Digitalisering skal booste Sydkoreas maritime industri

Sydkorea er verdens største producent af skibe og boreplatforme, men industrien har været i vanskeligheder i de senere år. Nu skal store investeringer og ny teknologi styrke konkurrenceevnen. Det er interessant for den danske maritime industri, som ønsker en plads som en global maritim frontløber.

Sydkorea kæmper mod sine naboer til både øst og vest, hvor Japan og Kina ligeledes sidder på en substantiel markedsandel i den maritime industri. Derfor er fokus på, hvordan man holder sig i front gennem innovation og ny teknologi. Og de koreanske markedsledere Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME), Hyandai Heavy Industries (HHI) og Samsung Heavy (SH) er stadig i front på trods af tidligere års op og nedture.

Den sydkoreanske dominans opstod i kølvandet på en drastisk nedgang i skibskonstruktionsindustrien i Europa i 1970’erne, foranlediget af en faldende efterspørgsel. Med lavere priser og korte leveringstider fik Sydkorea overlegent udkonkurreret de europæiske konkurrenter i vest, og gennem de næste 20 år ottedoblede landet sin skibsproduktion, mens Europa oplevede en nedgang på 75 pct. Korea sikrede sig global opmærksomhed og stor anerkendelse, som en både stærk og robust aktør inden for det maritime område.

Styrtdyk efter finanskrisen

Da finanskrisen ramte i 2008 oplevede den internationale skibskonstruktionsindustri dog et styrtdyk i ordrer, og det påvirkede også de sydkoreanske værfter. Krisen kulminerede i 2016, hvor Hanjin Shipping, en af verdens største skibsproducenter, indgav sin konkursbegæring, der sendte chokbølger gennem hele den maritime industri. Den koreanske regering har sidenhen investeret massivt i at bringe industrien tilbage på rette kurs. Investeringerne har udmøntet sig gennem subsidieringer og planer om oprettelsen af Korea Maritime Corporation. Alt i alt et økonomisk boost til den maritime industri på 5,7 mia. dollar – knap 35 milliarder kr.

Med en ny begyndelse, samt et voksende fokus på digitalisering og teknologisk optimering, er Sydkoreas maritime industri hermed endnu engang på vej frem. Sidste kvartal af 2017 viste allerede bedre takter for industrien, da Daewoo kunne påvise stabiliserede tal og en markedsværdi på 1,7 billioner dollar.

Danske virksomheder i Korea

Det maritime område, herunder ikke mindst udstyr og underleverancer til den sydkoreanske skibsbygnings- og offshore-industri, har traditionelt udgjort et stort marked for danske eksportvirksomheder. MAN Diesel & Turbo, Hempel, Desmi, Viking og Aalborg-Industries er alle eksempler på virksomheder, der er aktive i Korea gennem egne selskaber, primært lokaliseret i den sydligste del af landet, omkring millionbyen Busan, der anses som Nordøstasiens største og mest udviklede havn, og hvor de store værfter er lokaliseret.

Maersk Line har bl.a. henlagt en stor del af produktionen af deres avancerede – og enorme – Triple E Class-skibe til Korea, hvilket har medført en klar stigning i danske underleverancer. Dertil har Maersk Line et stærkt marked for deres shippingydelser, mens Maersk-gruppen ligeledes er repræsenteret i landet via eksempelvis Damco og Maersk Broker.

Danmark og Korea samarbejder bl.a. om teknologisk udvikling til den maritime industri gennem projektet EfficienSea2, der blev skudt i gang i 2015, og er støttet af EU’s Horizon 2020 Research and Innovation program.

EfficenSea2 ledes af den danske Søfartsstyrelse og har til formål at bane vejen for udviklingen og implementering af effektive, sikre samt innovative løsninger. Selve projektet strækker sig over tre år og inkluderer Baltisk Hav og arktiske farvande. For både små og store danske virksomheder betyder dette et væld af muligheder for internationalt samarbejde samt teknologisk udvikling af den maritime industri gennem den nye ’Maritime Connectivity Platform’, tidligere kendt som ’Maritime Cloud’.

Erhvervsminister på besøg

Sidst i februar afholdt Innovation Centre Denmark i Seoul en ’Maritime Innovation Camp’ i samarbejde med Maritime Development Center og Søfartsstyrelsen. Her mødtes danske og koreanske aktører i Busan til diskussioner og workshops omkring den maritime industris digitale fremtid. Campen blev åbnet af erhvervsminister Brian Mikkelsen (K). Se interviews med deltagerne på innovationscamp'en her:

Den grønne omstilling mod mere energieffektive fartøjer, samt udnyttelsen af data til at optimere sejlruter og sikkerhed, er eksempler på oplagte samarbejdsområder for Danmark og Sydkorea. Også implementeringen af kunstig intelligens og virtual og augmented reality er på vej i den maritime sektor.

Skal Danmark lykkes med at realisere regeringens og erhvervsministerens ønske om at nationen positionerer sig globalt som maritim digital frontløber, så kræver det internationale strategiske samarbejder, hvor vi kan udveksle ideer og samarbejde om morgendagens maritime sektors udnyttelse af ny teknologi, digitalisering samt datadrevne forretningsmodeller. Dette vil skabe ny vækst i det maritime erhverv, som heldigvis er på opgangskurs i Danmark, og som har en stor betydning for den nationale økonomi.

