Digitale markedspladser tiltrækker milliardinvesteringer

Taxachaufførerne hader Uber, og hotelbranchen hader Airbnb. Men investorerne elsker dem.

De to amerikanske virksomheder, der nok er de bedst kendte eksempler på digitale on-demand-servicevirksomheder, har begge stablet en lovende forretning på benene ved at etablere og udbrede særdeles brugervenlige onlinemarkedspladser for henholdsvis taxakørsel og booking af overnatningsmuligheder.

Mellemmanden er væk, og mens forbrugerne sparer penge af netop den grund, kan nogle få innovative techvirksomheder, der typisk har hovedsæde i San Francisco, tjene styrtende med penge. Og det samme kan de investorer, der tidligt har lagt penge på bordet til iværksætterne.

Digital milliardvækst" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="left" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/197d5-next_fig01_02_top-10-on-demand-startups.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/e8abb-next_fig01_02_top-10-on-demand-startups.png | Forstør   Luk

Uber er investorernes mest populære startup for on-demand-markedspladser, hvor virksomheder via apps på mobiltelefonen skaber en brugervenlig formidling af f.eks. dagligvareudbringning, delebiler, arbejdskraft og boliger. 

Note: 1 Foreløbige investeringer fra januar til maj 2015., Kilde: “On-demand investment trends”, CBS Insights, maj 2015 [/graph]

Derfor er investeringerne de seneste år da også væltet ind til den type digitale virksomheder, som via apps på mobiltelefonen skaber en bekvem og brugervenlig formidling af alt fra dagligvarer, over delebiler, til arbejdskraft og boliger.

Fra et beskedent niveau på omkring 57 millioner dollar i 2010 er investeringerne til de digitale on-demand-virksomheder siden vokset støt indtil sidste år, hvor interessen for især Uber fik investeringsmassen til nærmest at eksplodere til samlet set over 4 milliarder dollar. Heraf gik langt størstedelen – omkring 2,4 milliarder – alene til Uber.

I år ser det mindst lige så lovende ud, da der allerede i april var investeret for knap 4 milliarder dollar i on-demand-branchen. Det har analysevirksomheden CBS Insights regnet sig frem til i en ny rapport om investeringstendenserne på området. Se figur 1.

Det digitale markedspladskoncept har derfor ikke overraskende bredt sig til alle mulige andre områder, og i dag er nogle af de mest lovende, og derfor også mest velfinansierede, techvirksomheder netop nogle af dem, der udnytter ideen i den digitale markedsplads og i et eller andet omfang kombinerer den med tankerne fra deleøkonomien.

Mens taxa- og delekørselsvirksomheden Uber uden tvivl er investorernes absolutte darling, er også andre virksomheder i stigende grad kommet med på den stærkt voksende investeringsbølge.

[graph title="Top 10 on-demand-startups" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: “On-demand investment trends”, CBS Insights, maj 2015 

På top-10 over de mest velfinansierede amerikanske on-demand-virksomheder ligger Uber godt nok klart nummer 1, men nummer 2 er konkurrenten Lyft, der også har skabt en onlinemarkedsplads for samkørsel. Airbnb ligger nummer 3 efterfulgt af virksomheden Instacart, der har skabt et onlinemarked for dagligvareudlevering. Se figur 2.

Thumbtack er en anden lovende startup, der allerede har tiltrukket omkring 150 millioner investeringsdollar til sin onlinemarkedsplads for formidling af arbejdskraft. Når den virksomhed bliver opskaleret og erobrer markedsandele, vil alverdens vikarbureauer og headhuntere formentlig også komme til at mærke hadet vokse, i takt med at deres indtjening skrumper.

Forrige artikel Solcelle-app gør borgerne til bæredygtighedsaktivister Næste artikel Den digitale virkelighed sætter politikere under pres Den digitale virkelighed sætter politikere under pres
Nu ruller den cirkulære økonomi

Nu ruller den cirkulære økonomi

Ny lovgivning fra både Folketinget og EU presser på for mere fokus på reparationer og genanvendelse af materialer. Produkter og forretningsmodeller, der bygger på de samme principper, vælter frem. Den cirkulære økonomi er en ide, hvis tid er kommet.

Brød bliver til øl bliver til brød

Brød bliver til øl bliver til brød

Det økologiske bageri Jalm&B har sammen med Carlsbergs bryggeri Jacobsen indgået en industriel symbiose, hvor de aftager hinandens restprodukter til at bage brød og brygge øl.

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Tech-giganternes tid varer ikke evigt

Virksomheder som Google, Amazon og Facebook er blevet så store, at flere demokrater nu foreslår en opsplitning af techgiganterne. Men politikerne glemmer, at virksomheders dominans skifter hele tiden, mener Wall Street Journals Dan Gallagher. Derfor foregår debatten på forkerte præmisser.

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Brasilien efterspørger IoT-løsninger

Mulighederne for at skabe vækst og udvikling ved hjælp af internet of things-initiativer (IoT) er kommet på den politiske dagsorden i Brasilien. Det er en udvikling, som dansk forskning og virksomheder i Danmark kan være en del af.