Digital økonomi, opmærksomhedsøkonomi, Industri 4.0 – er du klar?

Coop forsøger sig som digital startup – med en halv million kunder. Og så er Tyskland blevet verdensmestre – i innovation.

Peter Hesseldahl

Forleden havde vi fokus på Amazon med en stribe artikler om udsigterne til at den amerikanske gigant - lige om lidt - tromler ind over den danske dagligvarehandel.

Gode gamle Coop har travlt med at digitalisere forretningen for at kunne stå imod. Som det fremgår af Klaus Dalgas’ artikel, vil Coop I de kommende år investere 1,5 milliarder i skabe en mere personlige og bekvem købsoplevelse i landets brugser.

Coops nye teknologidirektør Morten Holm Christiansen er yderst optimistisk i sine udtalelser:
”I stedet for at tænke på Coop som et supermarked, der går en vanskelig fremtid i møde, så tænker vi sådan, at Coop er en startup med 550.000 kunder. Og det er jo helt unikt. En startup plejer at starte med 0 kunder, og så tager det lang tid at få kunder”, siger han.
 
Vincent Hendricks er ikke en helt almindelig professor i filosofi - det fremgår også af hans titel: Han er leder af ”Center for Boblestudier” ved Københavns universitet.

Sammen med kollegaen Jan Lundorff Rasmussen beskriver han, hvordan vi befinder os i en økonomi, hvor opmærksomhed er blevet en af de mest værdifulde ressourcer, selve råstoffet i den værdiskabelse, der udspiller sig på digitale platforme som Facebook og Twitter.

”Når du bruger virksomhedernes platforme og tjenester, brænder du opmærksomhed af på at fortære information og du leverer et output i form af data, der sendes tilbage til leverandøren”, skriver Hendricks og Lundorff. 

Den skal man lige tygge lidt på….
 
Tyskland tabte VM i fodbold med et brag, men nu har World Economic Forum kåret dem til verdensmestre i Innovation. Årsagen er ikke mindst den hastige omstilling i retning af Industri 4.0, der indebærer en digitalisering af hele værdikæden indenfor produktion.

Som det fremgår af dagens klumme Innovation Centre Denmark i München, forventer man, at den tyske industri vil investere 300 milliarder kroner om året i digitalisering i de kommende år.

Mon ikke der også skulle være plads til nogle raske danske it-virksomheder i skaren af leverandører til de ordrer?
 
God fornøjelse med læsningen!


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu