Digitalisering skal booste Sydkoreas maritime industri

Sydkorea er verdens største producent af skibe og boreplatforme, men industrien har været i vanskeligheder i de senere år. Nu skal store investeringer og ny teknologi styrke konkurrenceevnen. Det er interessant for den danske maritime industri, som ønsker en plads som en global maritim frontløber.

Sydkorea kæmper mod sine naboer til både øst og vest, hvor Japan og Kina ligeledes sidder på en substantiel markedsandel i den maritime industri. Derfor er fokus på, hvordan man holder sig i front gennem innovation og ny teknologi. Og de koreanske markedsledere Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME), Hyandai Heavy Industries (HHI) og Samsung Heavy (SH) er stadig i front på trods af tidligere års op og nedture.

Den sydkoreanske dominans opstod i kølvandet på en drastisk nedgang i skibskonstruktionsindustrien i Europa i 1970’erne, foranlediget af en faldende efterspørgsel. Med lavere priser og korte leveringstider fik Sydkorea overlegent udkonkurreret de europæiske konkurrenter i vest, og gennem de næste 20 år ottedoblede landet sin skibsproduktion, mens Europa oplevede en nedgang på 75 pct. Korea sikrede sig global opmærksomhed og stor anerkendelse, som en både stærk og robust aktør inden for det maritime område.

Styrtdyk efter finanskrisen

Da finanskrisen ramte i 2008 oplevede den internationale skibskonstruktionsindustri dog et styrtdyk i ordrer, og det påvirkede også de sydkoreanske værfter. Krisen kulminerede i 2016, hvor Hanjin Shipping, en af verdens største skibsproducenter, indgav sin konkursbegæring, der sendte chokbølger gennem hele den maritime industri. Den koreanske regering har sidenhen investeret massivt i at bringe industrien tilbage på rette kurs. Investeringerne har udmøntet sig gennem subsidieringer og planer om oprettelsen af Korea Maritime Corporation. Alt i alt et økonomisk boost til den maritime industri på 5,7 mia. dollar – knap 35 milliarder kr.

Med en ny begyndelse, samt et voksende fokus på digitalisering og teknologisk optimering, er Sydkoreas maritime industri hermed endnu engang på vej frem. Sidste kvartal af 2017 viste allerede bedre takter for industrien, da Daewoo kunne påvise stabiliserede tal og en markedsværdi på 1,7 billioner dollar.

Danske virksomheder i Korea

Det maritime område, herunder ikke mindst udstyr og underleverancer til den sydkoreanske skibsbygnings- og offshore-industri, har traditionelt udgjort et stort marked for danske eksportvirksomheder. MAN Diesel & Turbo, Hempel, Desmi, Viking og Aalborg-Industries er alle eksempler på virksomheder, der er aktive i Korea gennem egne selskaber, primært lokaliseret i den sydligste del af landet, omkring millionbyen Busan, der anses som Nordøstasiens største og mest udviklede havn, og hvor de store værfter er lokaliseret.

Maersk Line har bl.a. henlagt en stor del af produktionen af deres avancerede – og enorme – Triple E Class-skibe til Korea, hvilket har medført en klar stigning i danske underleverancer. Dertil har Maersk Line et stærkt marked for deres shippingydelser, mens Maersk-gruppen ligeledes er repræsenteret i landet via eksempelvis Damco og Maersk Broker.

Danmark og Korea samarbejder bl.a. om teknologisk udvikling til den maritime industri gennem projektet EfficienSea2, der blev skudt i gang i 2015, og er støttet af EU’s Horizon 2020 Research and Innovation program.

EfficenSea2 ledes af den danske Søfartsstyrelse og har til formål at bane vejen for udviklingen og implementering af effektive, sikre samt innovative løsninger. Selve projektet strækker sig over tre år og inkluderer Baltisk Hav og arktiske farvande. For både små og store danske virksomheder betyder dette et væld af muligheder for internationalt samarbejde samt teknologisk udvikling af den maritime industri gennem den nye ’Maritime Connectivity Platform’, tidligere kendt som ’Maritime Cloud’.

Erhvervsminister på besøg

Sidst i februar afholdt Innovation Centre Denmark i Seoul en ’Maritime Innovation Camp’ i samarbejde med Maritime Development Center og Søfartsstyrelsen. Her mødtes danske og koreanske aktører i Busan til diskussioner og workshops omkring den maritime industris digitale fremtid. Campen blev åbnet af erhvervsminister Brian Mikkelsen (K). Se interviews med deltagerne på innovationscamp'en her:

Den grønne omstilling mod mere energieffektive fartøjer, samt udnyttelsen af data til at optimere sejlruter og sikkerhed, er eksempler på oplagte samarbejdsområder for Danmark og Sydkorea. Også implementeringen af kunstig intelligens og virtual og augmented reality er på vej i den maritime sektor.

