Digital startup vil demokratisere lobbyismen

Et par unge iværksættere har sat sig for at skubbe til hele lobbydisciplinen med verdens første digitale lobbyplatform. Ulobby skal gøre det lettere at få overblik over lovgivningsprocessen, så selv små organisationer kan folde sig ud som professionelle lobbyister. Men også de store er interesserede.

Politisk interessevaretagelse skal ikke kun være for store erhvervsorganisationer, rige virksomheder og magtfulde ngo’er. Lobbyisme skal være for alle med en sag på hjerte og gode argumenter på hånden. Det mener de to unge iværksættere bag den digitale startup-virksomhed Ulobby, der er verdens første digitale lobbyplatform, som automatisk indsamler data om den politiske beslutningsproces og gør det mere overskueligt og effektivt at styre en ellers omsonst lobbyindsats.

Virksomheden er kun et halvt år gammel. Ideen bag lidt over et år. Og platformen er stadig under udvikling, men bliver lanceret i en testversion her i løbet af januar i et partnerskab med en lille håndfuld udvalgte danske organisationer, der spænder fra den lille medlemsorganisation Ordblinde/Dysleksiforeningen til mastodonten Dansk Erhverv. Interessen for den digitale lobbyplatform er stor, og de to iværksættere har hele efteråret haft rygende travlt med at udvikle forretningen for både at kunne følge med den voksende eksterne efterspørgsel og deres egne høje ambitioner.

”Det her kommer til at forandre den måde, lobbybranchen fungerer på. Vores platform skal gøre det håndgribeligt for alle, fra den lille fodboldklub til den store virksomhed, hvordan man arbejder professionelt med lobbyisme. Det er derfor, at vores mantra er, at lobbyisme skal være for alle,” siger Anders Kopp Jensen, der er lobbyismeeksperten i iværksætterduoen bag Ulobby.

Login