøglen.

Kineserne overhaler

Kineserne overhaler

Det er skræmmende at se hvor hurtigt den kinesiske teknologiudvikling går sammenlignet tempoet i Danmark.
Kræftbehandlinger baseret på den enkelte patients gener plus Big Data tegner lovende.

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Kinas rivende udvikling kræver nye svar fra Danmark

Danmark er nødt til at reagere offensivt på, at Kina lige nu tager stormskridt på den teknologiske front, siger topforskere, der er tilknyttet Akademiet for Tekniske Videnskaber. Vi kan begynde med et opgør med den kollektive blinde vinkel mod Kina, lyder et bud.

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Er det gyldne håndtryk på vej ud?

Danske Bank kunne lære af Googles nye retningslinjer for fyring af skandaleramte chefer. I Brasilien er de vilde med Big Data – ikke mindst skattevæsenet.

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

Er det snart slut med de absurde gyldne håndtryk?

ANALYSE: Topchef efter topchef forlader virksomheder med gyldne håndtryk, selv om de er ansvarlige for skandaløs ageren. Google er slået ind på en ny kurs, og det kan der være gode økonomiske grunde til. I Danmark er spørgsmålet, hvordan Danske Bank vil vise, at de har forstået alvoren.

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Dansk landbrug melder pas på kødrevolutionen

Danmarks animalske fødevareindustri er produktiv, men den er ikke bæredygtig i klimamæssig forstand. Og spørgsmålet er, hvor længe den er det i økonomisk forstand. En gigant som Danish Crown risikerer at misse kapløbet om fremtidens fødevarer.

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Laboratorie-bøffer har kurs mod verdens kølediske

Hollænderen Mark Post præsenterede i 2013 verdens første laboratoriefremstillede hakkebøf. Nu har store tyske og schweiziske koncerner investeret godt 55 mio. kr. i selskabet Mosa Meat, der i 2021 sender de første reagensglasbøffer i handlen.

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil indføre en skat på digitale giganters omsætning

Briterne vil nu indføre en indføre en skat, som direkte er møntet på de globale digitale giganter. Danmark var sidste efterår med til at bremse et lignende forslag fra EU-kommissionen, men selvom EU-forslaget har flere mangler, er det dog bedre end ikke at gøre noget, mener både SF’s Lisbeth Bech Poulsen og Mellemfolkeligt Samvirke.

En rigtig øl i en virtuel pub

En rigtig øl i en virtuel pub

Da det irske bryggeri Old Irish lancerede deres øl på det georgiske marked brugte de virtual reality til markedsføringen – på en særdeles overraskende måde

Apple er oplagt køber af Tesla

Apple er oplagt køber af Tesla

KOMMENTAR: Efter en tur i rutschebanen kan det ende med, at Tesla bliver en del af noget større. For måske venter Apple i kulissen. Et opkøb vil være en god løsning på mange af Apples udfordringer med udviklingen af en elektrisk bil.

Klog brug af data gør Amazon stærk

Klog brug af data gør Amazon stærk

KOMMENTAR: Amazon har gennem en nærmest manisk fokus på at gøre livet nemmere for kunden, udviklet sig fra at være verdens største boghandler til verdens største detailhandelsplatform.

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

Ledelseskonsulent: Alle firmaer bør have to direktører

En af verdens førende ledelseskonsulenter, Alex Osterwalder, forsøger i ny bog at opklare, hvordan etablerede firmaer bliver ved med at forny sig. En del af løsningen kan være en todelt ledelse samt modet til at begå masser af fejl.

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

Topmødet for dem der tror på eksponentielle teknologier

REPORTAGE: Ved Singularity University Summit i Stockholm i sidste uge blev deltagerne bombarderet med præsentationer om de nyeste teknologier, og hvordan de radikalt vil forandre tilværelsen på kloden – og i rummet – lige om lidt. Men der var også plads til indlæg og diskussion om de sociale og politiske konsekvenser.

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Coops milliardplan: Fra brugsforening til tech-virksomhed

Det gamle supermarkedskoncept er presset af nethandel og nye indkøbsvaner hos forbrugerne. Konceptet skal genopfindes, hvis Coop skal overleve i en digital fremtid, mener virksomhedens nye teknologidirektør, Morten Holm Christiansen: "Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt."

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

Tyskland erobrer (alligevel) Verdensmesterskabet

World Economic Forum har netop udpeget Tyskland til verdensmester i Innovation. Det skyldes især den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, som i Tyskland ses som afgørende for at sikre fortsat konkurrencedygtighed, arbejdspladser og vækst.
Det er også en omstilling, der rummer muligheder for danske virksomheder og start-ups.

Angst for at blive Amazoned

Angst for at blive Amazoned

Lige om lidt kommer Amazon og rusker op i den danske detailhandel med en kombination af rå styrke og en ekstremt effektiv forretningsmodel. Og så bør danske produktionsvirksomheder overveje hvordan 3D kan bringe dem ind i den digitale økonomi.

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

Kongen af e-handel kommer: Sådan suger Amazon kunderne til sig

I dansk detailhandel er Amazons lige ved og næsten-indtog i Norden det, alle taler om, fordi e-handelsgigantens buldrende vækst indgyder både respekt og frygt. På uforlignelig vis er det lykkedes Amazon at suge kunder til sig ved at udnytte teknologi, rabatter og ifølge kritikere ufine tricks.

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Fire ingredienser i Amazons succesopskrift

Amazons succes kan forklares på mange måder, men lad os zoome ind på de fire vigtigste komponenter: De lave varepriser, det tillokkende loyalitetskoncept, den gigantiske kundebase, samt muligheden for at køre med underskud og finansiere det med andre dele af forretningen.

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Danske virksomheder skal lære at sælge via Amazon

Kun én ud af 10 danske handels-og producentvirksomheder har undersøgt muligheden for at sælge varer og services via globale onlinemarkedspladser som Amazon, eBay og Alibaba. Nyt projekt skal lære virksomhederne om platformsalg for dermed at styrke dansk e-eksport.