Skal Danmark lykkes med at realisere regeringens og erhvervsministerens ønske om at nationen positionerer sig globalt som maritim digital frontløber, så kræver det internationale strategiske samarbejder, hvor vi kan udveksle ideer og samarbejde om morgendagens maritime sektors udnyttelse af ny teknologi, digitalisering samt datadrevne forretningsmodeller. Dette vil skabe ny vækst i det maritime erhverv, som heldigvis er på opgangskurs i Danmark, og som har en stor betydning for den nationale økonomi.

Forrige artikel Digitalisering handler om kultur, ikke teknologi Digitalisering handler om kultur, ikke teknologi Næste artikel Du bliver, hvad du viser – digitaliseringens udfald er op til dig Du bliver, hvad du viser – digitaliseringens udfald er op til dig
De kreative erhverv kræver politisk bevågenhed

De kreative erhverv kræver politisk bevågenhed

Den kreative sektor i Danmark boomer og klarer sig målt på eksportvækst bedre end andre sektorer. Alligevel tøver politikerne med at anerkende vækstpotentialet, lyder kritikken. Det sker imidlertid i lande som Holland, Storbritannien og Finland.

LEO Pharma-app diagnosticerer hudsygdomme bedre end lægen

LEO Pharma-app diagnosticerer hudsygdomme bedre end lægen

Inden længe vil mange hudsygdomme kunne blive diagnosticeret af en app på din smartphone med stor præcision. Ifølge LEO Innovation Lab, der udvikler en app til formålet, er kunstig intelligens og øget patientinddragelse en vigtig del af fremtidens sundhedssystem.

Kvantecomputere kan drive den næste IT-revolution

Kvantecomputere kan drive den næste IT-revolution

Der kan gå ti-tyve år før kvantecomputerne er klar, men der bliver brug for dem.
Film, musik og computerspil er en stor dansk eksportsektor, men på mange måder stadig meget umodent organiseret.

Forskere forbereder computerkraftens kvantespring

Forskere forbereder computerkraftens kvantespring

Vi har vænnet os til, at computere og alt, hvad der har med digital teknologi at gøre, bliver bedre, hurtigere og billigere år for år. Men hvis udviklingen skal fortsætte, er der snart behov for at skifte til helt nye teknologier. Den mest lovende er kvantecomputere.

Danske film- og animationsselskaber mister ordrer for en halv milliard

Danske film- og animationsselskaber mister ordrer for en halv milliard

Danmark er sammen med Bulgarien og Luxembourg snart de eneste EU-lande i Europa uden statsstøtte til film- og animationsbranchen. Det koster på ordrebogen. Venstres erhvervsordfører erkender, at man kan blive nødt til at følge trop og uddele millioner i statsstøtte til internationale filmgiganter.

Spilfirma: Svært at skaffe talenter

Spilfirma: Svært at skaffe talenter

Sybo Games er en dansk spilvirksomhed med vækstpotentiale. Men bl.a. jagten på talenter er en udfordring, siger CEO Mathias Gredal Nørvig, der er formand for den nye forening Vision Denmark.

Den næste bølge af deletransport er på vej

Den næste bølge af deletransport er på vej

Der kommer masser af nye dele-cykler og dele-løbehjul til Danmark – men i andre byer bliver de smidt ud.
Virtual Reality kan give en enestående naturoplevelse, men det er ny form for natur.

Globalt slagsmål om deletransport

Globalt slagsmål om deletransport

Udlejning af cykler og elektriske løbehjul er på ganske få år blevet en global milliardforretning, og markedet domineres af techgiganter fra Kina og USA. Men også en lille dansk spiller gør sig bemærket med sine orange cykler i flere af Europas hovedstæder.

Med en virtuel håndgranat som kunstnerisk virkemiddel

Med en virtuel håndgranat som kunstnerisk virkemiddel

Den danske kunstner Morten Rockford Ravn har skabt en fotoreportage fra computerspillet Grand Theft Auto.
Som enhver anden fotograf måtte han udsøge sig interessante steder og vente tålmodigt på at de rette situationer opstod. I den virtuelle verden er der dog noget videre rammer for, hvad man kan gøre for at fremkalde de helt rigtige fotogene situationer.

Podcast: 1.3 milliarder indere har fået digital ID

Podcast: 1.3 milliarder indere har fået digital ID

Globalt set er det indiske Aadhaar projekt blandt de største og mest betydningsfulde IT-projekter – men meget få i vores del af verden har hørt om det. På under ti år er det lykkes at give 1.3 milliarder indere en digital identitet. 

Han forudså æraen af falske nyheder. Nu frygter han, det hele bliver meget værre!

Han forudså æraen af falske nyheder. Nu frygter han, det hele bliver meget værre!

Nye teknologier vil i fremtiden kunne fremstille videoer, billeder og tekster, der ser så troværdige ud, at vi får endnu større problemer med misinformation. Det kan i sidste ende betyde, at demokratiet kommer i fare, advarer teknologiekspert, der forudså problemer med ‘fake news’ på internettet, før fænomenet eksploderede.