Forrige artikel Digitalisering handler om kultur, ikke teknologi Digitalisering handler om kultur, ikke teknologi Næste artikel Du bliver, hvad du viser – digitaliseringens udfald er op til dig Du bliver, hvad du viser – digitaliseringens udfald er op til dig
Vi bruger afsindigt meget plastik

Vi bruger afsindigt meget plastik

Pludselig hader vi plastik. På få år er der kommet langt større bevidsthed om, at vores plastikaffald havner i maven på fisk og fugle eller i gigantiske plastik-øer i verdenshavene. Alligevel vokser forbruget støt. Det arbejder politikere, erhvervsfolk og civilsamfundet på at ændre.

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Overblik: Knap så fantastisk plastik

Vi er ved at drukne i plastik, men lovgivningen og nye måder at bruge emballage på er så småt på vej.
I Silicon Valley holder Mozilla-fonden den etiske fane højt.

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Plastik fra danske husholdninger får nyt liv i Langå

Dansk Affaldsminimering sorterer, renser og tørrer plastik fra danske husholdninger på deres anlæg i Langå uden for Randers. Virksomheden giver plastikken nyt liv ved at smelte den om, så den kan sælges videre til producenter.

Nu ruller den cirkulære økonomi

Nu ruller den cirkulære økonomi

Ny lovgivning fra både Folketinget og EU presser på for mere fokus på reparationer og genanvendelse af materialer. Produkter og forretningsmodeller, der bygger på de samme principper, vælter frem. Den cirkulære økonomi er en ide, hvis tid er kommet.

Brød bliver til øl bliver til brød

Brød bliver til øl bliver til brød

Det økologiske bageri Jalm&B har sammen med Carlsbergs bryggeri Jacobsen indgået en industriel symbiose, hvor de aftager hinandens restprodukter til at bage brød og brygge øl.

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Vestager: EU’s techregulering skal være social og retfærdig

Store digitale selskaber skal reguleres ud fra værdier om frihed, miljø og social retfærdighed, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager. Hun mener, at EU skal finde sin egen vej mellem amerikansk angst for staten og Kinas krænkelse af individer.

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

Den demokratiske samtale med politikeren som cybersherif

En stor del af den politiske debat herhjemme begynder og foregår i dag på politikernes egne profiler på de sociale medier, og dermed er det også i politikernes magt at blokere de brugere, de ikke ønsker, skal blande sig i den demokratiske samtale.

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea vil også have databeskyttelsesregler

Sydkorea er verdens måske mest gennemdigitaliserede land, men efter en række skandaler om misbrug af data og overvågninger arbejder man nu på at indføre regler for databeskyttelse, der minder meget om EU’s GDPR-regelsæt.

"Den største fare ved maskinerne er at vi bliver som dem"

INTERVIEW: Teknologien byder på enorme gevinster, og hvis ikke vi kaster os ind i udviklingen, bliver vi udkonkurreret af dem, der gør. Men jo mere vores samfund og vi selv præges af teknologien, des mere mister vi af det, som gør os til mennesker og giver mening for os, advarer den tyske fremtidsforsker Gerd Leonhard.

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediecheferne: Vi vil sikre transparens

Mediernes opgave ved det kommende valg er vigtigere end nogensinde før. Det mærker man ude på redaktionerne, hvor mandskabet oprustes, og øjnene rettes mod sociale medier og risikoen for misinformation.

Politikere er blevet deres egne massemedier

Politikere er blevet deres egne massemedier

Højere partistøtte giver nye kommunikationsmuligheder hos danske politikere, som søsætter egne medier som aldrig før. Det har ændret nyhedernes fødekæde og vil give mere støj ved det kommende folketingsvalg. Måske bliver 2019 valgåret, hvor de traditionelle medier mister magten over dagsordenen.

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Med i maskinrummet: Sådan styrer politikerne dagsordenen

Danske vælgere foretrækker muligvis stadig tv-mediet i en valgkamp, men det er det, der foregår på politikernes egne kanaler, der afgør debatten, lyder det fra politisk strateg. Når partierne sætter tryk på, kan de dreje dagsordenen i deres retning, og det kan give taletid i medierne.

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Europas politikere er trætte af uafhængige journalister

Det tyske parti AfD er ved at oprette sit eget mediemæssige war room, hvorfra 20 journalister skal lave partiets egen 'dækning' af livet i Forbundsdagen. I Spanien kan journalisterne ikke længere stille spørgsmål til premierministeren. Uafhængige medier har det svært i mange EU-lande.

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

Influencere fik unge amerikanere til stemmeurnerne

En amerikansk iværksætter mobiliserede tusindvis af youtubers og andre influencere til det amerikanske midtvejsvalg, der fik historisk høj valgdeltagelse blandt 18-24-årige. Influencere kan flytte stemmer, siger dansk forsker, men det er svært at måle deres indflydelse.