Digitalisering skal booste Sydkoreas maritime industri

Sydkorea er verdens største producent af skibe og boreplatforme, men industrien har været i vanskeligheder i de senere år. Nu skal store investeringer og ny teknologi styrke konkurrenceevnen. Det er interessant for den danske maritime industri, som ønsker en plads som en global maritim frontløber.

Sydkorea kæmper mod sine naboer til både øst og vest, hvor Japan og Kina ligeledes sidder på en substantiel markedsandel i den maritime industri. Derfor er fokus på, hvordan man holder sig i front gennem innovation og ny teknologi. Og de koreanske markedsledere Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME), Hyandai Heavy Industries (HHI) og Samsung Heavy (SH) er stadig i front på trods af tidligere års op og nedture.

Den sydkoreanske dominans opstod i kølvandet på en drastisk nedgang i skibskonstruktionsindustrien i Europa i 1970’erne, foranlediget af en faldende efterspørgsel. Med lavere priser og korte leveringstider fik Sydkorea overlegent udkonkurreret de europæiske konkurrenter i vest, og gennem de næste 20 år ottedoblede landet sin skibsproduktion, mens Europa oplevede en nedgang på 75 pct. Korea sikrede sig global opmærksomhed og stor anerkendelse, som en både stærk og robust aktør inden for det maritime område.

Styrtdyk efter finanskrisen

Da finanskrisen ramte i 2008 oplevede den internationale skibskonstruktionsindustri dog et styrtdyk i ordrer, og det påvirkede også de sydkoreanske værfter. Krisen kulminerede i 2016, hvor Hanjin Shipping, en af verdens største skibsproducenter, indgav sin konkursbegæring, der sendte chokbølger gennem hele den maritime industri. Den koreanske regering har sidenhen investeret massivt i at bringe industrien tilbage på rette kurs. Investeringerne har udmøntet sig gennem subsidieringer og planer om oprettelsen af Korea Maritime Corporation. Alt i alt et økonomisk boost til den maritime industri på 5,7 mia. dollar – knap 35 milliarder kr.

Med en ny begyndelse, samt et voksende fokus på digitalisering og teknologisk optimering, er Sydkoreas maritime industri hermed endnu engang på vej frem. Sidste kvartal af 2017 viste allerede bedre takter for industrien, da Daewoo kunne påvise stabiliserede tal og en markedsværdi på 1,7 billioner dollar.

Danske virksomheder i Korea

Det maritime område, herunder ikke mindst udstyr og underleverancer til den sydkoreanske skibsbygnings- og offshore-industri, har traditionelt udgjort et stort marked for danske eksportvirksomheder. MAN Diesel & Turbo, Hempel, Desmi, Viking og Aalborg-Industries er alle eksempler på virksomheder, der er aktive i Korea gennem egne selskaber, primært lokaliseret i den sydligste del af landet, omkring millionbyen Busan, der anses som Nordøstasiens største og mest udviklede havn, og hvor de store værfter er lokaliseret.

Maersk Line har bl.a. henlagt en stor del af produktionen af deres avancerede – og enorme – Triple E Class-skibe til Korea, hvilket har medført en klar stigning i danske underleverancer. Dertil har Maersk Line et stærkt marked for deres shippingydelser, mens Maersk-gruppen ligeledes er repræsenteret i landet via eksempelvis Damco og Maersk Broker.

Danmark og Korea samarbejder bl.a. om teknologisk udvikling til den maritime industri gennem projektet EfficienSea2, der blev skudt i gang i 2015, og er støttet af EU’s Horizon 2020 Research and Innovation program.

EfficenSea2 ledes af den danske Søfartsstyrelse og har til formål at bane vejen for udviklingen og implementering af effektive, sikre samt innovative løsninger. Selve projektet strækker sig over tre år og inkluderer Baltisk Hav og arktiske farvande. For både små og store danske virksomheder betyder dette et væld af muligheder for internationalt samarbejde samt teknologisk udvikling af den maritime industri gennem den nye ’Maritime Connectivity Platform’, tidligere kendt som ’Maritime Cloud’.