Sikke en voldsom trængsel

Sikke en voldsom trængsel

I dag planlægger danskerne deres transport ved hjælp af Rejseplanen og Rejsekortet. Men Uber, Google og mange andre er for længst gået ind i kampen om at være de selskaber, der koordinerer fremtidens mobilitet.

Nye trafikanter vender op og ned på byplanlægning

Nye trafikanter vender op og ned på byplanlægning

En ny trafikhandlingsplan i Aalborg Kommune gør op med gamle trafikdogmer og gør dermed klar til at favne de mange nye typer af køretøjer, der åbnes for i en forsøgsordning fra nytår. Men især i Århus og København volder den nye lov også kvaler.

Manden bag digital transportrevolution: Lovgivere skal på banen

Manden bag digital transportrevolution: Lovgivere skal på banen

Teknologien bag nye avancerede løsninger til at organisere persontransport er langt fremme i Finland. Siden 2011 har den finske regering arbejdet på at tilpasse lovgivningen til en ny transportæra. Og det er ekstremt vigtigt at have lovgiverne med på sidelinjen i en af de næste store digitale revolutioner, siger administrerende direktør og stifter af virksomheden MaaS Global, Sampo Hietanen.

Bilens tid som byens konge rinder ud

Bilens tid som byens konge rinder ud

Den måde, vi færdes i byerne på, vil forandres væsentligt. Nye, små elektriske køretøjer er begyndt at dukke op, og samtidig bliver mobilitet i stigende grad en tjeneste; en løsning, som sammensættes til lejligheden alt efter den enkeltes behov. Bytrafikken kan blive mere effektiv, fleksibel og klimavenlig. Det er der hårdt brug for.

Hvad i alverden er det, der kører dér?

Hvad i alverden er det, der kører dér?

En mangfoldighed af nye, små elektriske køretøjer, med eksotiske navne som hoverboards, uniwheels og speed pedelecs, vil i den nærmeste fremtid blande sig i storbyernes mylder. Sammen med selvkørende biler og busser, små udbringningsrobotter, robothunde og droner kan de med tiden fortrænge bilerne som byernes konger.

What’s next – i 2019?

What’s next – i 2019?

Virksomheder skal tage forbrugernes værdier alvorligt – for det er blevet alvor med klimaet, miljøet og datasikkerheden.
Det er muligt at nyhederne er dårlige, men i gamle dage var de også kedelige.

7 trends for 2019 - det handler om værdier

7 trends for 2019 - det handler om værdier

Hvis der er ét ord, der i 2019 vil præge forbrugernes krav og forventninger til  de produkter og tjenester de bruger, er det ”værdier”. Det skriver Fjord, konsulentvirksomheden Accentures designbureau, i deres årlige trendrapport.

Telefonen, der konkurrerer på det, det den ikke kan

Telefonen, der konkurrerer på det, det den ikke kan

Det måtte komme: En telefon, der skiller sig ud ved at have meget få funktioner. Light phone kaldes den, og som selskabet bag den lille telefon siger, så er den ”designet til at blive brugt så lidt som muligt”.

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

Kinas nye eksportvare: digital autoritarisme

KOMMENTAR: Kina bruger de amerikanske techselskabers krise med datalæk og fake news til at eksportere sin model for styring af internettet og software til kontrol og overvågning.

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Whistlebloweren fra Mærsk: Man er medskyldig hvis man tier stille

Den tidligere Mærsk-laborant Dorte Jensen blev whistleblower i 2010, da hun gik til pressen med en optagelse, der afslørede, hvordan Mærsk pressede ansatte til at fuske med målinger af spildevand og oliespildsrapporter. Det har haft store konsekvenser for hende, men hun ville gøre det igen.

Jurister og 'cyber-tropper' bekæmper desinformation i Tyskland

Jurister og 'cyber-tropper' bekæmper desinformation i Tyskland

Tyskland er et af de få lande, der har valgt at indføre lovgivning som led i kampen mod desinformation. ”Facebook-loven” som den populært kaldes er imidlertid blot ét af flere initiativer, som tyskerne har indført for at bekæmpe indflydelsesoperationer, desinformation og propaganda.

Danske whistleblowere er retsløse

Danske whistleblowere er retsløse

655 danske virksomheder har en whistleblowerordning, men hvem beskytter de egentlig? Ordningerne kan ende som et parallelt retssystem, hvor virksomheder klarer kritisable sager internt, så offentlighed og myndigheder aldrig får kendskab til dem.

Højsæson for spåkoner

Højsæson for spåkoner

Bliver Tesla overtaget af Apple? Finder du det næste job gennem Google?
Og hvad kan danske hospitaler lære af deres israelske kolleger?

Spådomme for tech-verdenen i 2019

Spådomme for tech-verdenen i 2019

Det er ved at være den tid på året, hvor tænketanke og andre kloge hoveder forsøger at komme med forudsigelser for næste år. Det første kuld af spådomme er ude.