Erhvervsminister på besøg

Sidst i februar afholdt Innovation Centre Denmark i Seoul en ’Maritime Innovation Camp’ i samarbejde med Maritime Development Center og Søfartsstyrelsen. Her mødtes danske og koreanske aktører i Busan til diskussioner og workshops omkring den maritime industris digitale fremtid. Campen blev åbnet af erhvervsminister Brian Mikkelsen (K). Se interviews med deltagerne på innovationscamp'en her:

Den grønne omstilling mod mere energieffektive fartøjer, samt udnyttelsen af data til at optimere sejlruter og sikkerhed, er eksempler på oplagte samarbejdsområder for Danmark og Sydkorea. Også implementeringen af kunstig intelligens og virtual og augmented reality er på vej i den maritime sektor.

Skal Danmark lykkes med at realisere regeringens og erhvervsministerens ønske om at nationen positionerer sig globalt som maritim digital frontløber, så kræver det internationale strategiske samarbejder, hvor vi kan udveksle ideer og samarbejde om morgendagens maritime sektors udnyttelse af ny teknologi, digitalisering samt datadrevne forretningsmodeller. Dette vil skabe ny vækst i det maritime erhverv, som heldigvis er på opgangskurs i Danmark, og som har en stor betydning for den nationale økonomi.

Forrige artikel Digitalisering handler om kultur, ikke teknologi Digitalisering handler om kultur, ikke teknologi Næste artikel Du bliver, hvad du viser – digitaliseringens udfald er op til dig Du bliver, hvad du viser – digitaliseringens udfald er op til dig
22 sundhedsklynger skal hjælpe patienter fra sygehus til kommuner

22 sundhedsklynger skal hjælpe patienter fra sygehus til kommuner

Sygehuse, kommuner og praktiserende læger skal samarbejde mere om patienterne. De har i ti år mødtes i 22 sundhedsklynger, der erbygget op omkring akutsygehuse i hele landet. Ingen har evalueret klyngernes arbejde. Alligevel kan de få en nøglerolle i en kommende reform.

Derfor er min kalender offentlig

Derfor er min kalender offentlig

En åben kalender fremmer gennemsigtighed i hele firmaet, tvinger dig til at tage stilling til hvert punkt i din tidsplan og gør dig lettilgængelig, skriver iværksætter David Kalt.

Kina vil have verdens smarteste byer

Kina vil have verdens smarteste byer

KOMMENTAR: Kina er i fuld gang med at samle alle tænkelige data fra sensorer, kameraer og mobiltelefoner i byrummet sammen og skabe smart cities. Det sker i et tæt samarbejde mellem myndighederne og de store tech-virksomheder.

Klichéen holder. Kultur æder alt andet

Klichéen holder. Kultur æder alt andet

KOMMENTAR: Det er efterhånden bredt anerkendt, at virksomhedskultur er nøglen til at tiltrække og fastholde de rigtige medarbejdere. Her er, hvordan vi arbejder med det i Milestone Systems.

Proaktiv forvaltning: Gå ikke til staten – staten kommer til dig

Proaktiv forvaltning: Gå ikke til staten – staten kommer til dig

I en gennemført digital offentlig administration behøver borgerne ikke at gøre opmærksomme på deres situation for at blive betjent – systemet ved allerede, at der er et behov. Det er filosofien bag det offentlige system i Estland, hvor man også er opmærksomme på risikoen for kafkaske bivirkninger.

Estland, den digitale stat

Estland, den digitale stat

Efter murens fald gik Estland all in på digitalisering. I dag er Estlands offentlige administration en inspiration for andre.
Færøerne – og flere andre lande – har overtaget softwaren bag systemet.

Estland er Europas digitale frontløber

Estland er Europas digitale frontløber

Estland har siden sovjettiden satset hårdt på digital teknologi som vejen til udvikling og vækst. Den offentlige sektors tjenester er blandt de mest avancerede i verden og på mange måder foran de tjenester, vi har i Danmark. Og borgerne har kontrol over egne data – og hvem der tilgår dem.

Færøerne har valgt den estiske model

Færøerne har valgt den estiske model

Da Færøerne i 2015 lavede en digitaliseringsstrategi, valgte de at bruge Estlands X-road som den grundlæggende infrastruktur for udveksling af data i det offentlige. Tendensen peger mod større integration og dataudveksling mellem de nordiske landes systemer.

Digitaliseringspagt opdaterer Danmarks offentlige tjenester

Digitaliseringspagt opdaterer Danmarks offentlige tjenester

Den danske offentlige sektor ligger i den internationale top, hvad digitalisering angår. I de nærmeste år skal tjenesterne forbedres yderligere gennem den såkaldte digitaliseringspagt. Mange af de kommende digitale tilbud svarer til tjenester, som allerede findes i Estland.

Haves: Ny regering. Efterlyses: Digital strategi

Haves: Ny regering. Efterlyses: Digital strategi

KOMMENTAR: Det havde været på tide at få en digitaliseringsminister, der kunne lægge en kurs for et retfærdigt Danmark på den digitale front. Men i mangel af sådan en, så må man håbe, at statsminister Mette Frederiksen har en plan.

Harvardprofessor: Vi kan tæmme overvågningskapitalismen

Harvardprofessor: Vi kan tæmme overvågningskapitalismen

Med begrebet ”overvågningskapitalisme” har den amerikanske økonomiprofessor Shoshana Zuboff sat fokus på spillereglerne i den nye digitale økonomi. Her handler det ikke længere kun om at analysere og forudsige din adfærd, men også om at styre den. Vi kan dog ændre på spillereglerne, hvis vi vil, fastslår hun. Det har vi gjort før.

Hvad sker der, når Facebook også får magten over pengene?

Hvad sker der, når Facebook også får magten over pengene?

Facebooks planer om at starte sin egen valuta kan være starten på kryptovalutaernes æra. Endnu ved ingen, hvordan den nye møntfod skal reguleres, eller hvordan Facebook præcist har tænkt sig at linke den til nationalbankernes valutaer og andre faste aktiver. 

Samskabelse for alle: Hvad du bør vide, før du går i gang

Samskabelse for alle: Hvad du bør vide, før du går i gang

Co-creation er en samskabelsesmetode, som typisk bruges til at skabe større grundlæggende forandringer. Men metoden kan også med fordel anvendes på projekter af mindre skala. Mandag Morgen giver dig her en introduktion til metoden – med kemotasken som det gode og konkrete eksempel.

Kunstig intelligens kan gøre Indiens kompleksitet til en fordel

Kunstig intelligens kan gøre Indiens kompleksitet til en fordel

Det indiske marked kan virke overvældende. Inden for få hundrede kilometer kan sprog, kultur og kvaliteten af infrastrukturen ændre sig markant. Det er komplekst og kaotisk, men for udviklere af kunstig intelligens er Indiens diversitet også en rig kilde til data.

Holder Ray Kurzweils forudsigelser for 2019?

Holder Ray Kurzweils forudsigelser for 2019?

I en bestseller bog fra 1999 gav den amerikanske opfinder Ray Kurzweil en række konkrete bud på udviklingen i 2019.

Men holder hans forudsigelser? Vi ser på, hvordan det faktisk gik.

Volvos nye liv som succesrig kineser

Volvos nye liv som succesrig kineser

Lone Fønss Schrøder har som næstformand i Volvos bestyrelse oplevet sammenlægningen af et aldrende svensk ikon og en kinesisk opkomling i bilindustrien på tæt hold. En lektion i markedsforståelse, forenkling og eksekvering – og hvordan ’goldplating’ kan være en fælde for de kvalitetsbevidste.

Halvdelen af klodens befolkning er nu på Internettet

Halvdelen af klodens befolkning er nu på Internettet

Microsoft er det mest værdifulde it-selskab. 39 procent af unge amerikanere er ”næsten konstant online”.

Det – og meget mere – kan man læse i den amerikanske investor Mary Meekers nyeste trendanalyse.

En falsk video med Mark Zuckerburg sætter Facebook i et dilemma

En falsk video med Mark Zuckerburg sætter Facebook i et dilemma

I sidste måned afviste Facebook at fjerne en falsk video med formanden for Repræsentanternes Hus Nancy Pelosi. Nu spreder endnu en falsk video sig på det sociale medie – denne gang af Facebooks egen stifter Mark Zuckerburg. Men vil de fjerne den?